Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alpha Shark

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej! Detta är en analys av Alpha Shark och den transaktionsfil som Rikard lagt ut i inlägg 472. Beräkningarna beaktar orealiserade vinster/förluster.

    Sammanfattning
    Gearing 4x
    CAGR 317,6%
    Max Drawdown 69,9%
    Gain/Pain-ratio (CAGR/Max DD) 4,5
    Std.avvikelse, årsavkastn. (...extremt hög!)
    Period för simulering 13,3 år

    Drawdowns
    Drawdowns > 10% 29
    Drawdowns > 20% 12
    Drawdowns > 30% 4
    Drawdowns > 40% 2

    Värsta Drawdown -69,9%
    Näst värsta Drawdown -42,3%
    Tredje värsta Drawdown -38,2%
    Fjärde värsta Drawdown -32,6%
    Femte värsta Drawdown -28,7%
    Sjätte värsta Drawdown -23,6%
    Sjunde värsta Drawdown -23,6%
    Åttonde värsta Drawdown -23,5%
    Nionde värsta Drawdown -23,1%
    Tionde värsta Drawdown -20,7%

    Duration Drawdowns (kalenderdagar)
    Allra längsta 340 (11,3 mån)
    Näst längsta 283 (9,4 mån)
    Tredje längsta 264 (8,8 mån)
    Fjärde längsta 191 (6,4 mån)
    Femte längsta 132 (4,4 mån)
    Sjätte längsta 104 (3,5 mån)
    Sjunde längsta 101 (3,4 mån)
    Åttonde längsta 100 (3,3 mån)
    Nionde längsta 93 (3,1 mån)
    Tionde längsta 76 (2,5 mån)

    OK, det här blev kanske lite väl volatilt och lite väl hög Drawdown för de flesta!? Avkastningen 2008 blev 115000%!

    Den största Drawdown:en på 70% uppstår under perioden 15 okt 2007 till 14 jan 2008. Då faller OMXS med 21% (AlphaShark ligger lång) och DAX faller med 7% (AS ligger kort). Om jag inte missminner mig så var detta då Lehman gick i konkurs. Jag antar att det drabbade OMXS relativt hårt eftersom indexet är ganska bank-tungt. Som lök på laxen har jag för mig att även Swedbank var illa ute den här hösten. Totalt sett så resulterade detta i en förlust på hela 70% av kapitalet. Värt att poängtera är att hela denna Drawdown är återhämtad redan 23 april och sedan går ju AS rätt så bra under resten av 2008.

    Denna händelse skulle man ju kunna se som extraordinär, men jag har lärt mig genom åren att på börsen måste man förvänta sig det oväntade! Den här typen av händelser kommer att inträffa igen och måste därför beaktas i riskkalkylen!
    Attached Files
    Last edited by Christer; 2018-04-13, 08:45.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
      Hej! Detta är en analys av Alpha Shark och den transaktionsfil som Rikard lagt ut i inlägg 472. Beräkningarna beaktar orealiserade vinster/förluster.

      Sammanfattning
      Gearing 4x
      CAGR 317,6%
      Max Drawdown 69,9%
      Std.avvikelse, årsavkastn. (...extremt hög!)
      Period för simulering 13,3 år

      Drawdowns
      Drawdowns > 10% 29
      Drawdowns > 20% 12
      Drawdowns > 30% 4
      Drawdowns > 40% 2

      Värsta Drawdown -69,9%
      Näst värsta Drawdown -42,3%
      Tredje värsta Drawdown -38,2%
      Fjärde värsta Drawdown -32,6%
      Femte värsta Drawdown -28,7%
      Sjätte värsta Drawdown -23,6%
      Sjunde värsta Drawdown -23,6%
      Åttonde värsta Drawdown -23,5%
      Nionde värsta Drawdown -23,1%
      Tionde värsta Drawdown -20,7%

      Duration Drawdowns (kalenderdagar)
      Allra längsta 340 (11,3 mån)
      Näst längsta 283 (9,4 mån)
      Tredje längsta 264 (8,8 mån)
      Fjärde längsta 191 (6,4 mån)
      Femte längsta 132 (4,4 mån)
      Sjätte längsta 104 (3,5 mån)
      Sjunde längsta 101 (3,4 mån)
      Åttonde längsta 100 (3,3 mån)
      Nionde längsta 93 (3,1 mån)
      Tionde längsta 76 (2,5 mån)

      OK, det här blev kanske lite väl volatilt och lite väl hög Drawdown för de flesta!? Avkastningen 2008 blev 115000%.
      Snygg analys som alltid! Åren 2008-2012 sticker ut med sina orealistiskt höga avkastningar. Vill minnas att det var något galet med datan för 2012. Tror vi att det även är något galet med datan för 2008-2011? Kanske det är någon systematisk förskjutning som ligger bakom de höga siffrorna?

      Comment


      • Kolla gärna igenom avsluten så att de inte sker på tex gårdagens close. Vi kompenserade rejält tidsmässigt vid öppning på allt data innan 2011, samt jan 2012-jun 2013 av samma anledning.

        Comment


        • Och hur var det nu med transaktionskostnader, spread och slippage, ligger det medräknat i transaktionerna?

          Comment


          • 0,3 kr för OMX och 2,2 kr för DAX.

            Comment


            • Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg

              OK, det här blev kanske lite väl volatilt och lite väl hög Drawdown för de flesta!? Avkastningen 2008 blev 115000%!

