Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stoploss med tajtare stop vid ökad vinst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stoploss med tajtare stop vid ökad vinst

    Finns det några färdiga stoploss som minskar stoploss nivån med ökad vinst på liknande sätt som nedan?

    Jag tänker mig att man t.ex. skulle ha
    5% stoploss upp till 5% vinst
    4% stoploss upp till 7% vinst
    3% stoploss upp till 9% vinst
    2% stoploss upp till 12% vinst
    1% stoploss upp till 15% vinst


    Det känns inte som det är så svårt att koda, även om jag inte fixar det med nuvarande kunskap.

    Sedan som en bonus skulle man även kunna hämta hem vinsten vid varje steg med början för det andra, och plocka hem 20%, sedan 25% 33% och 50% och låta det sista rida till stop loss.

  • #2
    Eftersom du talar om vinst så är det Take Profit som du menar och inte Stop Loss som används för att minimera en förlust.

    Du kan titta på mitt Take profit lång script här http://www.autostock.se/vbulletin/sh...94&postcount=7

    Säg att du har en vinst på 5 punkter och vill ta hem vinsten om den faller en punkt till 4 punkters vinst. Antag att du nu ökar vinsten från 5 punkter till 6 punkter, då måste vinsten minska till 4.5 punkter innan TP slår till.

    mvh
    Bertil

    Comment


    • #3
      Jag har Stoploss mini long med glidande stoploss i mitt huvud där av namnvalet även om jag kopplade in Take profit tidigare idag på några innehav.
      Det trista med Take profit som finns i programmet är att den bara har en nivå eller två om man nu justerar nivån efter den har gjort en försäljning och lämnat kvar X antal andelar.

      Take profit låter ju bättre!

      Nu lyckas jag inte tolka ditt skript, men så som du skriver ovan så uppfattar jag det som att du är accepterar en förlust på 1 punkt om du har 5 punkters vinst och 1,5 punkt om du har 6 punkters vinst.

      Jag skulle vilja ha det motsatta, det vill säga vid 5 punkters vinst så är jag redo på 3 i förlust, vid 6 punkters vinst 2 punkter och vid 7 punkters vinst 1 punkts förlust.

      Dock handlar jag aktier så det får bli i procent.
      Tänkte att jag skulle ha några olika skript med olika vinstnivåer så jag kan ta ett som passar aktiens rörelser och vad jag förväntar mig den ska röra sig under dagen.

      Är ditt skript lätt att anpassa enligt mina önskemål eller ska jag försöka med Take Profit Long som ligger med i programmet?

      Comment


      • #4
        Jag antar att du studerat kursrörelser i realtid för olika instrument. Bifogar dagens OMXS30 index.
        En kursrörelse är inte en rak uppåtgående linje utan en svängande kurva. Rent generellt så är Stop Loss kasst för små förluster eftersom man då inte tillåter kurvan att svänga. Take Profit är bra för då får man iallafall en vinst. Då man väl låst in en vinst så måste man släppa lite på stoppgränsen (göra den vidare så länge den inlåsta vinsten ökar) för att tillåta svängningar som kan ta vinsten upp till ett högre plan. Men man bör ha en maxgräns på stoppgränsen som är rimligt.
        mvh
        Bertil
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Ja, Take-profit, eftersom att du har ett vinstkrav. Generellt flyt-funktion. Här är ett med procent utan att ha testat mer än syntaxen. Dina gränsvärden är inte linjära. Vill du ha gränser med egna värden som inte följer en funktion får if-statements användas. Hoppar över den sista frågan för nu.

          flyt1=if(gt(d,lasttrade(b,d)),c,0)
          flyt2=hhv(flyt1,100)
          flyt3=div(flyt2,lasttrade(b,p))
          flyt4=sub(0.05,mult(sub(sub(flyt3,1),0.05),0.5))
          flyt5=and(gt(flyt3,1.05),lt(flyt3,1.15))
          flyt6=and(flyt5,lt(c,mult(flyt2,sub(1,flyt4))))


          Ops, lite bråttom. Har skrivit om scriptet lite.
          Håller med Bertil om att en för snäv tp eller stopp-loss ofta försämrar resultatet, men beror givetvis på ditt upplägg. För trendmodeller med positiv skew brukar tp försämra edgen även om det känns bra att plocka hem vinsten. Scriptet är alltså med intraday-prefix. Är det dagsstaplar får viss justering göras.
          Last edited by Henric; 2019-08-26, 20:02.

