Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kursrörelse och omsättning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kursrörelse och omsättning

    På annat ställe i forumet diskuteras ju volymprofil dvs vid vilka nivåer som det sker mest handel. Dessa är som regel lite stabilare.

    Jag har en fråga om omsättning och kursrörelse. Vilket av följande är mest intressant?
    a) Kursen rör sig upp x% under tiden t med omsättning större än genomsnittligt.

    b) Kursen rör sig upp x% under tiden t med omsättning lägre än genomsnittligt.

    För att fall a) skall vara intressantast talar för att det är ett större antal aktörer eller några aktörer som är mer angelägna som ökar volymen.
    Mot fall a) talar att både säljare och köpare tycker att det är en bra kurs att göra avslut på dvs kursen kanske inte kommer att röra sig så mycket utan ligga kvar oförändrad.

    För fall b) talar att säljarna är ovilliga att sälja för det kan ha kommit en nyhet och kursen stiger då under låg omsättning. Dvs den har inte nått ett jämviktsläge.

    I dagsläget har jag script som prioriterar fall a) men det är ju inte självklar att det är intressantast.
    Vad tycker panelen?
    mvh
    Bertil
    Last edited by Bertil; 2014-09-24, 13:17.

  • #2
    Jag har gjort lite simuleringar och fall a är bäst som jag ursprungligen trodde.
    Med vänlig hälsning
    Bertil

    Comment


    • #3
      Verkar logiskt, vad händer om du letar efter en volymbotten innan?

      Comment


      • #4
        Har inte letat efter volymbotten innan. Får vänta tills man kan scripta volymprofil.

        Så här ser mina script ut som tittar på alla underliggande aktier för OMXS30
        vikt:=0.05
        längd:=xx

        i1(
        Snitt1=Mov(cmpref(v,0,a),1000,s)
        Hopp1=Mult(Div(Sub(cmpref(c,0,a), cmpref(c,1,a)), cmpref(c,0,a)),cmpref(v,0,a))
        Hyper1=Mult(Div(Mov(hopp1,längd,e),Snitt1),100)
        avs1=Mult(hyper1,vikt1)

        ...
        Bertil

        Comment


        • #5
          Ja, men det går ju att kolla om volymen varit lägre än normalt närmaste perioderna bakåt redan nu.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
            Ja, men det går ju att kolla om volymen varit lägre än normalt närmaste perioderna bakåt redan nu.

            Modifierade mina script ovan och tittade även på om volym och kursutveckling varit lägre tidigare för att sedan öka med hjälp av Rev och sedan mov med exponetiell medelvärdesbildning. La resultatet i en global variabel och använde både för att trigga samt att titta på som extra scriptkolumn. Resultatet blev tyvärr inte bättre vid simulering.
            mvh
            Bertil

            Comment

            Working...
            X