Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Systembygge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Systembygge

Tänkte dra igång en tråd som handlar om hur man bygger robusta trejdingsystem. Jag sitter inte på något sätt inne med svaren men jag tänkte försöka bidra med de saker jag tror mig veta.

Jag börjar med den viktigast delen, nämligen den psykologiska. Det är nämligen så att det inte är svårt att ta fram ett lönsamt trejdingsystem. Med lite tid och rätt mjukvara klarar de flesta av det. Nä, svårigheten ligger i att sedan följa systemet. Och varför är det så svårt då? Jo, därför att man drabbas av två känslor som drar en ifrån systemet; girighet och rädsla. Girighet efter mer pengar och rädsla att förlora pengar.

Girigheten dyker upp när det går bra. När systemet genererar stabila och fina vinster. Då är det lätt att drabbas av känslan att även om det går bra så borde det kunna gå ännu lite bättre. Tar systemet inte hem vinsterna lite för tidigt? Om jag skruvar lite på min SL, kan jag inte dra hem några extra tusenlappar då? Problemet här är att om man ändrar på sitt system lite då och då så har man inget system. Och om man inte har ett system så kommer man inte heller att tjäna pengar.
    Rädslan dyker upp när förlusterna börjar hopa sig. 3 förluster i rad var väl ok, 5 var jobbigt men nu är det 7 ....... Klarar du 10? Att portföljen minskade 10% var tufft, 15% riktigt jobbigt men nu är det 25% ner från toppen. När slutar du köra systemet?

Känner ni igen problemen?

Så vad gör man åt det? Det går inte att skydda sig från girighet och rädsla men man kan göra det lite lättare för sig själv. Till att börja med bör man, innan man sätter igång och bygger sitt system, titta sig själv djupt i spegeln och ställa lite grundläggande frågor: Hur många förlusttrejds i rad klarar jag av? Hur stor Max System Draw Down är ok? Fixar jag att köra ett system där bara 30% av trejdsen ger vinst eller bör 60-70% vara det? Vilken är den största enskilda maxförlusten jag överhuvudtaget kan tänka mig? Följa trenden eller jämviktspendling, vilket ligger i min natur? Hur många trejds i veckan är ok? Vill du hänga framför skärmen och följa 5 min staplar eller är det bäst om det bara blir en 2-3 trejds i månaden? Hur stora stoppar fixar du? Kan du sova gott om natten om du ligger i marknaden? Ju fler av dessa och liknande frågor som du kan besvara desto större sannolikhet finns att du tar fram ett system som följer din personlighet och då blir det lättare att sen disciplinerat följa systemet.

Nästa steg är att skapa tillit till systemet och här finns det inga genvägar. Det handlar om att testa, testa och åter testa. Det finns en uppsjö av parametrar man kan titta på för att avgöra om systemet är bra eller dåligt, men mer om det senare. Om du kan skapa stor tillit till ditt system så vet du att även om det kommer perioder av stora förluster så bara du håller fast vid planen så kommer vinsterna snart igen.

Om du har ett robust system som du har tillit till och därmed disciplinerat klarar av att följa, GRATTIS!!!!

Ok, inte så mycket gensvar ännu men det är väl fortfarande semestrar Försöker med något lite mer kontroversiellt så skall vi se om vi inte kan få igång lite mer debatt.

Nå, i inlägget ovan pratade jag om vikten av att testa systemet för att skapa tillit, men vad är det man skall testa egentligen? En hel vetenskap handlar om testdatat i sig men det lämnar jag tillsvidare därhän till förmån för vilka parametrar man skall titta på. Och här uppstår omedelbart ett problem. Det finns en uppsjö av parametrar man kan välja och vraka på så se nedan resonemang som min högst personliga uppfattning. Det finns garanterat fler och bättre sätt att tänka på.

Till att börja med måste man ställa sig frågan, vad vill jag att systemet skall uppnå? Svaret blir nog något i stil med en hög framtida avkastning till så låg risk som möjligt. Gott så, men finns det några tester vi kan köra på systemet för att avgöra om det uppfyller de kraven? Svaret är nej på den första delen och nja på den andra :-) Låt mig utveckla lite.

