Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

CTrejd - Community baserade handelsstrategier & variabler

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• CTrejd - Community baserade handelsstrategier & variabler

Projektet som presenteras här är helt fristående utan relation till Autostock. Men utgår tills vidare från att det är gynnsamt för deras produkter och att de därmed inte skulle ha nåt emot att jag presenterar det här på forumet.

Jag skulle vilja presentera ett litet projekt jag håller på att jobba på i syfte att få lite initial feedback. Jag kallar projektet CTrejd (Community trejding), projektet i sig är nödvändigtvis inte knutit till AutoTrader användare men då det är det jag inriktar mig på tar vi enbart den vinkeln här. Jag försöker bygga en enkel plattform där användare kan dela med sig av olika signaler som kan användas för strategier i AutoTrader. Med syfte att
    • Uppmana fler att i begränsad form dela med sig av allt från signaler från kompletta strategier till diverse data som idag inte är direkt tillgänglig i AutoTrader
    • Låta de som är duktiga på att koda i AutoTrader tjäna en liten slant på sina signaler och viceversa förenkla för de i motsatta scenariot ta del av dessa signaler/information.

CTrejd består av två delar. En webbsida som fungerar som en enkel marknadsplats där tillgängliga signaler presenteras och ett klientprogram man kör på sin egen dator (där AutoTrader körs) som hjälper dig göra dessa signaler tillgängliga i AutoTraders skriptspråk.

Här kommer tre olika exempel på hur jag tänker plattformen ska kunna användas

1. En komplett strategi
    Johan har byggt en riktigt bra strategi i AutoTrader som handlar OMXS30-index. Johan skulle gärna vilja dela med sig av denna strategi i begränsad form. Johan registrerar strategin på CTrejd (Med registrera menar vi här en presentation av strategin, ett namn och vad den handlar) X antal användare finner strategin intressant och börjar prenumerera på dessa signaler med hjälp av CTrejd windows applikation. När Johans strategi ger köpsignal används “SetIni” för trigger till CTrejd programmet att skicka vidare signalen till CTrejds servrar som i sina tur skickar vidare signalen till alla prenumeranter. Samma program skriver signaler till “ini-filen” som gör den direkt tillgänglig i AutoTrader via GetIni(). Kort och gott kan följarna av denna strategi via ett en-rads script enkelt handla på samma signal som Johan gör. Efter ett år av framgångsrika trades har Johan bevisat sin kunskap och att strategin fungerar och kanske börjar ta en liten slant för att få prenumerera på denna strategi.

2. Data som inte finns i AutoTrader
    Man kan tänka sig strategier delvis baserade på data som inte går att få fram genom att titta på ordrar och aktiekurser. Låt säga en börstopp förutspås när många börjar google “så köper man aktier”. Erik registrerar detta data värde på CTrejd och ser till att det uppdateras en gång per dag genom ett hemmabyggt script. Thomas har inte tid eller kunskapen att läsa av google trends på detta viset men skulle gärna vilja trimma sin AutoTrader strategi en aning att handla för ett lägre belopp när denna indikator varnar för överköpt börs. Genom att prenumerera på denna signal får han tillgång till detta värde direkt i sitt AutoTrader script genom GetIni(x)

3. Tunga analyser
    Mats kör en brutalt tung analysmetod i AutoTrader. Scriptet är tillgängligt för alla att simulera med rent praktiskt otillgängligt i realtid för de som kör en enklare VPS i brist på kapacitet. Genom att dela signalen via CTrejd blir den tillgänglig till ett lågt pris för alla, samtidigt är det i detta fallet enkelt att validera i efterhand att Mats sänder ut pålitliga signaler.

Tre olika exempel båda av funktion och krav på olika nivåer av “tillit” till den som sänder ut dem. Tillit är just nyckeln i det här systemet, då ingen användare kan hållas ansvarig för kvalitén på de signaler de sänder ut ger kombinationen av att över tid bygga upp ett rykte för sin användare (system kommer tracka tillgänglighet) tillsammans med lågt incitament att medvetet sända ut dåliga signaler det att förhoppningsvis fungera.

Innan jag på riktigt lanserar projektet i en tidig version ska jag vilja försöka samla in lite feedback. Är detta någon ni skulle använda? om nej varför inte, om kanske vilken funktion skulle krävas? Även öppet för alla möjliga frågor hur saker är tänkt fungera, eller om något är oklart.

Ett problem är att det sannolikt skulle klassas som rådgivning om man skickar signal centralt som leder till avslut helt automatiskt. Tror man är tvungen att exekvera lokalt i praktiken för att undvika det.

De nya VPSerna är betydligt mer kraftfulla, 8 GB RAM, 200 GB SSD, 4 kärnor. Dessutom billigare nu när vi kör bundlat med Autotrader-licensen, 1590 kr/kvartal allt som allt (AT inkl Cloud).

Last edited by Rikard Autostock; 2021-03-28, 15:41.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
      Ett problem är att det sannolikt skulle klassas som rådgivning om man skickar signal centralt som leder till avslut helt automatiskt. Tror man är tvungen att exekvera lokalt i praktiken för att undvika det.
      Min vinkel på det var att tjänsten i sig inte utför någon automatiserad handel. Du kan använda informationen för att utföra automatiserad handel i AutoTrader men denna handel utförs precis som vilken annan handel i AutoTrader som helst. Men håller med att det gäller att vara försiktig mer formuleringen, men kanske finns det begränsningar här oavsett, det juridiska är inte mitt expertområde.

Comment

Working...
      X