Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snabba strategier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Snabba strategier

    Är det någon som kör "snabba" strategier, i.e. strategier som handlar flera gånger per dag eller ännu hellre flera gånger per timme?

  • #2
    Ursprungligen postat av Boman Visa inlägg
    Är det någon som kör "snabba" strategier, i.e. strategier som handlar flera gånger per dag eller ännu hellre flera gånger per timme?
    Om du läser i början till mitten av tråden "Hur går era affärer" så presenterar jag en del dytradingstrategier där med 2-8 avslut per dag, med varierande resultat (ofta inte så bra).

    mvh
    Bertil


    Edit: De första åren av nämnda tråd fanns inte Pro med möjlighet att backtesta eller fuskhandla i simulerigskonton, utan då fick vi titta grafiskt och bedöma se var triggarna kom och försöka räkna ihop något slags resultat.
    Last edited by Bertil; 2019-09-26, 10:10.

    Comment


    • #3
      Snabb handel är svårare helt klart. Man försöker utnyttja statistska fenomen som kanske inte är robusta över längre tid på samma sätt som samband byggda på längre tidshorisonter. Det blir mer "price action" som används om man kör på väldigt kort sikt.

      Comment


      • #4
        Nej jag förstår att det är svårt med snabb handel och att det inte är det optimala sättet att tjäna pengar men så här i början är man ju sugen på lite action

        Comment


        • #5
          Hehe, jo det är alltid kul såklart. Har du någon egen "strategi" för snabb handel? Vi kan ju alltid se om den är enkel att koda och backtesta.



          PS. Annars är ett bra sätt (kanske det bästa) att få "action" att helt enkelt köra flera lite långsammare robotar. Det blir fler siganler per dag, men var och en jobbar i mer optimalt tempo. Då får du diversifieringsfördelarna också.

          Comment


          • #6
            Det svåra med snabb handel är inte att få ett jämt antal småvinster, det jobbiga är att man med jämna mellanrum drabbas av minikrascher som går åt fel håll och som äter upp vinsten. Därför måste man ha många ordermodeller som var för sig kan hantera olika typer av scenarier.
            Om vi talar daytrading så tror jag inte i första hand på flera olika strategier utan på en strategi med flera ordermodeller anpassade för respektive miniscenarie.

            Om man inte vill ha väldigt många ordermodeller kan man istället lägga in kraftiga restriktioner på när ordermodellerna får handla. Man tappar lite aktion då det kan gå veckor innan det kommer en dag lämplig för trading, men man får högre Gain/Pain. Läs gärna hela tråden "Studsa att ta fram en daytradingstrategi", där finns kompletta script att använda med GP>10 simulerat för senaste tiden med hävstång 6.

            mvh
            Bertil

            Comment


            • #7
              Under min semester så passade jag på att vara väldigt aktiv på börsen.
              Larmet ställdes till 08:30 på börsdagarna. Läsa nyheter, kolla om Trump sagt något på twitter osv. Kolla terminerna och sen vid 09:00 så var vi igång.

              Jag handlade allt manuellt och bara Minis mot OMXS30

              Min manuella strategi baserade jag mest på "känslan" Flummigt men iaf
              Ingen köp order före 09:15, det är då man börjar se tendenser.
              Helst inte ligga med innehav över natten. Och verkligen INGET innehav över helgen.
              Om man ligger över natten så kan man med fördel lägga en säljorder innan börsen öppnar till sitt egna riktpris. Jag märkte att det var alltid lite "Stök" precis i öppningen så det fanns alltid chans att få sålt till vinst direkt i öppningen.

              Om jag köpte och det gick åt andra hållet så köpte jag mer. Fångade kniven så att säga. Det gick faktiskt väldigt bra de flesta gånger.
              Som alla vet så pendlar kursen under dagen, det var dom rörelserna jag försökte fånga.
              Vissa dagar hade jag fyra köp och lika många sälj. Alla ordrar var inte med vinst men det får man räkna med. Jag siktade inte heller så högt, kröp det upp mot 300-500:- plus så tog jag vinsten.

