Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sell in May and go away

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sell in May and go away

Vissa handlare följer klyschan att gå ur börsen mellan maj-oktober. Åtminstone vara mer försiktig. Nu är vi maj och jag tänkte kolla om det bara är en klyscha eller om det stämmer. Det är en sanning med modifikation. Det har historiskt varit något bättre att gå ur marknaden i maj än ”Buy and Hold”. Det är dock tveksamt om det beror på vilken månad eller om det är trenden som avgör. Jag definierar trend som kursen i förhållandet till 200-dagars medelvärde (vanligt använd). Analysen görs på OMXS30 månadsvis. Merparten av utdelningarna har skett mars-april (hojta om jag har fel). Eventuella utdelningar mellan maj-okt är i jämförelsen negativt för ”Buy and Hold” och borde egentligen läggas på. Inget courtage används. Alternativen i jämförelsen är ”Buy and Hold”, ”Sell in May”, sälj (maj-oktober) om månaden innan avslutas i negativ trend och Endast följa trenden. 1991-2017, CAGR%.

Buy and Hold 8%
    Sell in May 9%
    Sälj i maj om negativ trend 13%
    Endast följa trenden 12%

Bra inlägg! Vilken strategi har lägst DrawDown och klarade börskrascherna (2001,2008) bäst?

Undrar
    Bertil

Edit: Max DrawDown är kanske lie trixigt att räkna fram. Jag frågar så här istället (siffror som är lättare att ta fram): Hur stor är största respektive lägsta årliga procentförändringen för respektive strategi?
    Last edited by Bertil; 2017-05-13, 12:59.

Comment

Det är inga strategier. Ville bara kolla om klyschan håller. DD går att beräkna om man loggar depåvärdet.

Comment

Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
        Det är inga strategier. Ville bara kolla om klyschan håller. DD går att beräkna om man loggar depåvärdet.
        Vad menar du, inga strategier? Buy and hold är ju en mycket vanlig strategi som många tillämpar kombinerat med diverse andra villkor.
        Jag antar att du simulerat fram resultaten ovan i Analysatorn. Och kan man simulera fram något så är det ju per definition en strategi. Jag trodde att du redan hade max och minvärden för resulatförändringen per år och att det då vore intressant att få redovisat i forumet. Men om du inte har det lättåtkomligt så tar jag tillbaka min fråga. Så intresserad är jag inte.

Med vänlig hälsning
        Bertil

Comment

Jo, det kan vara strategier. Jag formulerar om. Mitt syfte var inte att bygga några strategier för egen handel. Jag har inte körningarna kvar. Läxan är att med ett enkelt medelvärde kan man kraftig slå börsen i längden(oavsett sell in May). Samma medelvärde som filter i en strategi kan stå för en större del av överavkastningen oavsett trigger.

Comment

Sell in May and go away är ju ett mycket gammalt uttryck, och giltigheten kanske var större före 1991. Men Henric visar ju ovan att strategin fortfarande fungerar.
            "Since 1950, the Dow Jones Industrial Average has had an average return of only 0.3% during the May-October period, compared with an average gain of 7.5% during the November-April period."

http://www.investopedia.com/terms/s/...nd-go-away.asp

Med vänlig hälsning
            Bertil

Comment

Jo, men på Knapp på OMX sedan 1991. Det är bättre att följa trenden.

Comment

Working...
              X