Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

StrategyLink

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • StrategyLink

    Har snickrat på ett verktyg som replikerar handel på fiktiva konton upp till ett centralt. Inte positioner utan transar replikeras upp. Inga ID-n behövs. Bara koppling så håller den själv reda på aktuell transaktion som den ska replikera. Klarar att multihantera 10 transaktioner samtidigt. Om man spammar orderboken så funkar det inte men normal vettig handel med flera strategier ska funka.

    Tanken är att jag vill replikera alla delkonton till ett centralt som i sin tur replikerar detta på det skarpa via ETP-link.

    Fördelen är att man bara behöver 2 etp-er till varje position (1 long och 1 short). Man kommer hela tiden ha nettot exponerat till skillnad mot nu där man faktiskt kan ha 1 long och 1 short mini samtidigt i marknaden. Mindre kapital och mindre ränta.

    Nackdelen är att det blir ytterligare lite fördröjning mellan signal och skarp transaktion.

  • #2
    Låter väldigt intressant!

    Comment


    • #3
      Snyggt jobbat! Kan du backtesta alla dina strategier gemensamt med hjälp av verktyget?

      Comment


      • #4
        Det är mer ett verktyg för skarphandel. Men det går kanske att modda.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
          Snyggt jobbat! Kan du backtesta alla dina strategier gemensamt med hjälp av verktyget?
          Jag testar många strategier samtidigt. Det finns många sätt att göra detta. Gemensamt är att man inte kan använda depåinformation som lasttrade, portfolio(v), etc. Dessa får man lagra själv. Om man kör först till kvarn(inte rekommenderat enligt mig) är det bara att köra rakt av.

          Comment


          • #6
            Men kan inte poängen ibland vara att man har både en kort och en lång i marknaden eftersom tid för entry och exit påverkar resultatet. Ligger jag kort i en strategi och en annan strategi signalerar lång så är det ju inte säkert att den långa har rätt och att dessa ska kvittas mot varandra.

            Comment


            • #7
              Absolut. Det är bla därför man vill simulera flera samtidigt. Det jag menar är först till kvarn då strategierna delar på depåinformationen. Det blir inte multistrategi med oberoende modeller. Tex portfolio(v) vid entry blir helt avgörande av om en annan strategi ligger i marknaden eller ej. Visst som hedge till en annan strategi kan det fungera.
              Last edited by Henric; 2017-10-14, 14:48.

              Comment


              • #8
                Som sagt detta är ett verktyg för att förenkla administrationen i handeln med ETP-er. Men den kapitaleffektiviserar också, för vilken poäng är det att ligga 100 long i ETP A och 100 kort i ETP B om båda har OMX som underliggande? Då blir netto noll och då är det bättre att inte öppna någon postion . Däremot justeras det till 100 Long om short positionen stängs eller tvärtom.

                Comment


                • #9
                  Så klart. Det var jag som ledde in tråden på ett sidospår.

                  Comment


                  • #10
                    Jag håller inte med dig HenricSyst att det är bättre att netta ut två motsatta strategiers innehav. Ligger jag i en kort position med en strategi A och strategi B gör en entry long och börsen fortsätter ner är min position förvisso noll (vi förutsätter att att strategierna tar lika stora positioner) Men vid en exit av strategi A vid en tidpunkt där A ger vinst så har jag realiserat en vinst och har en orealiserad DD i position B. Fortsätter börsen ner gör jag bara förlust från den nivån där A sålde medans all stigande börs minskar den orealiserade DD och vid varje exit på väg upp ger vinst. Detta är så vi har det idag, men enligt din idé blir problemet att när börsen vänder där tex A gick ur sin position är det inte säkert att vare sig A eller B ger köpsignal. Då står vi helt utanför marknaden. Eller missförstår jag ditt förslag på upplägg, är det bara så att strategierna ligger "vilande" tills A i mitt exempel går ur och det är B som gäller och då tar B position?

                    Comment


                    • #11
                      Vi blandar ihop olika saker. HenrikSys har byggt ett verktyg att exekvera flera strategier från olika testkonton på liknande sätt som ETP-link. Tex strategi 1 ligger lång och strategi B ligger blankad. Då hålls ingen position(förusatt samma storlek på testkontona). Bara nettopositioner i en minifuture i varje riktning hålls. Det kom sedan en fråga om simulering av flera strategier varpå jag la mig i diskussionen. Lämnar ändå din fråga öppen till HenrikSys.

                      Ursprungligen postat av Shela Visa inlägg
                      Jag håller inte med dig HenricSyst att det är bättre att netta ut två motsatta strategiers innehav. Ligger jag i en kort position med en strategi A och strategi B gör en entry long och börsen fortsätter ner är min position förvisso noll (vi förutsätter att att strategierna tar lika stora positioner) Men vid en exit av strategi A vid en tidpunkt där A ger vinst så har jag realiserat en vinst och har en orealiserad DD i position B. Fortsätter börsen ner gör jag bara förlust från den nivån där A sålde medans all stigande börs minskar den orealiserade DD och vid varje exit på väg upp ger vinst. Detta är så vi har det idag, men enligt din idé blir problemet att när börsen vänder där tex A gick ur sin position är det inte säkert att vare sig A eller B ger köpsignal. Då står vi helt utanför marknaden. Eller missförstår jag ditt förslag på upplägg, är det bara så att strategierna ligger "vilande" tills A i mitt exempel går ur och det är B som gäller och då tar B position?

