Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tankar om hybridstrategi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tankar om hybridstrategi

    Hejsan,

    Lite bakgrund.
    Jag har precis kommit igång med autostock men är nubie på både TA och algo trading.

    Tidigare har jag endast sysslat med investeringar med bas i fundamenta men ser algo som ett komplement även om jag har satt låga krav initialt. Just nu är jag nöjd om jag lycklas finanisera denna nya "hobby" med avkastningen.

    Jag är ingen kodare sedan tidigare men att göra justeringar i kod och förstå vad ett script gör är jag lite bekant med.

    Det jag räknat ut vad gäller investeringar är att jag måste få bort mig själv ur ekvationen. Det har jag lärt mig den hårda vägen, när jag investerar baserat på fundamenta har jag de senate åren helt tillämplat Magic Formula strategin med gott resultat. Min tanke är att algo trading skall tjäna samma syfte, få bort mig själv ur ekvationen då min persona skulle passa sig illa för manuell TA trading.

    Denna bakgrunden till mina tankar om en hybridstrategi, d.v.s. en kombo av fundamenta och TA.

    Tankar om hybrid

    Grundtanken här är alltså att kombinera Magic Formula (MF) och sedan använda TA för entry exit samt script för att hela tiden rotera positiner baserar på MF ranking.

    Enligt MF strategin köper man 10-20 aktier efter MF ranking och sedan håller dem i 1 år. Efter ett år gör ombalanserar man, de aktier som faller ur säljs och nya köps och en likvärdig balans mellan positionerna görs. Bakgrunden är att de aktier som listas skall anses vara undervärderade och därmed behöver de tid (1 år) för att uppnå sitt rätta värde, vidare skall courtage kostnader /skatter hållas till ett minimum och det skall även vara enkelt för gemene man att bruka strategin, d.v.s. 1 arbetsinsats 1ggr/år.

    I verkligheten kommer givetvis vissa aktier uppnå sitt rätta värde innan 12 månader förflutit. D.v.s om man populerar MF listan med jämna mellanrum finns då möjligheter till att hitta bättre kandiater.

    Mina tankar om hur det skulle fungera.

    1.) En lista popluleras med jämna mellanrumm (1ggr mån tex.) där aktier rankas efter MF formula, te.x från en eller flera large cap listor.

    2.) Ett bestämt antal 30-40 aktier läggs upp för bevakning. Sedan kollar man vilka av dessa aktier som är bäst att köpa ur ett ta perspektiv, d.v.s om kursen enligt en TA analys är på väg ner görs köpet när det enligt TA analysen är bästa tidpunkt.

    3.) Detta producur upprepas enligt den frekvens som man bestämt, när detta sker bör också strategin ombalansera så vikterna mellan de olika positionerna alltid är jämna.

    4.) Konceptet skulle kunna replikeras i mini´s för att få hävstång / slippa courtage men det kan bli mkt att underhålla.


    Är det ovan något som provats tidigare, vad är era tankar om detta? Är det möjligt att bygga en funktionen som listar aktier enligt MF rank i Autostock (finns allt den data som krävs för detta tex.?).

    Trevlig helg

  • #2
    Intressant. Jag har själv tidigare funderat på detta. Autostock har ingen fundamental data och den behöver läggas in manuellt, tex med scrpar. Alternativt att rankningen läggs in direkt. Det skulle gå att bygga någon import, men kanske inte värt då uppdatering sker tex månadsvis. Det går sedan att bygga i Autostock enligt dina tankar. Nackdelen när historisk fundamental data saknas är att det inte går att backtesta historiska resultat med den TA analys du vill inkludera. Framåt går bra. Sedan behöver man en leverantör av uppdaterade och aktuell data. Det finns kanske bättre ideér.

    Comment


    • #3
      Precis som Henric skriver så hanteras ingen fundamenta i Autotrader.

