Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alpha Shark

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Terminerna finns på Autostocks server. Bara att ladda hem.
    mvh
    Bertil

    Comment


    • Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
      Om minifuture följer terminen borde det bli en diff i analysen mellan index och minifuture vid utdelningar. Allt annat lika sjunkter inte en minilong vid nedgång i index som avser utdelningar. Då borde man även inte kunna köpa en minishort och tjäna på nedgångar som avser utdelningar. Borde alltså vara en diff i analysen. Prova att jämför förändringen av E-terminen med en minishort.
      Finansieringsnivån borde inte justeras med hänsyn till utdelning. Det är justeringen av finansieringsnivå som driver värdeminskningen av minis och turbos.

      Comment


      • Det är möjligt och jag har inte kollat på detta. Det jag syftar på är skillnader som kan uppstå i analysen mellan index och terminen(minifuture) pga av utdelningar.

        Edit: Detta är endast förändringar som uppstår i analysen mellan mellan index och terminen. Tar ej hänsyn till emittenters prissättning, etc.
        Mellan 19/4 och 11/5 gick terminen ca +4% och index +3%. En long tjänade 4% en short förlorade 4%, medan en analys hade visade +/-3%.
        Hur mycket av frågeställningen som kan hänföras till detta eller andra faktorer vet jag inte.
        Last edited by Henric; 2018-05-12, 10:30.

        Comment


        • Minilong har gått bättre än index och minishrt har gått motsvarande sämre. Om vi tar tidpunkten från senaste Crescendoköpsignal tex, 3:e april, så har Mini L OMX Nordnet gått ca 120 punkter plus sedan dess trots att index bara gått ca 90 punkter. Det omvända gäller för Mini S OMX Nordnet 02, som fallit ca 128 punkter samma period. Det är utdelningarna som "skevar" priserna hos minisarna. Båda belastas av räntekostnaderna. Då borde diffen på ca 8 punkter (har inte luskollat exakt) motsvara räntekostnaden.

          Comment


          • Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
            Minilong har gått bättre än index och minishrt har gått motsvarande sämre. Om vi tar tidpunkten från senaste Crescendoköpsignal tex, 3:e april, så har Mini L OMX Nordnet gått ca 120 punkter plus sedan dess trots att index bara gått ca 90 punkter. Det omvända gäller för Mini S OMX Nordnet 02, som fallit ca 128 punkter samma period. Det är utdelningarna som "skevar" priserna hos minisarna. Båda belastas av räntekostnaderna. Då borde diffen på ca 8 punkter (har inte luskollat exakt) motsvara räntekostnaden.
            Noen ide hvor min AS solgte av alt på fredag? Jag endrade kontostorlek for 2 uker siden og AS köpte lite mer.

            Comment


            • Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
              Minilong har gått bättre än index och minishrt har gått motsvarande sämre. Om vi tar tidpunkten från senaste Crescendoköpsignal tex, 3:e april, så har Mini L OMX Nordnet gått ca 120 punkter plus sedan dess trots att index bara gått ca 90 punkter. Det omvända gäller för Mini S OMX Nordnet 02, som fallit ca 128 punkter samma period. Det är utdelningarna som "skevar" priserna hos minisarna. Båda belastas av räntekostnaderna. Då borde diffen på ca 8 punkter (har inte luskollat exakt) motsvara räntekostnaden.
              Med en dåres envishet hävdar jag att resonemanget inte är korrekt. Terminens eller index utveckling ska inte förändra finansieringsnivån. Det som har hänt är att just finansieringsnivåen förändrats mer än som är rätt med tanke på räntekostnaden. Den tid jag tittat på är endast från 26/4 - så har det blivit fel innan, och Nordnet (eller snarare Nordea) ändrat tillbaka, så kan det vara en förklaring.
              Faktum är att de som har kört AlphaShark på senare tid legat kort i OMX, och det har varit mycket kostsamt.
              Last edited by Mountain; 2018-05-12, 16:27.

              Comment


              • Vi får väl fråga Nordnet. Men priset i sig följer terminen och den prissätts ju med hänsyn till utdelningarna.

