Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rätt instrument för en mycket kort daytrading strategi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rätt instrument för en mycket kort daytrading strategi

Är i slutfasen nu med 3 olika strategier. Utvecklar flera på samma gång för tillfället. En av dessa är en daytrading strategi som helt enkelt köper på bollinger band en viss tid på dagen. Det jag skulle vilja ha input på är frågan kring replikeringsinsatser eller beloppsinsatser.

Alternativ

1) Låta roboten köpa för ett belopp och sedan replikera detta. Fördel är att det går simulera en uppföljning. Nackdelen är att det blir en del admin med ETP-er och ibland att cash inte finns.

2)Låta roboten köpa 1 andel av underliggande. Sedan replikeras positionen men beloppet blir vad som är satt till instrumentet. Om jag vill köra bull/Bear så är det väl denna metod.

Lutar åt 2:an då jag vill använda roboten för förvaltning av överskottslikviditet med begränsad risk. Då borde det var mer praktiskt att varje dag allokera residualen till en cell.

Vad tycker ni?

Båda fungerar lika bra. Replikering är smidigt om exakt samma position önskas. Annars behöver man ju bara veta signalstatus och att antalet sedan beräknas i slavmodellen. Jag kör en kombination av 1 och en egen antalsberäkning där positionsstorleken beräknas utifrån mastermodellens exponering utan hävstång. Då går det enkelt att simulera, ändra hävstång och ingen synkning av depåerna värden behövs.

Comment

Tack för svar Ska testa lite.

Comment

Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
        Jag kör en kombination av 1 och en egen antalsberäkning där positionsstorleken beräknas utifrån mastermodellens exponering utan hävstång. Då går det enkelt att simulera, ändra hävstång och ingen synkning av depåerna värden behövs.
        Exakt så kör även jag!

Comment

Om man önskar går det ganska enkelt att köra flera strategier på samma depå. Med lite modifikation går det även att köra samma instrument för flera strategier på samma depå.

Comment

Funderar lite över spreadar på ETP-er. I detta är det DAX.

B LONGDAX BL1 CBK har köpkurs 21,77 och sälj 21,78. Man behöver 1000 sådana för att få en DAX. Då blir kron-spreaden 0,01*1000=10 kr. Ska man använda detta som en approximation i simuleringar på DAX så måste man räkna om det med valutan. 10/9,46=1,06 i index spread

Comment

Kör man Bull x10 så tänkte jag att analogt blir resonemanget

BULL DAX X10 C 2 har köp 19.28 och sälj 19,37. För att få en DAX måste man köpa 61 stycken (index div med 19,37 och div med 10). Då blir spreaden (19,37-19,28)*61=0,547 per fiktivt dags kontrakt i kronor. Men eftersom DAX är EUR och man vill ha exponering mot samma belopp så får man ta att multiplicera med 9,46 och då blir spreaden faktiskt 5,19.

Har tankevurpat eller är detta 5 gånger dyrare än en ETP?

Comment

Om vi tar ett exempel där vi vill köpa DAX-index för 100 000 kr:

För BULL DAX X10 betyder det att vi köper certifikat för 10 000 kr eftersom de har en hävstång på 10, dvs 10 000/19:37 = 516 st
                Vi får då en spreadkostnad på 516 x 0,09 kr = 46

För B LONGDAX BL1 som har en hävstång på 5,1 behöver vi köpa för 100 000/5,1 = 19607 kr, vilket blir 19607/21,78 = 900 st

Spreadkostnaden blir då 900 * 0,01 kr = 9 kr

Comment

Spelar det någon roll att B LOngdax BL1 är 1/1000 av en DAX. Alltså W/U är 1000
                  Last edited by HenrikSyst; 2017-02-19, 17:56.

Comment

Inte direkt, mer än att man får tänka på det när man använder tex ETP Link. De flesta OMX-minis har paritet=1, dvs 1 mini motsvarar 1 OMXS30-andel prismässigt, medan de flesta DAX-minis har paritet=100 eller 1000 för att man ska kunna handla tillräckligt små delar av DAX-index.

Testkontot behöver alltså vara 1000 ggr större för att man ska få den tänkta positionen i marknaden.

Comment

Working...
                    X