Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norska terminer mm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Norska terminer mm

    Så här skriver Nordnet i dagens utskick:

    HANDEL MED NORSKA DERIVAT

    Sedan 1 mars 2015 sker all handel med norska derivat hos Nordnet via Nasdaq. Det innebär att alla kunder som redan har ett derivathandelsavtal med Nasdaq hos oss, utöver svenska och danska, nu även kan handla med optioner och terminer i 21 norska bolag och det norska aktieindexet OMX O20.

    Nasdaq erbjuder som enda börs också handel med standardiserade optioner i den nordiska sport- och friluftskedjan XXL ASA (XXL), samt veckooptioner i Norges största börsbolag Statoil ASA.


    Är det någon som har handlat norska terminer? Jag skulle gärna vilja simulera min terminsstrategi på norska OMXO20 terminer, men har inte kollat om de finns några gamla sådana på kundtjänstdatorn att ladda ner.

    Någon som redan handlar dessa instrument?

    undrar den vetgirige
    Bertil

  • #2
    Testade nu att blanka terminen OMXO205I på mitt investeringssparkonto. Detta fungerade utmärkt. När jag sedan försökte lägga en köporder kom beskedet att det inte var tillåtet att köpa detta instrument på investeringssparkonto!
    Fick ringa Nordnetmäklare som manuellt fick lägga in köporder och lovade mig att det inte skulle kosta mig något då det var ett mjukvarufel antingen det nu var tillåtet eller inte så måste ju samma regler gälla för köp och blankning.

    Säkerhetskravet på Osloterminen är runt 7000 Sek då terminen kostar 529 Nok
    Tittade på omsättningen på OMXO205I som hitintills idag är 224 st medan OMXS305I har omsättningen 135237 st (á 100 st).
    Med så låg omsättning blir spreaden för stor.

    Konstigt att så få handlar Osloterminen.
    Jag tror att även jag avstår handel i detta instrument.

    mvh
    Bertil
    Last edited by Bertil; 2015-09-04, 17:44.

    Comment


    • #3
      Den är ju väldigt ny så jag tror inte marknaden hunnit snappa upp det ännu.

      Comment


      • #4
        Jag gjorde ett nytt försök att kolla in OMXO20 terminen men den hade väldigt liten omsättning och glest mellan avsluten. Klockan är nästan 15.00 och inga avslut har gjorts idag trots att lösendagen är i övermorgon. Konstig att ingen handlar norska terminen. Undrar vad det beror på.

        Kollade även lite på den Danska terminen OMXC259C. Ibland kunde det dröja 1 timme mellan avsluten och spreaden var mycket stor. Testade att försöka handla den men det visade sig inte gå på en ISK-depå.

        mvh
        Bertil
        Last edited by Bertil; 2019-03-13, 14:18.

        Comment

        Working...
        X