              Så, hur gick det då?
              Jo, på 20 dagar lyckades jag förvandla 50000:- till 60000:-
              Så här i backspegeln så har jag kommit fram till att det var inte dåligt.
              Nu är tyvärr inte detta en solskenshistoria, I Mitten/slutet juli så rasade börsen ganska kraftigt. Jag låg fel och jag sålde inte i tid. Tvärt om, jag följde min strategi och köpte mer. Det slutade bedrövligt. Hela vinsten plus lika mycket till borta. Där är det stora problemet med manuell handel, man kliver inte av i tid.

              Jag har gått och funderat på hur man skulle kunna omsätta detta till automatisk handel men jag har tyvärr inte knäckt den nöten än.

              Comment


              • #8
                Jag har försökt mig på något liknande de senaste dagarna. Det gick bra igår men slutade i katastrof idag. Handlade DAX Turbo med extremt hög hävstång. Plockade in ~1300 SEK på bara några trader igår. Taktiken var att utnyttja volaiteten och plocka några punkter upp. Funkade bra så länge DAX låg och svajade utan trend men helt plötsligt drog index iväg och jag hade två position på totalt 10 lax i en T SHRT DAX med hävstång 100... Inom loppet av tre minuter knockade turbon och jag förlorade allt. Det var dålig stämning men jag lärde mig en hel del...
                * Aldrig handla med så galna produkter utan tight automatisk Stop-loss för det går så fort så du är död innnan du hinner tänka.
                * Aldrig handla en sån galen produkt utan att ha koll på trenden. Jag fastnade det periodiska några punkter upp / några punkter ner och var inte beredd när det började trenda.

                Jag är också sugen på någon strategi runt detta men måste tänka och lära mig mycket mer....

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Solgubbe Visa inlägg
                  ...
                  Jag har gått och funderat på hur man skulle kunna omsätta detta till automatisk handel men jag har tyvärr inte knäckt den nöten än.
                  Välkommen till gänget av nötknäckare (NATknäckare)
                  Alla här som jobbar med NAT sitter inne med något guldkorn som gör att automathandeln fungerar åtminstone ibland.

                  Det finns ingen enkel strategi som fungerar i alla handelsklimat. Som redan sagts i tråden så är daytradingstrategier svårare än swingtradingstrategier.

                  Om jag skall vara elak så är orsaken till att många swingtradingstrategier fungerar att börsen gått upp sedan 2009 och så länge man ligger lång och går ur ibland om det rasar tillfälligt så blir det fin vinst om man återinvesterar under 10 år.

                  De flesta daytradingstrategier (ordermodeller) som jag tagit fram och redovisat är mycket komplexa och optimerade för den senaste tidsperioden. Detta är inte OK enligt de flesta här på forumet som kallar det för överoptimering (curvefitting).

                  Det enda råd jag kan ge för daytrading är att studera kursrörelserna och försöka ta fram script för att trigga som man önskar samt göra en massa simuleringar i simulatorn. Som du säger själv så studerade du ju nyheter och rörelser. Nyheter brukar ju släppas vid vissa klockslag. Själv har jag vissa minuter vid vissa jämna klockslag där ordermodellerna inte får trigga då det ofta kommer en motrekyl efter en nyhet osv.
                  Lycka till med tradingen och var gärna aktiv på forumet så bidrar du till att kunskapsmängden ökar!

                  mvh
                  Bertil

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Boman Visa inlägg
                    ...
                    * Aldrig handla en sån galen produkt utan att ha koll på trenden. Jag fastnade det periodiska några punkter upp / några punkter ner och var inte beredd när det började trenda...
                    Känner igen mig. Handlade själv så med terminer då jag började runt 2012. Vinsten ökade sakta men säkert men sedan började det att trenda åt fel håll och så hamnade man på kraftigt minus. På den tiden fanns inte simulatorn, fast det hade inte hjälpt då jag ännu inte lärt mig att scripta.

                    Av oss som är aktiva på forumet är det nog mindre än 10% som daytradar automatiskt. De flesta kommer från andra lägret dvs att göra några affärer per kvartal och byta ut någon aktie som toppat mot en annan aktie som har kraftigare uppsida. (Fast nu handlas det ju mest aktie och indexminisar).

                    Eftersom vi har så olika bakgrund så kan det lätt bli missuppfattningar på forumet. Någon tror kanske att periodtiden är i minuter istället för dagar och vice versa. Det lönar sig alltså alltid att vara övertydlig.

                    mvh
                    Bertil

                    Comment

                    Working...
                    X