Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ombalansering av portfölj i at

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ombalansering av portfölj i at

    Jag sitter och har börjat bygga upp en aktieportfölj för utdelningsaktier.
    Jag vill ju såklart att AT sköter handlandet åt mig och har egentligen inte jättestora krav på strategin ännu.

    Grundtanken i roboten är enkel, köp på 250-dagars lägsta, därefter månadsköp fördelat på samtliga aktier i portföljen. behåll tills pension

    Att varje år (eller månad eller kvartal..) balansera om ett konto tycker jag däremot tar lite onödig tid, det är dessuom tråkigt.
    Så jag vill att roboten balanserar om kontot varje år med minsta möjliga courtagekostnad, alltså så få och små affärer som möjligt. Den här delen har jag inte en aning om hur jag ska tackla kodmässigt. Nån som har gjort något liknande och vill dela med sig, eller har en idé om hur jag ska komma igång?

    En idé kanske kan vara att månadsspar och utdelningar läggs på de aktier som gått sämst. Då slipper man kanske en stor del av ombalanseringacourtaget?

  • #2
    Tycker det sista förslaget låter vettigt, köp mer av de som är underrepresenterade och mindre av de med procentuellt större position, så balanserar portföljen sig själv.

    Comment

    Working...
    X