Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aktiekurs som filter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Aktiekurs som filter

    Jag lyssnade på någon som sa att han aldrig köper aktier som har en lägre aktie kurs än 100kr. Tyckte det lät som ett ganska befängt villkår för att köpa ett bolag (fundamentalt). Håller på med en ordermodell som som jag testar över alla listade bolag på svenska börsen, så för skoj skull så la jag in ett filter på att aktiepriset måste vara över 100kr för att köp ska göras (bara långa posistioner), å vips så fick jag betydligt bättre resultat?!

    Screenade alla svenska Large/mid/Small-cap bolag för skoj skull. Senaste året så har dessa bolag gått upp 15% i snitt, filtrerar jag bort alla med en kurs under 100kr så är snittet 30%. Bolag under 100kr har gått upp 5%.

    Någon som har en teori kring detta fenomen?

    Rent spontant så tänker jag att de flest listar sig kring en kurs på 100kr, så dåliga bolag lägger sig under och bra bolag över det priset... splittar görs ofta ner mot 100kr och reverssplittar upp mot 100kr.
    AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

  • #2
    Intressant. Som referens har OMXS30 gått upp 23% i år och OMXSPI gått upp 25% under samma tid.
    Det här med storlek på aktiekurs, split och omvänd split är ju mycket psykologi liksom att priser i affärer skall sluta på 99 och inte 00.

    Warren Buffets bolag Birkshire Hattaways A-aktiekurs är $330495. En gång var den värd $19. Vad jag vet så har A-aktien aldrig splitats, däremot har B-aktien gjort en split 1 till 50 i januari 2010.

    Med så stora aktiepriser så måste man ju tillåta att köpa andelar av aktier.

    Annars är det nog som du säger att företag strävar att ha en viss storlek på aktiekursen, blir kursen för hög så splitar man och blir den för låg är det omvänd split som gäller.

    mvh
    Bertil

    Comment


    • #3
      First North. Under 100kr i dag har gått upp 3% senaste året, över 100kr har gått upp 53% i snitt...
      AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Lord S Visa inlägg
        Jag lyssnade på någon som sa att han aldrig köper aktier som har en lägre aktie kurs än 100kr. Tyckte det lät som ett ganska befängt villkår för att köpa ett bolag (fundamentalt). Håller på med en ordermodell som som jag testar över alla listade bolag på svenska börsen, så för skoj skull så la jag in ett filter på att aktiepriset måste vara över 100kr för att köp ska göras (bara långa posistioner), å vips så fick jag betydligt bättre resultat?!

        Screenade alla svenska Large/mid/Small-cap bolag för skoj skull. Senaste året så har dessa bolag gått upp 15% i snitt, filtrerar jag bort alla med en kurs under 100kr så är snittet 30%. Bolag under 100kr har gått upp 5%.

        Någon som har en teori kring detta fenomen?

        Rent spontant så tänker jag att de flest listar sig kring en kurs på 100kr, så dåliga bolag lägger sig under och bra bolag över det priset... splittar görs ofta ner mot 100kr och reverssplittar upp mot 100kr.
        Intressant. Jag förmodar att du tittar på kursen i början av körperioden och att inga positioner blir hängande. Generellt trodde jag att de bästa avkastningarna kommer från aktier med låga startkurser eller så är kanske spridningen stor för aktier med låga startkurser? Dvs som grupp dålig, men att de bästa raketerna ändå finns i gruppen. Annars är ett år nog för litet underlag. Längre perioder kräver att man använder aktuella aktier för respektive lista och år.

        Comment

        Working...
        X