En sak man gärna tittar på är den totala avkastningen systemet hade genererat om jag kört det de senaste x åren. Hur intressant är den siffran? Inte alls faktiskt. Varför inte? Jo, därför att den säger ingenting om hur den framtida avkastningen kommer att te sig. Säg att du kör en baktest på ditt system mellan 2000 och 2005. Under den perioden steg depån med 250%. Betyder det att du kan förvänta dig att ditt system genererar omkring 250% avkastning de följande 5 åren? Naturligtvis inte. Om det har du ingen aning. Säg att vi istället testar mellan 1999 och 2004 och avkastningen då blev 350%. Kan vi dra någon slutsats nu då? Nä. Om framtida vinster kan vi ingenting säga utifrån den här testen.
    Men kan man inte använda den totala avkastningen för att ställa olika system mot varandra? Ett som har högre avkastning måste väl ändå vara bättre än ett som har lägre avkastning? Svaret är nej av samma skäl som tidigare. Man kan inte veta vad framtiden bär i sitt sköte men frågeställningen börjar bli mer intressant. Innan vi går in på detaljerna, låt oss titta lite på den andra och mycket mer intressanta delen, nämligen riskerna.

Säg att jag har ett system som generera i snitt 200% avkastning per år. Vem skulle inte vilja köra det? Tok rik på nolltid! Men om jag talade om att den största förlusten systemet drabbats av var 60%? Nu är det inte lika kul. Tänk om jag åker på en liknande förlust första året och tappar 60% av mitt kapital! Nä tack, ge mig något med lägre risk. Så den största förlusten (eng. Max System Draw Down) är viktig, väldigt viktig faktiskt. Ju lägre den är desto tryggare kan vi vara att systemet inte kommer generera förluster som är väldigt mycket större. En tumregel är att man skall räkna med att den största förlusten kan bli 50% större än den största förlusten som uppstod under baktesterna. Så om ditt system har en Max System DD på 20%, så räkna med att du kan åka på en 30% förlust någon gång i framtiden.
    Men den här siffran kan också hjälpa oss att ta fram ett mått att jämföra system med. Om du delar den genomsnittliga vinsten i % med Max System DD i % så får du fram ett mått på vinst per risk. Logiken här är att även om vi inte kan säga något om de framtida vinsterna så är det inte orimligt att anta att den genomsnittliga vinsten i % kommer vara ungefär den samma. Och samma sak med Max System DD. Nu har vi ett intressant mått att använda för att jämföra system! Ju högre kvot desto bättre system.
    En annan variant på samma tema är den genomsnittliga vinsten i % delat med den genomsnittliga förlusten i %. Också användbart.

Ett annat mått av intresse är antalet affärer. Ju färre affärer systemet genererar, desto lägre risk. Samma sak med den tid man ligger i marknaden. Ju kortare tid i marknaden desto lägre risk. Men för de här två måtten måste man väl i alla fall jämföra med vinsten? Ja, helt klart. Färre affärer och kortare tid i marknaden med bibehållen vinst är naturligtvis tanken.

Sen har vi några mått som jag gillar av rent psykologiska skäl. Helt enkelt för att man skall veta lite vad man kan förvänta sig av systemet. Det första är % månader man går med vinst. Om man ”vet” att 85% av månaderna är vinstmånader så känns det rätt lätt att köra systemet. Samma sak med det procentuella antalet vinstaffärer. Om man vet att bara 30% av affärerna går plus så är det lättare att ta förluster. Samma sak med det maximala antalet förluster i rad. Om man står där med 5 raka förluster och baktestet visat på att man historiskt har haft upp till 10 förluster i rad så vet man att det kan komma mer innan det vänder, men att mycket mer än 10 raka förluster skall man inte behöva ta. Och gör man det, det går över 15-20 stycken då kanske systemet har slutat fungera? För det gör det förr eller senare.

Vad har ni för erfarenheter och hur mäter ni era system?

Comment

Intressant resonemang.
      En del svar på din sista fråga kan du läsa här.
      http://www.frndsw.com/vbulletin/show...oto=nextoldest[/url]

Comment

Working...
      X