Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portfölj av strategier, diversifiering mm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Kör perioden 2006-2016. Vissa är långsammare så vill fånga upp så mycket

Comment

Om man vill uppnå en bra diversifiering vid handel med en grupp aktier med samma system så är det viktigt att säkerställa att aktierna ej är för starkt korrelerade. För hög korr förstärker tex. DD och ger sämre riskjustering.

Jag brukar använda koden nedan i kalkylforskaren. Bara att byta ut extraobjektet och testa olika (just nu inställd på OMX).

omx=cmpref(c,0,a)

{Medelvärde 1000 senaste perioderna}

Aktieaverage=div(sum(c,1000),1000)
      daverage=div(sum(omx,1000),1000)

{summan av de 1000 senaste stängnigskurserna}

times=mult(c,omx)
      xy=const(sum(times,1000))

{n*medelvärde1*medelvärde2}

bar=mult(mult(aktieaverage,daverage),1000)

{standardavikelserna}

SA=const(stdev(c,1000))
      SDO=const(stdev(omx,1000))

{covaraiance}

cov=sub(xy,bar)

{sd1*sd2}

under=mult(sa,sdo)

{korrelationen}

korr=div(div(cov,under),1000)

mult(korr,1)

{@A(0,OMX Stock )}

Comment

Snyggt, vad är det du får fram egentligen?

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
          Snyggt, vad är det du får fram egentligen?

Det är korrelationskoefficienten mellan extraobjektet och de aktier/index/instrument man väljer att köra mot. Rör sig mellan 1 och -1. Nära 1 indikerar en starkt positiv korrelation och -1 en starkt negativ. Vad jag vill se är ett tal nära 0 när jag försöker sätta ihop en så okorrelerad portfölj som möjligt

Comment

Menar du varje akties korrelation till index eller varje akties korrelation mot andra aktier, dvs paret med lägsta är att föredra. Det svåra är tailrisken.
            Vid kraftiga nedgångar går allt ner oavsett korrelation?

Comment

Hej,
              Intressant diskussion.
              Jag är börjat använda NAT ca 2 månader tillbaka och har börjat köra skarpt nu.
              Min ’strategi’ är enkel. Jag handlar bara OMX30 aktier och en aktie får köpa max 10% av vad som kassan tillåter. Det får inte finnas fler än 10 positioner samtidigt. Varje köp har en ’panik’ stop-loss på -4.5%. Modellen utvärderar köp i samtliga minus 9 OMX30 aktier som enl. min åsikt är alltför riskabelt köp. Däremot har inte modellen villkor som t.ex. köp bara det som ligger över 200 glidande medelvärde.
              Jag testade min köp- och säljmodell på 2016 och den fick ihop ca 22% avkastning om den handlade samtliga OMX30 aktier. Om jag valde bort 8 aktier som jag inte gillade, fick modellen ihop 35%. Jag har ingen aning om det är bra resultat, har i alla fall bestämt mig att köra skarpt. Förra veckan köpte modellen 4 aktier och dessa ligger på sammanlagt plus 1.4%.
              Efter att ha testat flera olika indikatorer, tycker jag att det är relativt ’lätt’ att få till ett tillräckligt bra köp signal. Alltså, det kommer alltid att finnas en del falska signaler.
              Det jag tycker är riktigt svårt är att få till en bra sälj signal. I bristen på bättre, kör jag med fasta gränser för ’panik’ och vinst.
              Det jag saknar i NAT:en är en möjlighet att kunna skriva något liknande nedan:
              Vinst=köp*procentsats1
              panik=köp*procentsats2
              IF (BUY>vinst & (eventuellt flera villkor)) THEN
              Panik=vinst
              Vinst=vinst*inkrement
              ENDIF
              IF (BUY<panik) OR (BUY>vinst) THEN
              SÄLJ
              Vad tycker ni? Är det någon som har åstadkommit något liknande ovan i NAT?
              Mvh
              Thomas

Comment

Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                Menar du varje akties korrelation till index eller varje akties korrelation mot andra aktier, dvs paret med lägsta är att föredra. Det svåra är tailrisken.
                Vid kraftiga nedgångar går allt ner oavsett korrelation?

Det är främst viktigt att aktierna i portföljen som handlas inte korrelerar för starkt med varandra. Om man lyckas uppnå detta så kommer man få mindre varians i ens resultat tack vare god riskjustering (förutsatt att modellen fungerar). Istället om två bolag korrelerar högt, så tenderar de att ta ungefär samma trades och få ungefär samma vinster/förluster. Det här är på pappret diversifiering men i praktiken dubbel marknadsrisk. Ungefär som att du skulle lägga dubbla beloppet på det ena eller andra bolaget.

Givetvis så kommer det perioder då hela marknaden säljs av, men då kanske man får jobba med hedge eller linkande istället. Tex. om OMXS30 handlas under MA200 så läggs en kort position i index på.

Comment

Förstår. Det måste blir ganska komplicerat om man ska bygga en automatisk strategi som jämförelse korrelationen för alla aktier? Ett annat sätt är att på förhand dela in urvalet i sektorer och att portföljen högst får hålla x-% i en sektor.

