Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Day trading strategier

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Day trading strategier

Har haft det svårt senaste tiden att få till bra daytrading strategier. Tog fram Nitro men när jag skulle till igen så blev det en swing/trend strategi.

Jobbar ganska mycket med sannolikhetsbaserade strategier. Undersöker vilka förutsättningar som förelåg vid close en viss dag och hur det blev dagen efter. NDF som det talas mycket om här (av mig) är sannolikhetsstrategi som baseras på stapelformationer. Men jag har tagit gamla tumregler och undersökt hur de går att formulera klassificera i utfallskategorier för att beräkna sannolikheter för kursutveckling. Har haft positiva erfarenheter kring detta. Det fina är att de anpassar sig med tiden. Det trista är att skripten blir tunga. Risken är också att man kan labba ihop vad som helst som bara råkar sammanfalla med ett mönster på aktiemarknaden.

Har en hel uppsjö av mindre projekt i "byrålådan". I helgen så fick jag faktiskt till en alfaversion som bygger på en annan strategi. Den använder huvudstrategins signaler som baseras på sannolikheter. Men signalen används i ett daytrading perspektiv på lite annat sätt. Blev förvånad av resultatet givet enkelheten och att modellen inte var så känsligt för vilken trigger jag använder (inom en grupp av likartade kriterier). Från idé till första resultat var det 30 minuter. Var väldigt intuitivt och baseras på mina syltburkserfarenheter.

Problemet med daytrading strategier är kostnaderna för att köra en rundtur. Eftersom rörelsen under dagen är ganska liten så måste man få upp volymen instrument och/eller antalet transaktioner. Spreaden blir då väldigt central. Det skiljer faktiskt väldigt mycket. Brottas lite med att sätta rätt nivå här.

Trademanagement reglerna och money management reglerna blir också väldigt centrala. Något som kanske ger 500 punkter på 5 år kan vara sjukt lönsamt om rätt leverage används. Likaså hitratio kan vara låg (30-40%) bara man har bra trademanagement

Fremgång på denne fronten? Vad med RSI?

Comment

Faktiskt. Har jag vänt ovan. Bandit är en strategi som är 100% daytrading. Gick en bra kurs med Lars Hansson

Comment

Har provat att skripta en del för daytrading. Lite annorlunda tänk krävs. Framförallt kan man inte jobba med bekräftelse och det är lurigt med stoploss.

DT styrs mer av statiska faktorer än swing. Medelvärden är dödsdömda. Som filter jag men man måste se på andra saker.

Comment

Ursprungligen postat av HenrikSyst Visa inlägg
          Faktiskt. Har jag vänt ovan. Bandit är en strategi som är 100% daytrading. Gick en bra kurs med Lars Hansson
          Han kommer på Tradingexpot 8 april.

PS. Vi snackade om ST3 tidigare, nu har jag anmält mig för 2018
          Always trade for fun - and the money will come as a side effect!
          Alf Johansson, alias
          Börsapan

Comment

Ursprungligen postat av xdaytrader Visa inlägg
            Han kommer på Tradingexpot 8 april.

PS. Vi snackade om ST3 tidigare, nu har jag anmält mig för 2018
            Kul. Du får hälsa

Comment

Working...
            X