Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämpliga instrument för automathandel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lämpliga instrument för automathandel

Trevlig Midsommar, och Glad Brexit! (eller vad man nu kan önska?).
    Tänkte starta en tråd att diskutera lämpliga instrument att handla automatiskt med NAT. Själv handlar jag ju mest terminen, så det avhandlas i andra trådar. Testat att handla ETF:er (Bull och Bear) med silver som underliggande. Detta fungerar inte så bra då silverhandeln är så slagig och snabb. Antar att några swingtradar OMXS30 aktier med helautomatisk/halvautomatisk handel med NAT. Vilka är erfarenheterna av detta? Vilka strategier passar bäst för vilka instrument? Om ni handlar ETF:er vilken storlek på hävarm är optimal ?

Med vänlig hälsning
    Bertil

Lägger in en länk till senaste Efterbörsen där Rikard skrivit en del tänkvärda ord
    http://www.autostock.se/efterborsen

Med vänlig hälsning
    Bertil

Comment

Hej! intressant att du tar upp detta och jag har själv funderat lite i slängar om vilka papper jag bör handla i. Jag har testat att handla lite Xact bull/bear vad har du för åsikter om dessa? några förslag på bättre papper kanske?

Edit: Har även kikat lite på minifutures för att slippa urholkningseffekt. Annars tycker jag att Bear/Bull har fungerat bra när man har kört lite snabbare strategier där man inte ligger kvar i marknaden så länge.

/Mvh
      Michiel
      Last edited by Michiel; 2016-06-26, 21:19.

Comment

Hejsan, bumpar denna gamla tråd då jag funderar på hur väl minifutures skalar?

Vad jag menar är att idag är ju kostnaden enbart spread, då det är courtagefri handel. Gäller detta även om man köper för säg en miljon per affär, eller kommer det att bli uppdelat i många avslu då där sista delposten har jögre pris än den första? Om så, är det någon som har en uppfattning om hur stora poster man kan handla med mär det gäller minisar? Är det samma hos alla market makers?

Comment

Det går att se hur stor likviditet som ligger på köp- resp säljsidan för varje mini, så kan man direkt avgöra om en order kommer gå igenom utan delavslut eller inte. Exempel på Vontobel-mini för OMX, där 15000 andelar ligger i marknaden på ca 260 kr st, dvs ca 3,9 MSEK. Skulle det ta slut fyller Vontobel på inom några sekunder.

Attached Files

Comment

Absolut fyller de på, men till vilket pris? :-)

Nej allvarligt så verkar det ju rimligt att man får sammanhållen order då på belopp som inte överstiger 3,9 just på Vontobel. Får undersöka lite hur de andra emitenternas orderdjup ser ut då. Bara det är i samma härad är det ju lugnt.

Comment

Kolla också varje mini, det kan skilja beroende på hävstång osv.

Comment

Commerzbank

Har upplevt Commerzbanks etp-er som lite struliga. Ibland så slutar de kvotera priser och man blir ju skakis då och idag så spreadade de isär i början. Mitt köp gick så klart igenom på deras breda spread Väldigt stor skillnad temporärt som kostade mig en utstoppning.

Någon som har upplevt samma sak?

Comment

Kurser för ETP stängdes av hela tiden

Idag när jag var inne och körde ETP-er så försvann kurserna hela tiden idag. Hela listan bara nollades ut, minst 10 gånger. Varför då? Är det fel på feeden, är MM osäker på vad index ska gå. Dessutom gappade skiten en gång förbi alla stoplosser.

Comment

Vilka ETPer var det? Någon speciell emittent? Kolla också i Deblog så att det inte var andra störningar samtidigt.

Comment

Det var störningar i Nordnet. Vontabel, Commerbank (som vanligt), BNP nollades ut flera gånger samtidigt.

Comment

Dax

Undrar över DAX. Feeden med DAX är på realtid men vid kl 9 och några minuter till så finns det ingen kurs. Är det så att DAX har någon call efter 9?

Comment

Minis mm i råvaror och valutor

Hur funkar det med öppettider för råvaror och valutor i förhållande till ETP-er?

Öppettiderna är ju annorlunda mm. Feeden verkar fördröjd.

Comment

Working...
                          X