Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trend Entry/Exit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Trend Entry/Exit

Vi planerar att utöka Trend Entry/Exit med två nya trendlinjer, dvs man ska kunna bestämma följande scenarios bara genom att dra fyra olika trendlinjer:

1. Gå "long" = trendlinje x (vänder även position från short)
    2. Gå "kort" = trendlinje y (vänder även position från long)
    3. Sälj position = trendlinje z
    4. Stäng blank = trendlinje å

Då kan man ha alla fyra ordermodellerna kopplade konstant och bara dra linjer för det scenario man vill använda för tillfället. Frågan till panelen är:

Vilka nummer ska vi sätta för resp scenario?

I dagsläget har vi ju 3 för alla köptransar och 4 för alla sälj. Uppdaterar vi modellerna och någon laddar ner utan att läsa om ändringarna kan det skapa problem, så hur minimerar vi riskerna bäst?

Ska vi förutsätta att minst skada kan orsakas av att gå ur position, och därmed välja:

3=Cover
    4=Sälj
    7=Long
    8=Short

Inga synpunkter?

Comment

Hej,
      Varit på väg att läsa koden och svara. Jättebra initiativ!
      Körde själv med fler egenanpassade ID linjer förr. Använde två linjer för entry och exit och kort.
      T.ex om ett stöd gick igenom så gick den in vid nästa nivå som jag t.ex. ritat längre ned, man kanske till och med kan dela upp positionen och skala in sig. Med två exit ritade jag både Take profit och stoploss. Gillade att ha två (extra linje) linjer av dessa.

Jag tycker det viktigaste är att det blir bra och tydligt kod. Minns den gamla koden hade spår ytterligare ett Id som inte var namngiven (kan minnas fel).

Omjag minns rätt så har ID också ett namn, så länge det framgår vad ID linje gör så man slipper läsa koden så tycker jag inte det spelar stor roll om nytt skript får andra ID så länge det går ut information om att man måste rita om..

Ditt förslag tycker jag är OK. Och vill gärna ha fler linjer som nämnt!

Comment

Sådär, då ligger en uppdaterad version ute och centralkonfiggen är uppdaterad med de nya trendlinjerna. Starta om AT och vänta några minuter. Starta om igen så ska ID-listan för trendlinjer vara uppdaterad enligt ovan.

Uppdatera även Trend Entry via Hjälp-menyn.
        Kort videoklipp här:

https://www.youtube.com/watch?v=YwacFzYV38g

Comment

Hej,

Bra! ett par frågor.

Kollade på videon, ID 4 (sell) och 6 (stop) antar jag är två sälj-linjer, typ take profit och stoploss?

Fungerar Trend Multi med samma ID / linjer men med möjlighet att handla andra instrument, något man bör tänka på i och med ändringen i Trend entry?

Comment

Hej,

Ibland har NAT lite egenheter. T.ex. om jag använder trend linjer, ser jag bara IDn, har för mig att man även ska se namn på ID ?

Går detta att lösa? med någon inställning i NAT eller i systemet?

Attached Files
            Last edited by jimmy; 2016-08-29, 23:37.

Comment

svarar på min egen fråga. namn dyker upp när man ritat linje och bestämmer vilket ID linjen ska ha.
              Last edited by jimmy; 2016-08-29, 23:36.

Comment

Hej Rikard,

kan du utvärdera och om möjligt att lägga till följande funktionalitet som standard i både Trend entry/exit & Trend MUTLI?

Trend Multi har fördelar jämfört med vanliga Trend; att bevaka index och handla på flera konton men olika instrument och målbelopp. Detta stöds inte av ETP-Link då den handlar samma antal.
                Dessutom önskas blankning även för Multi.
                (har skrivit om tidigare inlägg)

Bifogad fil visar önskade Trendlinjer/ID för respektive strategi Trend och Trend Multi.

Attached Files

Comment

Rikard,

såg du förslaget?

Comment

Jo jag har sett det och tycker det ser kanon ut, ska bara skaka fram lite tid att titta närmare.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                      Jo jag har sett det och tycker det ser kanon ut, ska bara skaka fram lite tid att titta närmare.