                Comment


                • Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                  Vi får väl fråga Nordnet. Men priset i sig följer terminen och den prissätts ju med hänsyn till utdelningarna.
                  Priset på minisen är terminens kurs minus finansieringsnivån för långa (tvärtom för korta).
                  Självklart prissätts både index och termin med hänsyn till utdelning.

                  Finansieringsnivån ska vad jag kan få fram inte påverkas av varken terminskurs, indexkurs eller utdelningar.

                  Återigen: DET ÄR FINANSIERINGSNIVÅERNA SOM ÄR ÄNDRADE!
                  Ändringarna i finansieringsnivån är till för att täcka räntekostnad (fn 3%/år och eventuellt lite admin).
                  Någon justering baserad på valuta bör inte finnas för OMX.

                  Comment


                  • Hur påverkar utdelningar min investering i börshandlade produkter?
                    Vid en utdelning så faller den underliggande aktien (eller index) med motsvarande summa, allt annat lika. Det betyder att en aktie som stänger på 100 kr idag och som avskiljs från sin utdelning på 5 kr teoretiskt bör sjunka till 95 kr dagen efter.
                    När man har blankat en tillgång så är man skyldig att leverera utdelningen till den aktör som man har lånat aktierna av. Detta innebär att det inte går att tjäna några riskfria pengar på att blanka en aktie innan utdelning. Samma sak gäller börshandlade produkter och finansieringsnivån justeras därför i samband med utdelningen.
                    En kort produkt, tex Mini Short, som har en finansieringsnivå på 125 kr skulle vid ett aktiepris på 100 kr ha priset 25 kr. När aktien faller dagen efter till 95 kr på grund av utdelningen så justeras också finansieringsnivån ner 5 kr vilket gör att priset på Mini short förblir 25 kr (95 – 120).

                    Comment


                    • Precis - utdelningen tas från finansieringsnivån men priset på minin förblir densamma. Eftersom att när en tillgång skiljs från sin utdelning så sjunker priset och då måste finansieringsnivån justeras för att matcha finansieringsnivån+priset på minin = priset på underliggande (om inte emittenten tar ut en extra riskkostnad som hos tex Unlimited Turbos). Finansieringsnivån ökar för varje dag, och det är räntan på de ”lånade” pengarna. Ligger man endast intradag däremot så betalar man ingen ränta på minin. Just räntan gör att över tid så kommer inte minis gå EXAKT lika många punkter som varken terminen eller index. Och ju högre hävstång på minis desto mer lånar man ju och då blir räntan högre.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                        Hur påverkar utdelningar min investering i börshandlade produkter?
                        Vid en utdelning så faller den underliggande aktien (eller index) med motsvarande summa, allt annat lika. Det betyder att en aktie som stänger på 100 kr idag och som avskiljs från sin utdelning på 5 kr teoretiskt bör sjunka till 95 kr dagen efter.
                        När man har blankat en tillgång så är man skyldig att leverera utdelningen till den aktör som man har lånat aktierna av. Detta innebär att det inte går att tjäna några riskfria pengar på att blanka en aktie innan utdelning. Samma sak gäller börshandlade produkter och finansieringsnivån justeras därför i samband med utdelningen.
                        En kort produkt, tex Mini Short, som har en finansieringsnivå på 125 kr skulle vid ett aktiepris på 100 kr ha priset 25 kr. När aktien faller dagen efter till 95 kr på grund av utdelningen så justeras också finansieringsnivån ner 5 kr vilket gör att priset på Mini short förblir 25 kr (95 – 120).
                        Jag köper detta resonemang när det gäller minis kopplade till aktier. När det gäller OMX minis så är de såvitt jag vet kopplade till OMX terminer (inte OMX S30).
                        Om du har en referens till information som gäller att OMX minis och turbos påverkas på det sätt du refererar till, så ange gärna källan.
                        Last edited by Mountain; 2018-05-12, 22:07.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
                          Precis - utdelningen tas från finansieringsnivån men priset på minin förblir densamma. Eftersom att när en tillgång skiljs från sin utdelning så sjunker priset och då måste finansieringsnivån justeras för att matcha finansieringsnivån+priset på minin = priset på underliggande (om inte emittenten tar ut en extra riskkostnad som hos tex Unlimited Turbos). Finansieringsnivån ökar för varje dag, och det är räntan på de ”lånade” pengarna. Ligger man endast intradag däremot så betalar man ingen ränta på minin. Just räntan gör att över tid så kommer inte minis gå EXAKT lika många punkter som varken terminen eller index. Och ju högre hävstång på minis desto mer lånar man ju och då blir räntan högre.
                          Hur kan priset på minin bli densamma om utdelning tas från finansieringsnivån?
                          Priset för en lång mini är väl alltid kurs minus finansieringsnivå?

