Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ROC and Roll

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ja, namnbyten är ett problem.

    Comment


    • Jag har listor som fungerar för large cap från 2005. Det tog lite tid att bygga dessa med data som fungerar. De senaste åren sparar jag en simulering i januari när listan är uppdaterad. Då får man automatiskt en lista för varje år. Byte av symbol, etc blir lätt att analysera. Det har varit en explosion av listningar och listbyten så jobbet blir kanske för stort med mid cap.

      Comment


      • Nu när jag ändå är på gång har jag ett förslag. Det går att simulera EOD för en grov uppskattning, men det går inte att handla på dessa kurser. Det hade varit bra med ett alternativ för 5min animering. Då skulle det gå att simulera flera aktier och snabbare. Ändå få kurser intradag. För att få likande resultat live släpper man order tex var 5:e minut. Jag vet att det bara är en önskan, men kanske något att ha i tanke vid framtida ändringar.

        Edit: Det skulle kunna gå att bygga med 5min staplar och extraobjekt. Kan kanske fungerar på vissa modeller utan att bli för bökigt.
        Last edited by Henric; 2022-01-02, 13:10.

        Comment


        • Roc köpte mekonomen 211230 och sålde idag. Positionen var positiv så jag undrar varför den sålde?

          Comment


          • Har inte tittat. Förmodligen ny månad och att aktien inte längre ingår i topplistan.
            Edit: jag hade en lucka i data för meko. Jag hade uppdaterat hist-filen utan att ladda ner ny data för att täcka luckan t.o.m. idag. Skulle kunna vara en orsak om den egentligen inte skulle sälja och/eller köpa. Vad visar simulering?

            Bara en observation. Jag körde en simulering på ROC och såg att många aktier blev utstoppade och köptes tillbaka samma dag. Stoppen blir i dessa situationer verkningslös och kan t.o.m. bli våldslös då en ny 20% gräns skapas. Nu kanske det vände innan nya stoppen slog till, men skulle det fortsätta ner blir det dubbel whammy. Det borde testas att inte utlösa stoppen om aktien ingår i topplistan eller begränsa köp åtminstone samma dag.
            Last edited by Henric; 2022-01-03, 19:42.

            Comment


            • Nu köpte den mekonomen igen, känns lite märkligt

              Comment


              • När såldes den? Har du anslutit hela MidCap?

                Comment


                • Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                  När såldes den? Har du anslutit hela MidCap?
                  Igår 1700, jag har anslutit den listan som heter roc se.

                  Comment


                  • Hos mig sålde den Stendörren Fastigheter AB ser. B igår och köpte igen idag.

                    Comment


                    • Japp, samma här.

                      Comment


                      • Nyfiken varför aref för poäng används vid ranking(det är bara en dag, men ändå)?
                        Last edited by Henric; 2022-01-07, 15:43.

                        Comment


                        • Det var för att få konstanta värden under tiden rankingmotorn jobbar. Så slipper man ständig ommöblering av listan.

                          Comment


                          • 17:19 ORDER "sl) ROC and Roll Investor sell HTRO(*****)" kurs 382.00
                            17:20 ORDER "sl) ROC and Roll Investor buy HTRO(*****)" kurs 383.00

                            Borde den verkligen göra såhär? Som tur är verkar det ganska ovanligt, men det är ju mer eller mindre att slänga pengar i sjön.
                            Edit: Om det är en triggad stoploss och den köper in sig igen direkt, så är det dock ännu värre. Verkar som att så kan vara fallet.

                            Comment


                            • Nej, det ska fixas. Det blir ett tilläggsvillkor som kollar att aktien inte sålts samma dag.

                              Comment


                              • Uppdaterat insatsscriptet: När USA kör sommartid blir beräkningen fel av insatsen för USA-aktier. Det är rättat nu. Kör Hjälp > Nordic Autotrading Society Free > Uppdatera Conquest. Ingen återanslutning behövs.

                                Comment

                                Working...
                                X