Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

USA indexterminshandel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • USA indexterminshandel?

    Funderar på om man skulle stimulera begynnande magsår även på kvällstid. Handlar idag lite med OMX terminen intradag, men ofta sätter tiden stopp för det. Skulle ju vara intressant att kunna hålla på lite på kvällarna istället. Har ingen erfarenhet alls av handel mot USA, så jag skulle vilja få lite tips!

    Vilket instrument ska jag handla som liknar/motsvarar indexterminen?
    Mot vilket index?
    Courtage? (Använder Nordnet)

    Med vänlig hälsning Emil

  • #2
    Jag har dålig koll på terminerna, men det finns en uppsjö av ETFer på USA-marknaden. Dessa handlas som vilken aktie som helst. Spreadarna och likviditeten är helt överlägsen jämfört med Stockholm. Nu har ju Nordnet dessutom sänkt courtaget så kolla vilken courtageprofil som funkar bäst för USA.

    Ett tips vid handel är att tänka på att alla värden är i USD. Alltså, skriver du insats 2000 för en order är det alltså 2000 USD som avses. Det blir också effekten av procentuella depåvärden om man har depån i SEK. Skriver man då 10% depåvärde räknas det i dollar vilket ju kanske inte var vad man hade tänkt sig. Nu skulle jag väl tro att det är bäst att ha ett Nordnetkonto med USD-saldo istället så stämmer det. Då slipper man valutaväxlingsavgifterna också, men kolla för säkerhets skull med Nordnet vad som gäller.

    Comment


    • #3
      Vad har S&P500 för PAPERID i HIST.dbf? lyckas inte hitta den.
      Det finns förövrigt dubble index i IndexUSA.

      Comment


      • #4
        ok. hittade namnet nu, X-IDX-S500, men den saknas i HIST filen. Finns det fler?

        Comment


        • #5
          SP500 ligger inte längre med i Nordnets feed, men däremot Nasdaq100 och Composite samt Dow Jones. Vi testkör nExt2 skarpt nu och får äntligen realtid på DAX.

          Comment


          • #6
            men jag kan ju se diagram på SP500....

            Comment


            • #7
              Jo, feeden verkar fortfarande vara igång men kommer enligt uppgift tas bort.

              Comment


              • #8
                Vet du anledningen? Mycket intressantare än Dow. Det är ju världens mest handlade index. Kommer sp future också försvinna? Härligt att DAX får realtid.

                Comment


                • #9
                  SP Future finns kvar, men index försvinner. Vet inte exakt varför, men jag skulle gissa på licenskostnader.

                  Comment


                  • #10
                    Hej,

                    Vilka index finns i realtid i NAT numera utöver nedan?

                    OMXS30
                    DAX
                    OBX

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Wheelie Visa inlägg
                      Hej,

                      Vilka index finns i realtid i NAT numera utöver nedan?

                      OMXS30
                      DAX
                      OBX

                      SPY och DJI, finns säkert fler.

                      Comment


                      • #12
                        Hej Walle,

                        Om man skall handla S&P 500 minis vad heter underliggande index i NAT mot den, är det SPY eller?

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Wheelie Visa inlägg
                          Hej Walle,

                          Om man skall handla S&P 500 minis vad heter underliggande index i NAT mot den, är det SPY eller?
                          SPY är inte underliggande, eftersom att SPY är en ETF som skall återspegla S&P 500. Sedan har jag inte helt 100% koll på hur mycket den avviker.

                          Comment


                          • #14
                            SPY är nog världens mest handlade etf. Trackar s&p perfekt med otroligt låg spread o förvaltningsavgift. Tyvärr kommer det inte gå att handla amerkanska etf:er på NN, vilket är hål i huvudet. Otroligt utbud o lägre förvaltningsutgifter än europeiska. Tillbaka till spy. Förusätter att kuserna för etf:er kommer att finnas kvar även om de inte går att handla.

                            Dessutom kommer det inte att gå att handla amerikanska etf:er under amerikanska öppettider.
                            Last edited by Henric; 2018-01-08, 16:42.

                            Comment


                            • #15
                              SPY kan fint handlas hos Nordnet.

                              Comment

                              Working...
                              X