Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söndagsstrategin från Nineambell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ett litet sidospår. Det blir lätt förvirrande när man använder hävstång och allokering fastän man kan uppnå samma sak. Bara att öka och minska.

    Om inte beloppsbestämt är allokering för mig aktiens/tillgångens positionsstorlek i förhållande till depåvärdet, tex 10%. Hävstången är utväxling på depånivå. Så en positionsstorlek på 10% och hävstång 2 ger en exponering på 20% av depåvärdet. Då kan man tex sätta en gräns för totalexponering beroende på hur många instrument som triggar. Förvirrande eller inte. För mig är det skillnad. Annars glöm.

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
      Jag körde lite tester. Är det Deja Vu? Har vi inte kört denna strategi på forumet eller mycket liknande med köp på djupare dipp och exit 5 dagars medelvärde.

      Jag körde med en positionsstorlek på 8% av depåvärdet och max exponering vid ordertillfället x1=depåvärdet. Detta för att inte få för stora slumpmässiga effekter av återinvestering. Hur man sedan kör är en annan sak. Om flera aktier triggar samtidigt tas först position i de aktier med bästa 3månaders momentum. Annars har jag inte tweakat något. Varje år körs med de akter som då ingick i large cap. Största värdetappet skedde med 16% under 2011.

      2009 7%
      2010 5%
      2011 0 %
      2012 7%
      2013 4%
      2014 -1%
      2015 12%
      2016 11%
      2017 5%
      2018 4%
      2019 8%
      För egen del bör 2008 alltid vara med om möjligt. Ett av de intressantaste åren. Strategin havererar totalt. Avkastning - 29% och högsta värdetapp -52% med senaste versionen. Även min version med ranking presterade dåligt. Inget konstigt då det var en mycket speciell situation. Hur ska man tänka? Försöka bygga in någon form av krishantering eller räkna med att det tar lång tid innan något liknande händer.

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
        För egen del bör 2008 alltid vara med om möjligt. Ett av de intressantaste åren. Strategin havererar totalt. Avkastning - 29% och högsta värdetapp -52% med senaste versionen. Även min version med ranking presterade dåligt. Inget konstigt då det var en mycket speciell situation. Hur ska man tänka? Försöka bygga in någon form av krishantering eller räkna med att det tar lång tid innan något liknande händer.
        Inom statistiken finns ett fenomen som kallas poisson process. https://en.wikipedia.org/wiki/Poisson_point_process

        Jag har fått lära mig att man kan tänka så här.
        a) Nu har det inte inträffat något på länge så då kommer det inte att inträffa mer.
        b) Nu har det inte inträffat något på länge så nu kommer det att inträffa mycket snart.

        Om man blandar a och b så får man en poissonprocess dvs sannolikheten för att något skall inträffa är totalt oberoende av när det inträffade senast.

        Ekonomi går dock i cykler så personligen lutar jag åt b. Något de flesta av oss kan vara överens om är ju att volatiliteten kommer att öka. En strategi som kan hantera volatilitet bra är att föredra.

        mvh
        Bertil


        Edit: Idag hade vi ju ett dropp på närmre 30 punkter. En strategi som låg blankad sedan tidigare är en bra strategi.
        Last edited by Bertil; 2019-09-25, 15:20.

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
          För egen del bör 2008 alltid vara med om möjligt. Ett av de intressantaste åren. Strategin havererar totalt. Avkastning - 29% och högsta värdetapp -52% med senaste versionen. Även min version med ranking presterade dåligt. Inget konstigt då det var en mycket speciell situation. Hur ska man tänka? Försöka bygga in någon form av krishantering eller räkna med att det tar lång tid innan något liknande händer.
          Håller med om att 2008 är lite av ett eldprov. Och i princip kan samma beteende hända igen, det kommer säkert inte att kallas finanskris nästa gång utan något annat, men oavsett så kan index (och kommer sannolikt att göra igen) gå ner 70% under hög volatilitet.
          Så ett sätt är att mäta volatiliteten och försöka lägga till ett klimatfilter för strategin. Problemet med den här strategin är att den handlar mest i nedåtgående trend. Traditionella aktiestrategier gör ofta sina bästa resultat i upptrend, så för Mr Market får man nog ta till andra grepp. Återkommer.

          Comment


          • #35
            Absolut. Strategin kan nog klassas som "Deep Value". Volla och/eller den starka ner trenden. Jag ska titta när draw down börja dra i väg.

            Comment


            • #36
              Testar följande:

              Om 200-dagars MA för OMXS30 lutar nedåt används "original-exit", annars RSI-exiten.

