If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Nu ligger det 182 SHB A som motsvarar den position som köptes felaktigt och som jag inte hann med att sälja.
Lite märkligt ändå, jag handlar manuellt och bevakar endast exit automatiskt, ändå har AT på något konstigt sätt replikerat två positioner till nya köporders (instrument och antal).
Jag kan inte se att jag skulle ha missat i setupen även om det såklart känns som att det skulle vara på det viset.
Inte vad jag kommer ihåg, men det blev ju lite stressigt där ett tag, så det kanske var det som hände
Men min första fråga kvarstår, varför ger inte ETP Link signal tidigare än 17:25?
Det kan ju inte gärna vara SBS, eller?
har tittat på ETP-Link (i samband med att jag tittat på uppdateringar I Trend modellen, där Trend Multi har funktionalitet som Trend saknar och där man i första anblick tror att Trend + ETP-Link skulle kunna ersätta Trend Multi).
ETP-Link köper samma antal på mål-instrumentet som det fiktiva instrumentet. Om priset skiljer sig på olika mål-instrument så fungerar det i praktiken inte.
Förslag / Önskad funktionalitet:
Möjlighet att sätta köpbelopp som för övriga standardmodeller, dvs procentsats depå (t.ex. -10 för 10%, eller ett fast belopp xxx kr). Om fältet är blankt så köpes samma antal som på det fiktiva kontot (dvs som idag). Detta innebär att ETP-Link får 3 olika sätt att styra belopp istället för 1.
Bra förslag, vi kan absolut titta på det. Grundiden är att replikera en position med exakt samma antal minifutures, men nyttan kan ju bli större om vi utökar med logik för att hantera fasta eller procentuella belopp på ett enkelt sätt.
ETP Link är uppdaterad med möjlighet att sätta fast köpbelopp eller procentuellt belopp av depån i fältet Standardmodell insats. Lämnar man fältet tomt fungerar ETP Link exakt som idag, dvs replikering 1:1 med antal.
ETP Link kan nu ersätta alla andra ETP-kopplingar för tex aktiemodellerna, vi kommer inom kort ta bort dessa och enbart använda ETP Link.
En annan finess är att handla korgar, dvs man kan ansluta ett antal aktier/minifutures till en gemensam underliggande tillgång.
Ex:
Jag vill köpa 10 olika oljebolag när oljepriset vänder upp. Anslut aktierna och ange önskade insatsbelopp per aktier. Koppla ETP Link trigger till oljediagrammet (D-BRENT-) på ett fiktivt konto och ange samma ETP Link ID på olja samt alla associerade instrument. När du handlar olja på testkontot köps samtidigt alla andra kopplade instrument direkt. Sälj oljan så säljs de slavkopplade innehaven också.
Vissa oljebolag kanske finns som minufutures, då kan man välja dessa om man vill undvika minimicourtage. Man kan alltså blanda associerade instrument hur som helst.
Hej R!
Några frågor här.
1- När man vill lägga standard modell insats t.ex 10000 sek. AT kommer att köpa minifutures på motsvarer belop eller på underliggande. dvs. Om minifuture koster 100 sek kommer att bli 100 styck eller om underligande t.ex OM en OMXS 30 koster 1450 då 100 sty blir 145000. sammanfatningsvis, om man vill köpa 100 minifuture på OMS30 hur mycket skulle man sätta belopp i standardmodell fältet 10000 eller 145000?
2- Jag försökte lägga sell linje på omxs30 diagram men det kom upp medellande att den är redan använd. kanske har jag använd den tidigare. Hur kan man hitta den linje och ta bort den?
3- När man vill sälja en minishort som man har köpt via ETP link med trend linje. Vilken modell man kan välja trend exit long eller trend exit short?
Mvh
SP500 får vi ingen feed på från Nordnet för tillfället, däremot terminen ESPFUT-1 men den har drabbats av en störning sedan några dagar. Nordnet undersöker.
Comment