Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portföljbygge och skydd vid kriser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Portföljbygge och skydd vid kriser

    Hej igen,

    Jag är ny här på forumet och även ny på algo trading och trading generellt. Jag har läst på mycket den senaste tiden och det är såklart mkt funderingar.

    För att komma igång med att bygga en portfölj har jag använt portfolio mixer, jag har även gjort lite simuleringar med egna urval av tillgångar för perioden 2016- 28e feb 2022- d.v.s jag har fått med inledningen av Ukraina 2 krisen i dessa.

    Jag har även tittat särskilt på hur strategierna presterat under covidkrisen jan-maj 2020 samt "början" av Ukraina 2 krisen Jan-24 mars 2022.

    Mina funderingar är om man man skall gå in och "pilla", tex stänga ned vissa strategier när jag vet något som algoritmerna "inte vet" eller riktigt kan avläsa i dataströmen än. Det kan vara situationer som står och väger mellan ev. lättnad eller elände.

    Ett exempel är oljeroboten Slava Ukraina som levererat fina siffor över en längre period och även klarat Covid fint där oljepriset rasade. Däremot verkar det inte varit en höjdare att starta första Jan 2022.

    Hur resonerar / gör ni andra? Är det "Curve fittning" jag sysslar med här :-)

    De strategier jag valt ut är de som listas i simuleringarna nedan (se bild)
    Attached Files

  • #2
    re

    Antingen handlar du systematiskt, eller så gör du det inte alls. Finns inget mellanting. Varför backtesta om du sedan ämnar göra något helt annat? Du måste acceptera förlustperioder, annars ska du syssla med annat än trading. Förluster kommer på köpet. Alltid.

    Comment


    • #3
      Håller med. Jag själv kör i vått och tort. Sedan kan det finnas situationer, tex brexit och liknande. Det går även att justera insatsen och risken i vissa situationer. Switchar man för mycket beror resultaten mer på egna antaganden än strategin.

      Det är inte curve-fitting som mer handlar om att anpassa strategin till historiken.

      Comment


      • #4
        Tack för svar!

        Det är helt korrekt, det blir ju dessutom omöjligt säga va ”pill” kan leda till då det jag simulerar inte tar hänsyn till det.

        Och jo, planen är att trada systematiskt. Skall jag ”optimera” får jag väl ta en ny funderare över systemhävstång och strategimix helt enhet.

        Comment


        • #5
          Det är inget lätt ämne. Strategier går i cykler och det är svårt att avgöra om den tillfälligt går sämre eller om strategin slutat fungera. Något man hela tiden får brottas med. Skulle du stänga av en strategi för att den gått mycket bättre än historiken. Det är nog klokt att se över risken och inte sikta på allt för hög avkastning. Då blir det lättare att fatta besluten. En variant är att allokera till två potter. En helt systematisk och en där man gör vissa antaganden.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
            Det är inget lätt ämne. Strategier går i cykler och det är svårt att avgöra om den tillfälligt går sämre eller om strategin slutat fungera. Något man hela tiden får brottas med. Skulle du stänga av en strategi för att den gått mycket bättre än historiken. Det är nog klokt att se över risken och inte sikta på allt för hög avkastning. Då blir det lättare att fatta besluten. En variant är att allokera till två potter. En helt systematisk och en där man gör vissa antaganden.
            Bra input. Det är låter som en vettig lösning, hela poängen är ju att ta ur mig själv ur ekvationen med utantag för beslut om mix och riskexponering som jag själv måste ta.

            Jag har en fundering på lämplig risknivå.

            Det är såklart högst personligt med vilken risk man accepterar. Men jag tänker att det borde finnas en del erfarenheter kring kring detta beslutet bland dem som kommit igång med skarp handel.

            Den balans som jag känner mig nöjd med nu har ett förhållande mellan CAGR och MAXDD på ca 9:1. CAGR på pappret är i detta fallet 93% och MAX DD på -10%, gain/pain var 9.03 för denna kombo av strategier. (Detta vid systemhäv 3.7, perioden är 2012-2021.)

