Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bollinger band som extra objekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bollinger band som extra objekt

    Hej!

    Jag har sökt runt lite på forumet efter ett sätt att använda bolbands som extra objekt. Om jag förstått det rätt så går cmpref funktionen endast i kombination med en dataserie. Därav har jag skrivit ut koden för bollinger som: Upper Band = SMA + (standard deviation x 2) manuellt och ersatt c med close när close:=cmpref(c,0,A).

    Koden jag försöker skriva om är: BolBands(40,1.5,U).

    {mitt försök att översätta bollinger med extra objekt}
    close:=cmpref(c,0,A)
    mov1=MOV(close,40,s)
    std=STDEV(close,1)
    mol=mult(2,std)
    upper=ADD(mov1,mol)

    {@A(0,AZN )}


    När jag testar scriptet ovan i ett diagram blir det väldigt långt ifrån resultatet av endast BolBands(40,1.5,U).
    Min fråga då är: Vad gör jag fel och kan ni hjälpa mig att ge ett exempel på hur jag kan använda exempelvis BolBands(40,1.5,U) som ett extra objekt?


    Tack på förhand!

  • #2
    Undvik att använda namn som ingår i funktioner. Kan kanske fungera i vissa situationer, men kan skapa konflikter. Normalt använder man standardavvikelsen för lika många perioder som medelvärdet. Behöver inte vara så, men vet inte om en period fungerar särskilt bra. Du får labba.

    close=cmpref(c,0,a)
    ma40=MOV(close,40,s)
    sAVK=STDEV(close,40)
    upper=ADD(ma40,mult(sAVK,1.5))
    draw(upper,3,rqb)
    add(0,0)

    Comment


    • #3
      Tackar ödmjukast för ditt snabba svar!


      När jag lägger in ditt script i ett diagram blir det som i bilden jag bifogar under där den röda linjen är resultatet av scriptet du bidrog med ovan. Den gula representerar: BolBands(40,1.5,U). Hur kommer det sig att det blir såpass stor skillnad?

      Tack igen för ditt svar!

      edit: Jag fixade det nu, var bara lite för trött. Tack för hjälpen!
      Last edited by IsidorBehrens; 2019-01-16, 22:23.

      Comment


      • #4
        För att jämföra kan du köra extraobjekt på samma instrument och upplösning som diagrammet. Bollinger i diagrammet måste också ha samma inställningar som du försöker rita med scriptet. Välj tex svart kqb för att se att linjerna är de samma. Alternativt rita upper-1

        Comment


        • #5
          Tack Henric för dina svar så här sent på kvällen, det var sista pusselbiten jag behövde. Ha en trevlig kväll!

          Comment

          Working...
          X