          Comment


          • #6
            Jo jag är medveten om för tajt tp eller stopp-loss kan få motsatt effekt.

            Jag får kolla på skripten imorgon när jag inte är så trött så kanske jag lyckas klura ut hur de funkar, tack för hjälpen Bertil och Henric.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
              Jag antar att du studerat kursrörelser i realtid för olika instrument. Bifogar dagens OMXS30 index.
              En kursrörelse är inte en rak uppåtgående linje utan en svängande kurva. Rent generellt så är Stop Loss kasst för små förluster eftersom man då inte tillåter kurvan att svänga. Take Profit är bra för då får man iallafall en vinst. Då man väl låst in en vinst så måste man släppa lite på stoppgränsen (göra den vidare så länge den inlåsta vinsten ökar) för att tillåta svängningar som kan ta vinsten upp till ett högre plan. Men man bör ha en maxgräns på stoppgränsen som är rimligt.
              mvh
              Bertil
              Jag är med på detta, skulle gjort så om jag hade handlat långsiktigt, veckor månader, nu är jag inne på timmar till någon dag i värsta fall.

              Jag hade ett tillfälle igår när en mini var uppe över 10% en kort stund samma sak idag med en annan. Det som händer strax efter är att det går ner till 7%, 5% sedan 2% och noll och ibland negativt innan det kommer tillbaka några procent upp men sällan 10% den närmaste tiden. Jag vill hellre plocka 10% efter några timmar än att vara med på en längre resa som jag inte vet hur den slutar (oftast med förlust just nu).

              Med tanke på detta mönster upprepar sig allt för ofta med min manuella handel så vill jag ta en del av vinsten vid 10%, har jag väl plockat vinsten så vill jag inte tappa mer än några få procentenheter på det som är kvar (10% vinst är helt okej) så kan få gå tillbaka till 8% och sälja och om den sedan når 7% får den stänga hela positionen.
              Vänder det upp från 8% så vill jag gärna vara med uppåt med en släppande stop-loss med kanske 2%.

              Kanske finns andra sätt att lösa det på, men min idé är att ta hem vinsten så fort den erbjuds och är tillräckligt stor.

              Sedan kanske inte mina värden är optimala för alla aktier/mini utan jag skulle få ha flera olika varianter på skript beroende på under liggande aktie, marknadens tillstånd och minis hävstång.

              Ett annat alternativ är som jag gör idag har stop loss mini vid 10% den skulle jag kunna komplettera med ett skript som triggas när vinsten är över 10% och aktiverar en glidande stoploss på 2% respektive 4%, sälj 50% vid 2% och 100% vid 4%.

              Comment


              • #8
                Det blir nästan omöjligt att tillämpa %-stoppen direkt på minifuture utan ta hänsyn till hävstången. Annars går nästan alla dina alternativ att bygga. Min %-flyt från inlägg ovan fungerar på de villkor du gav tidigare. Du kan bygga liknande med de nya villkoren.

                Comment


                • #9
                  Nja, nu har jag givit upp tanken att handla kopplade mini till aktier. Det jag kommer göra är att koppla procentstrategin direkt mot mini så slipper jag fundera på de bitarna.
                  Och med underligare i en annan valuta så kan man ju få lite lustiga effekter där aktien sjunker men kronan sjunker ännu mer i förhållande till USD/EUR vilket gör att man har en rätt okej vinst men aktien är står på minus sedan köp vilket gör att vinsten som finns inte hämtas hem. Ett det motsatta att båda stiger och det säljs för att man har X% vinst i underliggande men mini står på minus pga den stärkta valutan.

                  Sedan finns det ju en annan del av det hela, det är ju de första kronorna/procenten närmast en minis stop loss som ger mest utdelning för att avta ju längre ifrån finansieringsnivån man kommer.

                  Comment

                  Working...
                  X