            Som jag förstått det skall man ta höjd för fördubblad MAX DD- 20% i detta fallet. Ett dåligt år kan förhållandet mellan CAGR och Max DD vara 5:1 enligt portfolio mixer.

            För att komma till saken, är en MAX DD på 10% att anses som ett högt risktagande i denna kontext?

            För "vanliga investeringar", ex. Buy and Hold har jag inte haft några problem att portföljen varit nere dryga 20% under en period i en sur marknad. Men jag är inte säker på att det är en rimlig jämförelse.

            Som sagt, många funderingar kring detta- ni får ursäkta om vissa frågeställningar är banala men jag ursäkar mig som ny i detta fallet

            Comment


            • #7
              Nej, det är inte banala frågor på något sätt. Jag använder inte portfoljiomixer och strategierna som finns med där. Kan inte svara på om risken är hög eller låg. Du analyserar med systemhäv 3,7. Det viktiga är nog hur hög den totala hävstången är, vilket jag inte vet. Själv kör jag endast med häv mellan 1-2. Sharpe är det vanligaste måttet. Även om inte optimalt. Övertid brukar man säga att 1 är godkänt, 2 mycket bra, 3 excellent och 5 mycket ovanligt.

              Comment


              • #8
                re

                Avkastningsnivån du pratar om här talar för extrem risktagning. I övrigt ska man alltid ta backtestade siffror med stor skopa salt. Det du tittar på är dessutom enkom en enda trajektoria, av oändligt många. Det är inte mina pengar, men jag hade inte gått vidare så.

                Comment


                • #9
                  re

                  En annan aspekt du bör beakta är att den filen visar realiserade siffror. Vanligtvis ser du betydligt högre draw downs under tiden affärer är öppna. Dvs utöver själva modellrisken i en dd (vilken trajektoria du råkar se).

                  Gissningvis är en av de största anledningarna till att så hög andel traders misslyckas just att de lockas av möjligheten i ett alldeles för högt risktagande. Bättre att starta lite konservativt och sedan öka när du lärt dig mer och är mer bekväm. För tro inte att "du kommer ta dig själv ur ekvationen".

                  Comment


                  • #10
                    Ett sätt att testa risken är att köra en Monte Carlo på utfallsserien i mixern. Har gjort det och det brukar i monte carlon indikera att man kan räkna med 3x dd:n. Ta 2-3 x ddn från mixern och fundera om den är acceptabel


                    Ursprungligen postat av suomynona Visa inlägg
                    Bra input. Det är låter som en vettig lösning, hela poängen är ju att ta ur mig själv ur ekvationen med utantag för beslut om mix och riskexponering som jag själv måste ta.

                    Jag har en fundering på lämplig risknivå.

                    Det är såklart högst personligt med vilken risk man accepterar. Men jag tänker att det borde finnas en del erfarenheter kring kring detta beslutet bland dem som kommit igång med skarp handel.

                    Den balans som jag känner mig nöjd med nu har ett förhållande mellan CAGR och MAXDD på ca 9:1. CAGR på pappret är i detta fallet 93% och MAX DD på -10%, gain/pain var 9.03 för denna kombo av strategier. (Detta vid systemhäv 3.7, perioden är 2012-2021.)

                    Som jag förstått det skall man ta höjd för fördubblad MAX DD- 20% i detta fallet. Ett dåligt år kan förhållandet mellan CAGR och Max DD vara 5:1 enligt portfolio mixer.

                    För att komma till saken, är en MAX DD på 10% att anses som ett högt risktagande i denna kontext?

                    För "vanliga investeringar", ex. Buy and Hold har jag inte haft några problem att portföljen varit nere dryga 20% under en period i en sur marknad. Men jag är inte säker på att det är en rimlig jämförelse.

                    Som sagt, många funderingar kring detta- ni får ursäkta om vissa frågeställningar är banala men jag ursäkar mig som ny i detta fallet

                    Comment

                    Working...
                    X