Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fear - Greed

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Gapen har gått ner senaste året från 2015 om man tittar på OMX. De gjorde något med callen i november 2015. Gapen kanske ska vara relativa de senaste 40-60 dagarnas genomsnitt?

Comment

Man borde kunna köra denna på midcap bolag, eller hur?

Comment

Bara att simulera!

Comment

Välkommen tillbaka från Spanien Rikard! Men nu är det slut på semestern för här kommer den frågvise!

Henrik: jag kan inte simulera (och har ju inte heller Pro så hur skulle jag kunna lära mig...) så jag skulle vara tacksam om du ville lägga ut dina resultat för Mid Cap här i tråden då antalet affärer för Large Cap ju varit väldigt litet sedan jag började med Fear Greed i december (närmare bestämt noll...).

Comment

Tackar, men jag är lyckligtvis kvar i värmen några dagar till....

Comment

Ursprungligen postat av Peppepeppe Visa inlägg
              Välkommen tillbaka från Spanien Rikard! Men nu är det slut på semestern för här kommer den frågvise!

Henrik: jag kan inte simulera (och har ju inte heller Pro så hur skulle jag kunna lära mig...) så jag skulle vara tacksam om du ville lägga ut dina resultat för Mid Cap här i tråden då antalet affärer för Large Cap ju varit väldigt litet sedan jag började med Fear Greed i december (närmare bestämt noll...).
              Du har nog blandat ihop min kommentar med Rikards. Det är Rikard som pratar om simulering Ska köra ett stickprov under helgen men just nu går processorn för fullt (88%) med 5 optimeringar.

Comment

Gjorde lite körningar. Känner mig tveksam till midcap

Tog lite snabbt bolag a-b, m-n. Valde ut de som verkade inte ha för mycket splittar mm. Fixade till någon.

Nolato, Beijer Alma och Biog gav hyffsade resultat under perioden De andra 7 gav ganska dåliga resultat. Tror man måste köra lite stockpicking om man ska få detta att funka.
                Last edited by HenrikSyst; 2017-01-07, 00:10.

Comment

..dvs filter eller ranking.

Comment

De jag valde ut var Acando, Beijer Alma, Bilia, Biog,Bure, MVIR, Neti, Newa, NN AB, Nolato

Antar att man får ta aktier som har tillräcklig likviditet. Kanske ta sådant som bevakas av analytiker. Man kan ju också ranka dem i Analyzer och ta dem som har högst avkastning/draw down.

Körde samma strategi på OMXS30 och här blev resultaten annorlunda. Ganska många med bra till hyffsade. Få med negativ avkastning. Nokia, SSAB. SKF var riktiga dogs. Swedbank var den bästa med denna strategi. Körde 2010-2016. Viktigt att komma ihåg var att för Midcap körde jag ett begränsat urval baserat på att jag hade kurser historiskt som inte krävde en massa jobb med splittar mm

Reflektion. För OMXS30 kan man i princip slänga in en näve aktier. Man kommer ha några dogs och några stars. Midcap kan det vara avgörande vilken logik man har när man väljer ut.

Comment

Intressant! Håller mig nog till large cap...

Comment

Ursprungligen postat av HenrikSyst Visa inlägg
                        De jag valde ut var Acando, Beijer Alma, Bilia, Biog,Bure, MVIR, Neti, Newa, NN AB, Nolato

Antar att man får ta aktier som har tillräcklig likviditet. Kanske ta sådant som bevakas av analytiker. Man kan ju också ranka dem i Analyzer och ta dem som har högst avkastning/draw down.

Körde samma strategi på OMXS30 och här blev resultaten annorlunda. Ganska många med bra till hyffsade. Få med negativ avkastning. Nokia, SSAB. SKF var riktiga dogs. Swedbank var den bästa med denna strategi. Körde 2010-2016. Viktigt att komma ihåg var att för Midcap körde jag ett begränsat urval baserat på att jag hade kurser historiskt som inte krävde en massa jobb med splittar mm

Reflektion. För OMXS30 kan man i princip slänga in en näve aktier. Man kommer ha några dogs och några stars. Midcap kan det vara avgörande vilken logik man har när man väljer ut.
                        Ja och nej. Urvalet får stor betydelse även för OMXS30. Eftersom det bara är 30 aktier så får urvalet givetvis mindre betydelse ju fler aktier som tas med. Generellt får ranking inom urvalet mindre betydelse när en strategi genererar få signaler och kan trigga under hela dagen. Det kan bli ett nerställ och flera aktier signalerar samtidigt. Vanligare blir nog att individuella aktier signalerar enligt först till kvarn. Midcap innehåller nog fler förhoppningsbolag beroende på forskningsresultat, teknik, etc. Dessa faktorer kan sätta rakningslogigen ur spel.

Edit: om möjligt bör urvalet ske med kriterier innan signal och inte bara välja aktier som gått bra under körperioden. En aktier som gått bra i fem år kan bli en dog och tvärtom.
                        Last edited by Henric; 2017-01-09, 07:32.

Comment

Där kom min första position i Fear Greed, i Lundin Petrolium. Den köpte för 19 % av depån som den skulle så det verkar ju fungera bra.

Comment

Ursprungligen postat av Peppepeppe Visa inlägg
                            Där kom min första position i Fear Greed, i Lundin Petrolium. Den köpte för 19 % av depån som den skulle så det verkar ju fungera bra.
                            Fick samma :-)

09:00 ORDER "sl) Standardmodell Fear-Greed köp LUPE" kurs 196.20

Comment

Har funderat vidare på detta. Ska sätta mig med en aktielista och ta lite vanliga tråkiga bolag. Inte massa förhoppningsbolag. Tex kan man ta någon rekommenderad portfölj i affärsvärlden eller dylikt. Problemet med mid cap är att de påverkas av nyheter på ett helt annat sätt. Men etablerade bolag med bra kassaflöde borde funka.

Comment

Har inte fått någon mer köpsignal sedan Lundin köptes 9 januari. Känner att jag nog måste allokera om kapital från Fear Greed till Fusion och kanske lite mer i Raptor. Men Rikard, har du någon uppfattning om hur ovanligt det är att Fear/Greed får så få signaler som den fått sedan jag gick in i december (en enda signal)?

Ev. kan jag ju minska kapitalet till att räcka till två eller tre affärer istället för till fem som i nuläget. Men då blir ju min Fear Greed väldigt beroende av ett fåtal affärer och resultaten mer chansartade.

Comment

Working...
                                X