Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strategier för valutahandel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Strategier för valutahandel

    Hej,

    Jag har en tanke om att försöka sprida risken genom att samköra flera olika strategier för index, olja och valutor. När det gäller OMX och DAX är jag hyfsat på banan och olja är acceptabel men för USDSEK har jag hittills misslyckats att knåpa ihop något vettigt som levererar stabilt.
    Jag sökte lite i forumet men hittade inte nåt antingen för att det inte finns nåt eller för att jag är dålig på att söka....
    Vad har ni för erfarenhet när det gäller strategier för valutahandel?

    /Fredrik
    Last edited by Freddan; 2017-01-05, 06:38.

  • #2
    Raptor kanske skulle funka? Rikard har kunskap av detta och Raptor baseras på erfarenheter inom detta.

    Behöver nog anpassad lite dock

    Comment


    • #3
      Har testat en del gridhandel för valutor för några år sedan med varierande resultat, det stora problemet då var att MetaTraders backtester inte stämde speciellt bra. Eller rättare sagt, datat man backtestar på skiljer sig markant från livedatat man tradar på. Så en strategi kunde fungera perfekt i backtester men prestera uselt live och när jag senare backtestade samma period jag nyss tradat stämde inget överhuvudtaget. Så jag lade ner hela MetaTrader för egen del, det kändes direkt oseriöst. Nu har vi ju iofs Supermarket så det skulle kanske gå att handla liknade system med AT. Raptor kan kanske byggas om lite för valutor.

      Comment


      • #4
        Först måste man ju hitta en strategi som passar för valutahandel. Bifogar diagram på BEAR EURUSD X15 Commerzbank. Tror själv att dollarn kommer att stärkas mot euron så jag har några enheter av detta instrument på lång sikt (fast inte mer än jag har råd att förlora beloppet pga avbränningen, ren spekulation alltså).

        Med vänlig hälsning
        Bertil
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Valutor känns generellt väldigt svårt, men det hade ju varit grymt fint att ha en fungerande strategi för valutor som kan gå dygnet runt. Fast stänger inte alla mini's mm 17:25 som vanlig börs? Då får man väl gå på CFDer? Någon får gärna rätta mig, jag har hållit mig borta från valutor för att det är too big för mig känns det som.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
            Valutor känns generellt väldigt svårt, men det hade ju varit grymt fint att ha en fungerande strategi för valutor som kan gå dygnet runt. Fast stänger inte alla mini's mm 17:25 som vanlig börs? Då får man väl gå på CFDer? Någon får gärna rätta mig, jag har hållit mig borta från valutor för att det är too big för mig känns det som.
            Jo om du vill ha en strategi som går dygnet runt så får du handla CFDer via någon annan mäklare Största problemet är dock att du ej har fullständig data via Nordnet på valutamarknaden. De spotpris-index som finns upplagda stänger kl. 17.30. Du vet alltså ej vad som hänt mellan 17.30 - 09.00 varje dag, samma gäller Olja, Guld etc.

            Finns kanske något annat index att lägga upp, jag vet ej.

            Comment


            • #7
              Spotpriserna går från kl 09-22 hos Nordnet, men däremot stänger derivatmarknaderna 17:25 så det går ändå inte att handla. Återstår CFD eller någon valutamäklare, och alla jag själv testat känns direkt oseriösa faktiskt.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                Spotpriserna går från kl 09-22 hos Nordnet, men däremot stänger derivatmarknaderna 17:25 så det går ändå inte att handla. Återstår CFD eller någon valutamäklare, och alla jag själv testat känns direkt oseriösa faktiskt.
                Har samma uppfattning kring CFD-mäklarna. Jaså, mina spotpriser löper bara till 17.30? Har anpassad kursinsamling mellan 08.00-23.00 dessutom, något annat jag behöver ändra?

                Comment


                • #9
                  Hm, klicka Enter på en valutaspot, fliken Fundamenta och byt kalender till den som heter 09-22. Starta om så ska data samlas hela perioden.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                    Hm, klicka Enter på en valutaspot, fliken Fundamenta och byt kalender till den som heter 09-22. Starta om så ska data samlas hela perioden.

                    Där ser man! Fungerade bra, tack

                    Comment

                    Working...
                    X