      Däremot, att ranka en lista från ett större aktieurval tex månadsvis och handla baserat på listan inga problem. ROC and Roll-strategin som är gratis och har öppen kod gör i princip samma sak. Den rankar på högsta ROC dividerat med genomsnittlig volla, och skapar en Topp 20-lista varje månad. Man kan absolut utgå från den koden och modifiera, tex andra kriterier för rankning osv.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
        Intressant. Jag har själv tidigare funderat på detta. Autostock har ingen fundamental data och den behöver läggas in manuellt, tex med scrpar. Alternativt att rankningen läggs in direkt. Det skulle gå att bygga någon import, men kanske inte värt då uppdatering sker tex månadsvis. Det går sedan att bygga i Autostock enligt dina tankar. Nackdelen när historisk fundamental data saknas är att det inte går att backtesta historiska resultat med den TA analys du vill inkludera. Framåt går bra. Sedan behöver man en leverantör av uppdaterade och aktuell data. Det finns kanske bättre ideér.
        Tack för svar från er båda.

        Ett alternativ är att köra det semimanuellt som du nämner, d.v.s. populera fundamentalistan från extern källa och sedan bevaka den listan en TA modell för entry.

        Börsdata kan populera listor med aktier från fundamentabas. tex. MF. De har ett API så det vore kanske möjligt att skjuta in listan i Autostock automatiskt.

        Men som påtalas måste det kunna backtestas, det kräver att börsdata eller annan lev. av listan klarar att populera listan för ett givna tidsinternall. Om går att lösaborde det m.a.o gå att backtesta teorin.

        Sen är detta bara lite tankar som "låter bra", måste backtestas helt enkelt. En jämförelse med Roc N Roll vore intressant eftersom det är en liknanden ide men som helt bygger på TA.

        Comment


        • #5
          re

          Det finns ju de som har backtestat Magic Formula baserat på amerikansk data över stora populationer aktier och lång tid, om du googlar på det. Efter att den boken kom ut så har det fungerat tämligen mediokert sett över längre tid. Dvs ungefär så pass mediokert som övriga faktorbaserade modeller har presterat. Inte konstigt i mina ögon.

          Comment


          • #6
            Håller med efter det jag läst om modellen. Faktormodeller har funnit länge och i början kanske det var unika. Nu har alla tillgång till samma data. Undersökningar visar att momentum och sharholder-yield överpresterar.

            Tittar man på det två grundläggande faktorerna momentum och värde så fungerar de. Det svåra är att det går i cykler och kan ha långa perioder av underprestering. Särskilt värde. Momentum får i bland större krascher då den inte fungerar och det får man räkna med. I AT går det bra att analysera momentum. Värde är svårare då bara pris används.

            Det kan ändå finnas oändliga möjligheter om TA och fundamenta kombineras. Det vore ändå intressant att kunna kombinera TA och fundamental analys I AT. Tex att det gick att importera extern data på samma sak som dagskurser. Jag vet att det bara är en önskan.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
              Håller med efter det jag läst om modellen. Faktormodeller har funnit länge och i början kanske det var unika. Nu har alla tillgång till samma data. Undersökningar visar att momentum och sharholder-yield överpresterar.

              Tittar man på det två grundläggande faktorerna momentum och värde så fungerar de. Det svåra är att det går i cykler och kan ha långa perioder av underprestering. Särskilt värde. Momentum får i bland större krascher då den inte fungerar och det får man räkna med. I AT går det bra att analysera momentum. Värde är svårare då bara pris används.

              Det kan ändå finnas oändliga möjligheter om TA och fundamenta kombineras. Det vore ändå intressant att kunna kombinera TA och fundamental analys I AT. Tex att det gick att importera extern data på samma sak som dagskurser. Jag vet att det bara är en önskan.
              Kombinationer av fundamenta & TA borde ha utvecklats eller simulerats kan man tycka.

              Nu tillåter jag mig att killgissa, men det kanske inte har så stor potential ändå eftersom det i grunden handlar om helt olika saker. D.v.s beslut om kandidater för investering v.s beslut om kandiater för trading.

              Så enda uppsidan med att trada tillgångar som också är investeringskandidater vid tex. swingtrading är väl att man slipper sitta på ett gäng övervärderade tillväxtaktier den dagen skiten träffar fläkten.

              Comment

              Working...
              X