Perfekt
                      ...jag hade tidigare en vidareutvecklade model av MULTI med short och extra exit linje, tyvärr tappade jag allt vid datorkrash. Och orkade inte ta mig tillbaka.
                      Så vore så grymt om det kom "out of the box".

Jimmy

Comment

Hej Alla,

vill dela lite erfarenhet kring stöd och motstånd och hur trend-linjer är otroligt intressant (fantastiskt). Det jag säger går ej att mäta eller verifiera med villkor, så ni får prova på egen hand t.ex. ett testkonto.

Jag har sedan kanske 12 månader ritat in stöd och motstånd i HKV som jag ofta använder till grafisk analys. Det är fullklottrat med linjer!.

Det som är så otroligt slående och coolt med stöd-motstånd är att flera månader senare, nu när börsen är på väg up igen, så prövas samma linjer jag ritat tidigare på punkten ofta. Jag blir lika förvånad varje dag.

Jag uppfattar det som att marknaden är mycket fixerad vid stöd och motstånd och kanske självuppfyllande.

Trent Entry Exit är helt fantastiskt för stöd och motstånds-handel!.

Man kan titta på grafen, jag bedömmer med Bollinger, överköpt, översålt, t.ex. RSI. Kollat hur USA och DAX ligger och gått för dagen, sedan hur staplarna ser ut. Det ger bra gissningsunderlag som komplement till stöd-motstånd linjerna.

Sedan rittar tänkta köp, exitar i grafen för nästa dag.
                        T.ex lägger man köp linje där svanarna testar av intra-dag, oftast lite under stapel-boxen. Förutom exit-linjerna kan man komplettera med andra exits/take profit.

Nackdelen är förstår att det går inte att back-testa.
                        Det är semi-manuell handel.
                        Handlar man inte intra-dag, så behöver man varje dag justera linjer (scenariot) i förväg. Detta tar dock bara 5-10 minuter, jag brukar göra det på kvällen.

När Rikard fixat Trend-Multi med blankning och extra exit så blir det ännu mer kraftfullt.

Idag gick kurs-stapeln up och testade av min blanknings linje och gick sedan ned som jag hade antagit utifrån studien av grafen två dagar sedan, dock trode jag den skulle gå ned först imorgon .
                        Två dagar sedan lade en köp-linje på svansen på dagen före.

Last edited by jimmy; 2016-08-31, 19:11.

Comment

Roligt att det går bra!

Jag funderar lite på att utöka Trend MULTI med möjligeterna att blanka etc. Men frågan är, vad är det som Trend MULTI då kan göra som inte Trend Entry/Exit ihop med ETP Link kan göra (förutsatt att vi utökar ETP Link med möjligheten att sätta fast summa/procent som insats)? Behövs verkligen Trend MULTI i det läget, eller blir det helt enkelt onödigt många verktyg som i princip gör samma sak. Vi tänker på användarnas bästa...

Comment

Hej,

Jag är relativt lite erfaren av ETP Link, så du får gärna argumentera om jag har fel

ETP Link är väll ett allmänt ramverk som man kanske vill använda till andra/flera strategier än Tend. Tänker ifall det krockar eller blir mer komplext.

Multi är komplett och en uppsättning modeller, dvs inte även ETP-Link, känns lite enklare att konfigurera, inga testkonton behövs, dock ett script.
                            Multi är nu lite enklare att ansluta till index och handla olika ETP på olika konto olika belopp.
                            Bra med och ej loop modeller (har nog båda)
                            Vad som är bäst på aktier har jag inte funderat på då jag inte kör så nu.
                            När jag körde Trend på många aktier förra året blev det för mycket fönster och svårare att ha koll, blev även lite segare osv.

Comment

Hej Rikard,

kom du fram till om MULTI får blankningsmöjlighet?

om du frågar mig så ja. Om du är tveksam / säger nej så är jag nyfiken på att höra dina argument..

Comment

Working...
                              X