Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En HillBilly strategi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En HillBilly strategi

    Hej Alla,
    Detta är kanske mer ett konstaterade än vad det är en strategi men iaf.

    Jag handla nästan uteslutande med Minis mot OMXS30
    Detta sker mestadels manuellt men jag använder AT som stöd.

    Jag jämför Closen 10:00 med closen 09:01 (minutupplöst)
    Om Closen 10:00 är lägre än close 09:01 så går jag kort.
    Om Closen 10:00 är högre än close 09:01 så går jag lång.

    Mitt mål är att skala av ca 3 punkter per affär (Kanske kan kallas för Scalping). Fungerar väldigt bra men jag vet inte om det beror på nuvarande börsklimat eller inte. Som ni förstår så blir det bara en trade per dag.
    Jag vill alltid gå ur innan börsdagen är slut.

    Har tyvärr inte förmågan att skriva scripten själv så jag tänkte att om jag delar med mig så kanske någon vänlig själ kan skriva scripten.

    MvH
    Johan

  • #2
    Kul ide! Hur hanterar du stoploss? Man kan använda Find för att ta fram kursen kl 09:01 och jämföra med kursen kl 10.

    Comment


    • #3
      Bra fråga! Just Stop-Loss känns som det största problemet. Vissa dagar drar det ordentlig åt fel håll för att sen vända och ändå gå till vinst.
      Som sagt så handlar jag detta manuellt just nu så det är "Känslan" som styr

      Alla förslag är välkomna

      Comment


      • #4
        Så här nånting för köpsidan:

        i1(
        kl0901=and(eqv(xtime(d,h),9),eqv(xtime(d,m),1))
        kl10=and(eqv(xtime(d,h),10),eqv(xtime(d,m),0))
        level=find(kl0901,600,c,1) {hittar kursen kl 09 01 max 600 perioder bakåt }
        draw(level,2,dgqb)
        ej_handel_idag=and(gt(int(d),lasttrade(b,d)),gt(int(d),lasttrade(s,d)))
        ej_innehav=eqv(portfolio(v),0)
        long1=and(kl10,gt(c,level))
        long2=and(long1,ej_innehav)
        mult(long2,10)
        )

        Test av klocka 09:01 och kl 10, och att handel inte skett "idag", samt innehav=0. Behövs ju egentligen inte, men lika bra att lägga med som extra hängslen.

        Säljsidan kan i princip köras av Take Profit-standardmodellen. Och även stoploss plus stängning kl 17:20 om det inte gått till sälj tidigare.

        Men det är enkelt fixat att bygga en separat säljmodell också.

        Comment


        • #5
          Kanon!
          Korta sidan borde bli så här då?


          i1(
          kl0901=and(eqv(xtime(d,h),9),eqv(xtime(d,m),1))
          kl10=and(eqv(xtime(d,h),10),eqv(xtime(d,m),0))
          level=find(kl0901,600,c,1) {hittar kursen kl 09 01 max 600 perioder bakåt }
          draw(level,2,dgqb)
          ej_handel_idag=and(gt(int(d),lasttrade(b,d)),gt(int(d),lasttrade(s,d)))
          ej_innehav=eqv(portfolio(v),0)
          short1=and(kl10,lt(c,level))
          short2=and(short1,ej_innehav)
          mult(short2,10)
          )

          MvH
          Johan

          Comment


          • #6
            Japp, ser bra ut!

            Comment


            • #7
              Jätte tack!
              Fungerade bra, låg i marknaden ca 7 minuter innan den stängdes.

              Sitter och klurar på att istället för ett fast TP-tak lägga in en glidande variant. Har sett en forumet jag ska testa med.

              /Johan

              Comment


              • #8
                I princip kan du använda Stoploss Mini för att få flytande stopp.

                Tänkte vidare på att man kan faktiskt ansluta modellen direkt till en mini, och använda extra objekt för att hitta kurserna i OMXS30. På så vis skulle man direkt när köpet gjorts lägga ut en säljorder i marknaden direkt på minin. För att få rätt antal kan man låta antalscriptet använda extra objekt också för att få insats dividerat med OMXS30-kursen. Så blir det samma position i minin oavsett hävstång.

                Comment


                • #9
                  Jag tänkte faktiskt i samma bana. När det gäller minis så gillar jag att ha en "fiskande" säljorder i marknaden. Det kan handla om någon sekund och då hinner inte AT få in en order.
                  Det verkar vara något knepigt med tids delen i scriptet. Igår exekverades den 10:30
                  Idag kördes den inte alls.

                  /Johan

                  Comment


                  • #10
                    Tänkte bara höra med er som testat/kört detta.
                    Hur ser det ut i bänken längre tillbaka i tiden fram till nu.
                    Har ni/någon hittat/testat fram en bra SL?
                    Genererar det $$$?
                    Kollar läget på edgen innan jag börjar lägga in och testa själv.

                    Comment


                    • #11
                      Hej,
                      Jag har tyvärr inte AT-pro så jag kan inte backtesta automatiskt.

                      Gjorde en manuell backtest på hela Juni och halva Maj med väldigt bra resultat innan jag skrev denna tråden. Men då måste man tänka på att det är svårt att testa med stop-loss osv.

                      Har kört den skarpt två veckor men jag är inte riktigt nöjd med resultatet.
                      Får en känsla av det kanske inte finns någon edge, det kanske bara var en tillfällighet beroende på marknadsklimatet med stora rörelser.

                      /Johan

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av EMA Visa inlägg
                        Tänkte bara höra med er som testat/kört detta.
                        Hur ser det ut i bänken längre tillbaka i tiden fram till nu.
                        Har ni/någon hittat/testat fram en bra SL?
                        Genererar det $$$?
                        Kollar läget på edgen innan jag börjar lägga in och testa själv.
                        Det känns alltid lite hårt att "dömma ut" någons strategi, men åtminstone den snabba simulering jag själv gjorde när denna postades visade inte på nåt bra resultat över tid. Kommer inte ihåg resultatet exakt, men tror det var många småvinster sen kom en förlust som åt upp allt osv.

                        Ibland räcker det såklart en hitta en liten twist för en strategi ska börja fungera, men min korta bedömning är tyvärr att denna inte gör det som en helautomatisk strategi. Jag utesluter dock inte att den fungerar för Solgubbe, då han som han beskrev det adderar viss känsla och den kanske blir en fungerande semimanuel strategi med hjälp av hans instinkter.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Kristoffer Visa inlägg
                          Det känns alltid lite hårt att "dömma ut" någons strategi, men åtminstone den snabba simulering jag själv gjorde när denna postades visade inte på nåt bra resultat över tid. Kommer inte ihåg resultatet exakt, men tror det var många småvinster sen kom en förlust som åt upp allt osv.

                          Ibland räcker det såklart en hitta en liten twist för en strategi ska börja fungera, men min korta bedömning är tyvärr att denna inte gör det som en helautomatisk strategi. Jag utesluter dock inte att den fungerar för Solgubbe, då han som han beskrev det adderar viss känsla och den kanske blir en fungerande semimanuel strategi med hjälp av hans instinkter.
                          Tack för info

                          Comment

                          Working...
                          X