                      Comment


                      • #12
                        Bra idé för att få färre minisar att bevaka (om dom blir knockade eller för dyra).
                        Men, måste nog hålla med Shela om att resultatet påverkas av kvittningen av long/short.

                        Om man t.ex har två konton (A och B) med lika mycket pengar och följande scenario inträffar:

                        1. Index är 1600, A går long och B short samtidigt
                        2. Index stiger till 1650 och A säljer
                        3. Index går tillbaka till 1600 och B stänger positionen

                        Resultat utan StrategyLink:
                        Strategi A: 3,12 % (50/1600)
                        Strategi B: 0 %
                        Totalt: 1,56 %

                        Resultat med StrategyLink:
                        Strategi A: 0 %
                        Strategi B: 3,03 % (50/1650)
                        Totalt: 1,515 %

                        Eller tänker jag fel?

                        Comment


                        • #13
                          Nja, jag håller inte med om resonemanget. Så här blir exemplet:

                          1. Index är 1600, A går Long och B går short samtidigt

                          Utan StrategyLink köps då tex 100 Minilong OMX och 100 Mnishrt OMX.
                          Med StrategyLink köps ingenting då positionerna "tar ut" varandra.

                          2. Index stiger till 1650 och A säljer. Vinst = 50 punkter

                          Utan StrategyLink säljs då 100 Minilong OMX medan 100 Minishrt OMX ligger kvar
                          Med StrategyLink köps 100 Minishrt OMX eftersom nettot nu är -100 i position.

                          3. Index går tillbaka till 1600 och B stänger positionen. Båda strategierna är nu ur marknaden.

                          Utan StrategyLink säljs 100 Minishrt OMX och vinsten totalt är fortfarande 50 punkter eftersom Long-affären gick plus.

                          Med StrategyLink säljs nu 100 Minishrt OMX och vi har då tjänat 50 punkter även här eftersom dessa köptes när index stod i 1650.


                          Skillnaden är att utan StrategyLink har vi innehaft totalt 200 OMX-spreadar under det antal dagar som det tog index att gå från 1600 - 1650, samt 100 OMX-spreadar under det antal dagar som index tog för att gå tillbaka från 1650 - 1600. Räntekostnaden blir alltså högre än med StrategyLink som bara innehaft 100 OMX-spreadar under den andra delen av positionen. Dessutom har vi handlat 2 * 100 spreadar med StrategyLink men hela 200 + 100 + 100 = 400 spreadar utan StrategyLink.

                          Både spread och ränta blir högre utan StrategyLink för att få samma nettovinst på 50 punkter.

                          Comment


                          • #14
                            Alltså strategierna exekveras exakt som det är tänkt på sina fiktiva konton och som Rikard säger i sitt inlägg blir enda skillnaden att det blir billigare och enklare med strategy link.

                            Jag kommer ta fram en beta för NAS som sannolikt släpps som ett add-on eller en del av ETP link. Denna version är hårdkodad för OMX men kan anpassas även för andra tillgångar. Vi får se hur den släpps vidare. Men det är inte omöjligt att den blir freeware.

                            Parallellt med detta håller jag på med en pro-version som ska kunna synka aktier/andra tillgångar på samma sätt fast utan hårdkodade celler. Det räcker med att man anger ett id (på samma sätt som ETP-link) för varje tillgång och sedan kan den hålla koll på 90 aktier x 10 konton - totalt 900 strategipositioner (går med flera men just nu är detta arbetshypotesen).

                            Denna har lite högre verkshöjd och funkar den så blir den nog NAS-specifik och ev. en betalmodell.

                            Comment


                            • #15
                              Så här ser det ut när man kör StrategyLink. Vi dagens ingång har jag en nettolong.

                              09:05 ORDER "sl) Warthog säljskript OMXS30" kurs 1666.26
                              09:05 GSM larm sänt!
                              09:05 ORDER "sl) ETP Link Minilong sell MINI L OMX NORDNET 35" kurs 117.29
                              09:05 GSM larm sänt!
                              09:07 ORDER "sl) Warthog säljskript OMXS30" kurs 1666.43
                              09:07 GSM larm sänt!
                              09:07 ORDER "sl) ETP Link Minilong sell MINI L OMX NORDNET 35" kurs 117.50
                              09:07 GSM larm sänt!
                              09:57 ORDER "sl) Raptor Supermarket Sell OMXS30" kurs 1669.34
                              09:57 GSM larm sänt!
                              09:57 ORDER "sl) ETP Link Minilong sell MINI L OMX NORDNET 35" kurs 120.75
                              09:57 GSM larm sänt!
                              17:02 ORDER "sl) NeoFXL blank OMXS30" kurs 1672.55
                              17:02 GSM larm sänt!
                              17:02 ORDER "sl) ETP Link Minilong sell MINI L OMX NORDNET 35" kurs 124.01
                              17:02 GSM larm sänt!
                              17:21 ORDER "sl) Raptor Supermarket Short OMXS30" kurs 1671.58
                              17:21 GSM larm sänt!
                              17:21 ORDER "sl) ETP Link Minilong sell MINI L OMX NORDNET 35" kurs 123.75
                              17:21 GSM larm sänt!

                              Comment

                              Working...
                              X