              Den största Drawdown:en på 70% uppstår under perioden 15 okt 2007 till 14 jan 2008. Då faller OMXS med 21% (AlphaShark ligger lång) och DAX faller med 7% (AS ligger kort). Om jag inte missminner mig så var detta då Lehman gick i konkurs. Jag antar att det drabbade OMXS relativt hårt eftersom indexet är ganska bank-tungt. Som lök på laxen har jag för mig att även Swedbank var illa ute den här hösten. Totalt sett så resulterade detta i en förlust på hela 70% av kapitalet. Värt att poängtera är att hela denna Drawdown är återhämtad redan 23 april och sedan går ju AS rätt så bra under resten av 2008.

              Denna händelse skulle man ju kunna se som extraordinär, men jag har lärt mig genom åren att på börsen måste man förvänta sig det oväntade! Den här typen av händelser kommer att inträffa igen och måste därför beaktas i riskkalkylen!
              Detta är ju ett grundproblem med pairs-trading - korrelation (och än mer intressant kanske; co-integration) mellan tillgångar kan kastas om radikalt när det kommer en black-swan. Även om stop-loss åtminstone i mina simuleringar generellt bara bidrar till att sänka resultatet utan att påverka drawdown i motsvarande utsträckning, så har jag lagt in stop-loss om en spread-trade (dvs combon DAX/OMX) backar 4%. Denna S/L påverkar inte den normala handeln, men den slår till om man råkar ut för det som Christer beskriver i samband med Lehman-kraschen.
              S/L är kanske inte det första man tänker på när strategin "levererar" 70 000 000 000 000, men utan facit tror jag inte många stannat kvar i marknaden om de förlorat 70%.

              EDIT: Lehman kraschade i september 2008, så resultaten kan kanske inte hänföras direkt till kraschen, men det var ju stökigt ett bra tag innan och vi vet inte hur korrelerade/co-integrerade indexen var under den perioden (antar jag?). Jag håller just nu på med ett rullande co-integration test för att se vilka historiska tidperioder som OMX/DAX varit co-integrerade med statistisk signifikans och när de inte varit det. Detta har förmodligen viss betydelse för huruvida strategin är lönsam eller inte under en viss period. Mitt data sträcker sig bara till jan 2015, men det går kanske att åstadkomma i NAT/A.S. på något sätt?
              Last edited by Cikoria; 2018-04-12, 07:52.

              Comment


              • Tricket är att ta ut pengar från depån kontinuerligt och säkra tillräckligt med kapital mot DDs.

                Comment


                • Jo, man kan ju alltid låta bli att handla som skydd mot DD, men man kan ju också titta på mekanismer i strategin som gör den mindre känslig mot katastrofscenarios.

                  Comment


                  • Det var rätt förvånande att max Drawdown i 4x uppgick till hela 70% då motsvarande max Drawdown i 2x bara var 13%. Rikard, skulle man kunna få beställa en simulering i 3x från 2005 till 2018? Vore toppen!

                    Comment


                    • Skillnaden ligger ju också i perioden som simulerades. X4 går från 2005 medan X2-simuleringen var från 2012.

                      Comment


                      • Byte av minisar

                        Kanske en fråga kring ETP Link och inte hajen egentligen, men vet ej. Två saker skedde idag på det skarpa kontot men inte på det underliggande testkontot: 1. sälj av Mini S och köp igen av samma instrument, 2. Sälj av Mini L (ca 120 kr) och köp av en ny (ca 160 kr) som alltså ligger längre bort från Pref Price (100 kr).

                        09:08 ORDER "sl) ETP Link Minishrt sell MINI S DAX NORDNET 39" kurs 0.00
                        09:08 ORDER "sl) ETP Link Minilong sell B LONGOMX XP CBK" kurs 0.00
                        09:08 GSM larm sänt!
                        09:08 ORDER "sl) ETP Link Minilong buy MINI L OMX NORDNET 42" kurs 0.00
                        09:08 ORDER "sl) ETP Link Minishrt buy MINI S DAX NORDNET 39" kurs 9.59
                        09:08 ORDER "sl) ETP Link Minilong sell B LONGOMX XP CBK" kurs 0.00
                        09:08 GSM larm sänt!

                        Min amatörgissning är att det blev något tillfälligt strul med kursfeeden från Nordnet Markets (fick vid uppstart meddelande om "Kursdata feed stannat - försöker omstart" samt "Systemövervakning - Eventhantering omstartad 103F") och att ETP link då kollade in nästa instrument. Eller kan det vara något i mina inställningar som spökar? Kan tillägga att jag kört hajen felfritt i flera veckor redan (= nöjd! ).

                        Comment


                        • Det behöver inte ha varit feeden, det ser mer ut som att omstart gjordes av surveillance-tråden i AT. Om cellerna nollades hann den troligen sälja av innan nya värden kom in och rättade till det hela. Hur många instrument samlar du in samtidigt? (syns i Inställningar > Anpassa kursinsamling)

                          Comment


                          • Här är en X2-simulering från 2005- nu. Vad får du för DD på denna Christer?

                            Attached Files

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                              Det behöver inte ha varit feeden, det ser mer ut som att omstart gjordes av surveillance-tråden i AT. Om cellerna nollades hann den troligen sälja av innan nya värden kom in och rättade till det hela. Hur många instrument samlar du in samtidigt? (syns i Inställningar > Anpassa kursinsamling)

                              Aha! 207 instrument har jag insamling på.

                              Comment


                              • Ok, bra, då är det inte antalet instrument som orsakar problem i alla fall. Kanske en tillfällighet, störning på internetförbindelsen eller liknande.

                                Comment

                                Working...
                                X