Comment

Ursprungligen postat av ThomasWoc Visa inlägg
                    Hej,
                    Intressant diskussion.
                    Jag är börjat använda NAT ca 2 månader tillbaka och har börjat köra skarpt nu.
                    Min ’strategi’ är enkel. Jag handlar bara OMX30 aktier och en aktie får köpa max 10% av vad som kassan tillåter. Det får inte finnas fler än 10 positioner samtidigt. Varje köp har en ’panik’ stop-loss på -4.5%. Modellen utvärderar köp i samtliga minus 9 OMX30 aktier som enl. min åsikt är alltför riskabelt köp. Däremot har inte modellen villkor som t.ex. köp bara det som ligger över 200 glidande medelvärde.
                    Jag testade min köp- och säljmodell på 2016 och den fick ihop ca 22% avkastning om den handlade samtliga OMX30 aktier. Om jag valde bort 8 aktier som jag inte gillade, fick modellen ihop 35%. Jag har ingen aning om det är bra resultat, har i alla fall bestämt mig att köra skarpt. Förra veckan köpte modellen 4 aktier och dessa ligger på sammanlagt plus 1.4%.
                    Efter att ha testat flera olika indikatorer, tycker jag att det är relativt ’lätt’ att få till ett tillräckligt bra köp signal. Alltså, det kommer alltid att finnas en del falska signaler.
                    Det jag tycker är riktigt svårt är att få till en bra sälj signal. I bristen på bättre, kör jag med fasta gränser för ’panik’ och vinst.
                    Det jag saknar i NAT:en är en möjlighet att kunna skriva något liknande nedan:
                    Vinst=köp*procentsats1
                    panik=köp*procentsats2
                    IF (BUY>vinst & (eventuellt flera villkor)) THEN
                    Panik=vinst
                    Vinst=vinst*inkrement
                    ENDIF
                    IF (BUY<panik) OR (BUY>vinst) THEN
                    SÄLJ
                    Vad tycker ni? Är det någon som har åstadkommit något liknande ovan i NAT?
                    Mvh
                    Thomas
                    Nu vet jag inte exakt vad du menar. Verkar vara någon form att flytande stop/take profit. En sådan går att bygga utan if enlig ditt inlägg. Det finns en bland standardscripten. Annars brukar det gå ganska lätt att bygga if-satser med minnesreferenser. Man får bara tänka lite annorlunda.

Comment

Förstår. Det måste blir ganska komplicerat om man ska bygga en automatisk strategi som jämförelse korrelationen för alla aktier? Ett annat sätt är att på förhand dela in urvalet i sektorer och att portföljen högst får hålla x-% i en sektor.
                      Jo den approachen brukar ge hyfsad diversifiering. Ja det skulle bli en allt för komplex modell (åtminstone för mig). Jag testar istället i kalkylforskaren vilka aktier som korrelerar högt med varandra. Nedan har jag kört korrelationsscriptet mot large cap i kalkylforskaren med Boliden som extra objekt (2000 senaste dagarna). Med hjälp av det, så kan jag lättare göra en bedömning vilka bolag jag bör och inte bör ha samma portfölj som BOL. En starkt negativ korrelation kan också vara bra om man har en mean reversion-strategi eller liknande.

Det är dock omöjligt att få en helt okorrelerad portfölj om du vill ha upp mot 20-30 bolag men man kan alltid jobba på det
                      Attached Files

Comment

Nu vet jag inte exakt vad du menar. Verkar vara någon form att flytande stop/take profit. En sådan går att bygga utan if enlig ditt inlägg. Det finns en bland standardscripten. Annars brukar det gå ganska lätt att bygga if-satser med minnesreferenser. Man får bara tänka lite annorlunda.
                        Ja, det är flytande stop/take profit. Så länge villkoren inom IF är uppfyllda skall vinst och profit kunna höjas obegränsad antal gånger.
                        Jag har svårt att se hur detta kan göras i NAT. Du säger att det finns en standard script. Vad heter scriptet?

Comment

Det är ganska enkelt. Har inte tillgång till AT just nu. Tror den heter stop-loss mini. Behöver du inte allt kan ett script skapas på 2-3 rader.

Comment

Det är ganska enkelt. Har inte tillgång till AT just nu. Tror den heter stop-loss mini. Behöver du inte allt kan ett script skapas på 2-3 rader.
                            Stopp-loss mini har inte funktionaliteten jag vill ha.
                            Det jag vill är att min vinstnivå uppdateras kontinuerligt en given procentsats, samtidigt som min stopploss nivå flyttas upp och antar värdet som vinstnivån hade innan uppdateringen.

WHILE (ej SÄLJ)
                            iF (BUY>vinst & (andra villkor)) THEN
                            Stopploss=vinst
                            Vinst=vinst*procentsats
                            END IF
                            IF (BUY<stopploss) SÄLJ
                            END WHILE
                            Går det att scripta i NAT?

Comment

Varför är det viktigt att det sker i steg och inte kontinuerligt eftersom högre kurs noteras?
                              Det går kanske att klura ut något. Problemet blir att procent gör att stegen blir olika stora. Har inte tillgång till AT. Någon som vill klura ut ett script?

Comment

Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
                                Det är korrelationskoefficienten mellan extraobjektet och de aktier/index/instrument man väljer att köra mot. Rör sig mellan 1 och -1. Nära 1 indikerar en starkt positiv korrelation och -1 en starkt negativ. Vad jag vill se är ett tal nära 0 när jag försöker sätta ihop en så okorrelerad portfölj som möjligt
                                Bra funktion!

Om koff är 0,5 betyder det att aktien rör sig 0,5 x OMX-rörelse eller betyder det att OMX rör sig 0,5 x aktierörelse?

Comment

Working...
                                X