                          Jag har bevakat OMX minis/turbos från 26/4 och har noterat några märkliga justeringar i finansieringsnivåerna. Dessa slår självklart rakt ut i priset för minin.
                          De justeringar som gjorts har varit ungefär lika stora för korta och långa. För de långa har det varit positivt - för de korta negativt.

                          Eftersom mer än jag kör AlphaShark, så anser jag att det ska uppmärksammas. Om det är ett säsongsmönster som hänger ihop med utdelning, så vill åtminstone jag undvika att ligga kort i denna tid.

                          För en lång mini är det korrekt att hög hävstång = mer belåning. För korta minis är det tvärtom!

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Mountain Visa inlägg
                            Jag köper detta resonemang när det gäller minis kopplade till aktier. När det gäller OMX minis så är de såvitt jag vet kopplade till OMX terminer (inte OMX S30).
                            Om du har en referens till information som gäller att OMX minis och turbos påverkas på det sätt du refererar till, så ange gärna källan.
                            Det är rätt att ligga på. Man ska vare envis till motsatsen är bevisad.

                            Avanza.

                            Jag håller med dig angående omx minis. För prisindex har hänsyn redan tagits till utdelningar vid rullning av kontrakten , dvs terminspriset går ner med utdelningarna. För totalindex typ DAX borde det speglas direkt i terminspriset. Hur Nordnet hanterar detta vet jag inte och det är bäst att Rikard frågar.

                            Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                            Vi får väl fråga Nordnet. Men priset i sig följer terminen och den prissätts ju med hänsyn till utdelningarna.

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Mountain Visa inlägg
                              Hur kan priset på minin bli densamma om utdelning tas från finansieringsnivån?
                              Priset för en lång mini är väl alltid kurs minus finansieringsnivå?

                              Jag har bevakat OMX minis/turbos från 26/4 och har noterat några märkliga justeringar i finansieringsnivåerna. Dessa slår självklart rakt ut i priset för minin.
                              De justeringar som gjorts har varit ungefär lika stora för korta och långa. För de långa har det varit positivt - för de korta negativt.

                              Eftersom mer än jag kör AlphaShark, så anser jag att det ska uppmärksammas. Om det är ett säsongsmönster som hänger ihop med utdelning, så vill åtminstone jag undvika att ligga kort i denna tid.

                              För en lång mini är det korrekt att hög hävstång = mer belåning. För korta minis är det tvärtom!
                              För index sjunker när utd skiljs och då sjunker även finansieringsnivån och priset blir oförändrat.

                              Du betalar ju fortfarande ränta på det du lånar oavsett lång eller kort, och ju mer man lånar desto mer kronor betalas i ränta.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
                                För index sjunker när utd skiljs och då sjunker även finansieringsnivån och priset blir oförändrat.

                                Du betalar ju fortfarande ränta på det du lånar oavsett lång eller kort, och ju mer man lånar desto mer kronor betalas i ränta.

                                Grejen är ju att priset på minisarna har förändrats mer negativt än de borde! - så priset är långt ifrån oförändrat!!!

                                Men OMX minis och turbos är väl relaterade till terminen? I och med att utdelningen är känd innan, justeras inte terminens pris när utdelningen skiljs av - eller har jag missuppfattat något?

                                Att använda terminen som underliggande är vad förstått ett sätt att undvika utdelningseffekter i prissättningen för OMX minis och turbos.
                                Last edited by Mountain; 2018-05-14, 08:14.

                                Comment

                                Working...
                                X