              På de 23 OMXS30-aktier jag testade med från jan 2007 till sept 2009 fick jag följande:

              Max Result Drawdown 3.3430 %
              Sharpekvot 0.5168 (månadsresultat) (pre 1994 0.5168)
              -0.3444 (årsomräknat) (pre 1994 -0.3444)
              Effektivt Resultat: 22.6829% - Slutsaldo kontot: 36804.86

              Avkastning 6804.86 kr 1.89% på 147 affärer under 361:41:31 tim
              Av dessa blankat 0 st med avkastning 0.00 kr 0.00%
              Innehav 92 st med vinst 12891.06 kr 5.68%
              Innehav 55 st med förlust -6086.20 kr -4.55%

              Återstår att se hur det går på andra perioder. Inte hunnit testa ännu.



              PS. Här är koden till säljscriptet:

              mv1=ema(c,26)
              ma5=mov(c,5,s)
              keltner=sub(mv1,mult(3,atr(26)))

              innehav=ge(portfolio(v),0)

              stängning=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),10)
              öppet=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),6)

              sell1=and(gt(ma5,keltner),innehav)
              omx=cmpref(c,0,a)
              om200=mov(omx,200,s)
              om_ned=lt(om200,aref(om200,1))
              sell2=and(and(sell1,gt(if(om_ned,c,rsiws(2)),if(om_ned,ma5,95))),and(stängning,öppet))
              mult(sell2,10)

              {@A(0,OMX Stock )}

              Comment


              • #37
                Här är körning från jan 2010 till nu med samma aktier och villkor (8% insats per aktie). Det blir ganska dåligt kapitalutnyttjande i genomsnitt vilket är en anledning till den låga absoluta avkastningen. Men riskjusterat ser det inte så tokigt ut ändå.

                Max Result Drawdown 8.9885 %
                Sharpekvot 0.5100 (månadsresultat) (pre 1994 0.5100)
                -0.3967 (årsomräknat) (pre 1994 -0.3967)
                Effektivt Resultat: 42.0244% - Slutsaldo kontot: 42607.31

                Avkastning 12607.31 kr 1.12% på 381 affärer under 1971:22:20 tim
                Av dessa blankat 0 st med avkastning 0.00 kr 0.00%
                Innehav 249 st med vinst 30664.18 kr 4.22%
                Innehav 132 st med förlust -18056.87 kr -4.55%

                Comment


                • #38
                  Senaste ändringen för 2008 med de aktier som ingick i då. Först till kvarn utan ranking. -1% och DD -23%. Klart bättre. Som du skriver i inlägget ovan kommer det nog bli ett lågt kaptialutnyttjande. Största delen av DD med originalscripten sker under juli och oktober(alltså under respektive månad).

                  Edit: Kapitalutnyttjande beror i och för sig även på hur stort urvalet är.
                  Attached Files
                  Last edited by Henric; 2019-09-25, 22:52.

                  Comment


                  • #39
                    Det är ingen lätt nöt att knäcka. Strategin tar position i fallande marknad. Där förmodligen både de bästa och sämsta dagarna finns. Filtrerar man bort vissa köpsignaler kan man få ner draw down. Tyvärr blir totalavkastningen för låg. Jag slutade redan 2009 då vinsten blev för liten. Då har jag ändå kört med alla aktier som ingick i large cap för respektive år. Tidigare diskussion om kapitalutnyttjandet. Om kapitalutnyttjandet ökar med fler aktier så finns det risk att de dåliga signalerna kommer i kluster och därmed större draw down(komplext blir det). Man skulle kunna eliminera vissa branscher som tex råvaror. Dessa tenderar att ha radikala rörelser. Då måste man vara konsekvent för alla år.

                    Annars låta den ha en hög draw down under 2008 och att det balanseras av att andra strategier går bra under liknande förhållanden.

                    Comment


                    • #40
                      Håller med, DD blir för hög ofiltrerat. Det är vanligt med aktiestrategier. Inte alls konstigt egentligen att man får kanske 20% DD när index själv dyker 70%. Men det går ju att hedga sig med en blankad indexposition under extrema omständigheter. Men då är vi inne på en ny strategi.

                      Comment


                      • #41
                        Vad händer om man istället blankar vid sell?
                        Undrar
                        Bertil

                        Comment


                        • #42
                          MrMarket köpte ABB precis innan stängning idag.
                          Vi får se hur det går

                          Jag kör den varianten utan RSI.

                          //Johan

                          Comment


                          • #43
                            Coolt! Spännande att se hur det går.

                            Comment

                            Working...
                            X