Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Häpp daytrading

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Halloj!
    Nu har volatiliteten ökat igen och jag har beslutat mig för att aktivera Häpp SW
    Jag är ju pessimist och tror på en nära förestående börskrasch. Jag gillar ju mer att göra vinst på nedgångar än på uppgångar. Index kan ju gå ner 10% på en dag men aldrig gå upp 10% på en dag. (Undantag om index redan sjunkit mycket så kan det komma en tillfällig upprekyl. ) Jag har modifierat Häpp köp och sälj något så att inga köp och sälj görs före kl 12.00 om vissa villkor är uppfyllda (=volatiliteten är för låg). Detta ökar inte totalvinsten för mina simuleringar men ger ett lite jämnare resultat vilket är bra för nerverna.

    Vi hade ju en Coronakrasch i februari-mars 2020 och nästa krasch kommer nog att likna den sett till volatiliteten. Eftersom Häpp SW simulerat sköter sig bra för terminen Omxs300C så hoppas jag att strategin även kan hantera framtiden så som jag misstänker att den kommer att te sig. Här är det simulerade resultatet.



    mvh
    Bertil


    Edit: Häpp SW som har sitt ursprung i Häpp Daytrading är snabbare än mina övriga swingtradingstrategier (numera inaktiverade ). Detta gör att Häpp SW kan köpa och sälja flera gånger under en handelsdag och därför hantera hög volatilitet bättre.
    Attached Files
    Last edited by Bertil; 2022-02-06, 11:25.

    Comment


    • Hej igen!
      Mina inlägg innehåller ju mycket kod som kan vara svår att följa.
      Min strategi HäppSW innehåller 2 medelvärden. Det ena medelvärdet bygger bara på kursen medan det andra medelvärdet även innehåller volymen.
      Triggning sker när kursmedelvärdet rör sig bort från medelvärdet som även innehåller volymen.
      Tilläggskrav är medelvärdets lutning, tid på dagen samt resultatet för föregående affär. Jag har numera även lagt till några villkor för att kunna hantera extrem volatilitet (+- många procent på en dag), då man vid extrem volatilitet skall undvika att ligga lång över natten. Dessa villkor har jag här inte redogjort för i kod.

      Som jag nämnt tidigare tror jag på en nära förestående börskrasch. Men en krasch innebär ju inte att index jämnt och fint går mot en lägre nivå utan att index rusar både ner och upp då kurserna är nyhetsdrivna vilket resulterar i överdrivna rörelser med tillhörande rekyler.

      Våren 2020 med Covid19 problematiken tycker jag är en bra tidsperiod att optimera sina strategier emot om man som jag tror på en nära förestående börskrasch.

      mvh
      Bertil

      Comment

      Working...
      X