Jag lyssnade på någon som sa att han aldrig köper aktier som har en lägre aktie kurs än 100kr. Tyckte det lät som ett ganska befängt villkår för att köpa ett bolag (fundamentalt). Håller på med en ordermodell som som jag testar över alla listade bolag på svenska börsen, så för skoj skull så la jag in ett filter på att aktiepriset måste vara över 100kr för att köp ska göras (bara långa posistioner), å vips så fick jag betydligt bättre resultat?!
Screenade alla svenska Large/mid/Small-cap bolag för skoj skull. Senaste året så har dessa bolag gått upp 15% i snitt, filtrerar jag bort alla med en kurs under 100kr så är snittet 30%. Bolag under 100kr har gått upp 5%.
Någon som har en teori kring detta fenomen?
Rent spontant så tänker jag att de flest listar sig kring en kurs på 100kr, så dåliga bolag lägger sig under och bra bolag över det priset... splittar görs ofta ner mot 100kr och reverssplittar upp mot 100kr.
Screenade alla svenska Large/mid/Small-cap bolag för skoj skull. Senaste året så har dessa bolag gått upp 15% i snitt, filtrerar jag bort alla med en kurs under 100kr så är snittet 30%. Bolag under 100kr har gått upp 5%.
Någon som har en teori kring detta fenomen?
Rent spontant så tänker jag att de flest listar sig kring en kurs på 100kr, så dåliga bolag lägger sig under och bra bolag över det priset... splittar görs ofta ner mot 100kr och reverssplittar upp mot 100kr.
Comment