Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad menar ni med edgar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad menar ni med edgar?

    Jag hör i era youtube klipp att ni nämner att en ordermodell kan bestå av en eller fler edgar?
    Vad konkret menar ni med detta, vad syftar en edge till i detta context?

    Lite förklaring för en nybörjare...

  • #2
    Håller med om att vi kanske använder det lite slarvigt! En "edge" är egentligen slanguttryck för statistic edge på engeska, dvs statistiskt övertag på svenska. En strategi kan bestå av en eller flera situationer som historiskt inneburit statistiska fördelar att tex köpa eller sälja. Då kallas det för en "edge".

    Tex, man kanske har gjort backtester och kommit fram till att om kursen hos en aktie ligger över 10-dagars medelvärde, samtidigt som den studsar i nedre Bollingerbandet (en teknisk analysindikator) så har det betytt att kursen oftast står högre 3 börsdagar senare. Då har vi en edge när det sker.



    Comment


    • #3
      Så om ni säger att strategi x innehåller 5 edgar så översätts det egentligen till att ni 5 regler som innehåller någon form a AND eller OR villkor emellan i strategin? I grova drag är det lite subjektivt vad som är en edge?

      Comment


      • #4
        Varje edge kan bestå av flera villkor som är ihopkopplade för att skapa just den edgen. Och i en multi-edge-strategi som tex Pluto är det flera edgar som handlar individuellt. Pluto har tex 5 Long-edgar och 5 Short. De kan handla helt oberoende av varandra. I slutänden blir det den sammalagda nettopositionen man handlar skarpt. Tex om 2 edgar går Long och 1 av Short-edgarna slår till så är nettot +1 Long.

        Comment


        • #5
          Skulle man lika gärna kunna dela upp tex pluto i flera strategier där varje strategi har en edge än att göra en multi edge strategi? Hur gör man isf den avvägningen? Antar att man vill testa varje edge för sig vilket inte går att göra nu? Jag vill bara klara upp alla begreppen och hur de överlappar.
          Last edited by favetelinguis; 2020-02-05, 14:56.

          Comment


          • #6
            Svårt att avgöra vad som är skillnaden mellan en edge och en strategi. Det flyter i hop. Jag skulle själv definiera en edge som Rikard har gjort i inlägg #2. Sedan kan ytterligare villkor användas som tex handeltider, Money-Management( stoppar, etc), trendfilter, osv. Då en edge eller flera edgar kombineras med ytterligare villkor blir det en strategi.

            Eftersom att Pluto är en black-box får vi anta att en edge och strateg är samma sak. Enskilda "edgar" kan aktiveras och avaktiveras. Dessutom kan insatsen varieras. Det går alltså att simulera enskilda "edgar" och därifrån avgöra. Det man får tänka på är att diversifieringen minskar och att effekter av återinvesteringar minskar, vilka är huvudsyften med en multistrategi.

            Om det är samma grund-edge i olika variationer blir det en helt annan fråga.

            Detta är mina åsikter och jag lämnar din fråga sist.


            Ursprungligen postat av favetelinguis Visa inlägg
            Skulle man lika gärna kunna dela upp tex pluto i flera strategier där varje strategi har en edge än att göra en multi edge strategi? Hur gör man isf den avvägningen? Antar att man vill testa varje edge för sig vilket inte går att göra nu? Jag vill bara klara upp alla begreppen och hur de överlappar.
            Last edited by Henric; 2020-02-05, 16:49.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av favetelinguis Visa inlägg
              Skulle man lika gärna kunna dela upp tex pluto i flera strategier där varje strategi har en edge än att göra en multi edge strategi? Hur gör man isf den avvägningen? Antar att man vill testa varje edge för sig vilket inte går att göra nu? Jag vill bara klara upp alla begreppen och hur de överlappar.
              Vi har faktiskt lagt varje edge i Pluto som en egen ordermodell för att man ska kunna backtesta och bedöma om man vill köra alla edgar eller bara vissa, eller tex vikta hävstång olika för olika edgar osv.

              Comment


              • #8
                Då förstår jag begreppet.

                Comment

                Working...
                X