Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min första ordermodell

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Min första ordermodell

Hej!

Jag har snickrat ihop min första ordermodell. Den innehåller två sekvenser, en köp, och en sälj. Båda ska bekräftas.

Jag körde igång den i morse, och satte mig sedan (i princip) och väntade på den första köpflaggan i diagrammet. Det kom en på eftermiddagen. Det pep till några gånger när larmet gick i larmfönstret.

Däremot visades ingenting i OrderKön, varken som bevakade eller aktiva. Inte heller någonting i fönstret Aktiva Ordrar.

Båda triggerscripten autobevakas. Under Arbeta Med Ordermodeller är rutan Visa i Orderdialogen ibockad.

Jag antar att jag gjort något fel, men vad?

/Torbjörn

Modellen skall anslutas till pappret.

Om script autobevakas eller inte är en helt separat hantering som inte har med ordermodeller att göra egentligen.

Så högerklicka på pappret och välj Anslut ordermodell direkt, Välj in den modellen du gjort och tryck OK.

Då kan du sedan kontrollera att du har en modell under bevakning via Utkö-listan(Fönster-menyn) och högerklicka i den och välj Visa Bevakade.

Comment

Ahaa...

Ja, det gjorde susen. Tack Lasse.

Jag trodde att ordermodellen blev ansluten av att jag högerklickade på aktien i aktielistan och sedan "Arbetade med Ordermodeller".

Nu ligger det en sekvens 9B(!) under bevakning i orderkön. Varför heter den sekvens 9B här när den heter sekvens 2 i ordermodellen?

/Torbjörn

Comment

Det har slumpat sig så att sekvenserna fick heta

9A-9J för sekvens 1-10.

Comment

Hej Torbjörn

Såg att du behövde lite tips från Lasse om att "få fart" på ordermodellen.

Nog för att jag är part i målet men bildspelet som tidigare legat på det här Forumet förklarar just denna hantering.

Bildspelet kan hämtas ner från adress

<http://www.frndsw.com/demo/ordermodeller.ppt>

För att få största möjliga bild på det hela kan ni i er browser (Explorer) markera "Bläddra" och sedan "Helskärm" då bildspelet börjat. Pil höger går framåt i bildspelet och pil vänster backar enkelt eller hur?

Comment

Tack Torsten!

Jag har laddat hem den och ska titta på den om en stund.

Annars verkar min första ordermodell fungera...

Fast hittills har jag fegat ur och avaktiverat orderna när de kommit till orderkön.

Men vänta bara...

/Torbjörn

Comment

Grattis Torbjörn!

Jag önskar bara att flera användare skulle våga sig på det hela.

Comment

Torsten,

Snygg slideshow!

Tack.

Har du flera olika?

/Torbjörn

Comment

Tyvärr inte, det här är

The one and only.

Har dock god lust att göra någonting för OMX-terminen men det tar bara så rackarns mycket tid att få till det hela.

Comment

Hej!

Jag har inte använt ordermodellen sedan sist utan laborerat med ett antal script istället.

Idag tänkte jag våga försöket med ordermodellen igen, men tji...

Så fort jag kopplat ordermodellen till aktien (Eric B) kan man se i Orderkön att köpsekvens 9A är under bevakning. Det syns förstås inga aktiva i samma fönster, även efter högerklick och val.

Första köpsignalen kom ju nästan på en gång i morse, men det hände ingenting i Orderkön. Jag avaktiverade köpsekvensen så att nästa sälj-sekvens kom fram under bevakning i Orderkön.

Efter tålmodig väntan kom säljsignalen, men det hände ingenting nu heller i Orderkön. Säljsekvensen låg fortfarande under bevakning.

Kan någon förklara vad det beror på?

Vad heter fönstret, och hur får man fram det, där man kan se att en order nått fram till börsen och sedan blir köpt/såld?

/Torbjörn

PS
                    Som kontrollscript har jag att det inte varit avbrott senaste 30 min, inga order de 5 första ticken, eller att ordern inte är köp/sälj och den föregående var lika. Är det för mycket?

Comment

Hej Torbjörn

Det är rätt, trägen vinner, ge dig inte!

Bifogad bild visar sökvägen till den lista du söker.

Beträffande orderläggningen - på vilken automatiseringsnivå kör du? Någon gång när jag labbade kunde det bli lite konstigt då jag valde alternativet "bekräfta orderläggning" men i alternativet "lägg order automatiskt" går det som på räls.

Vad står det i meddelandefönstret - kan det vara så att kontrollscripten blockerar att den verkliga ordern går iväg?
                      Attached Files

Comment

Ja, just det. Där finns fem olika fönster att hämta.

Följdfrågor:

1. Vad används fönstret Aktiva Order till? Där syntes ingenting idag.

2. Enl. fönstret Avslutsticker har jag idag köpt en börspost Eric B. Hmm... Det var inte riktigt meningen.

3. I fönstret Depå Innehav visas innehavet i portföljen. Där syns också en ofullständig info om att jag köpt idag.

Under File finns ju ett annat fönster Portfölj. Där syns också innehavet men mer fullständigt, men dagens köp visas inte där. Så vad är meningen med att ha två olika portföljfönster?

4. I fönstret Depå Kassatransaktioner syns årets kassatransar. Längst ner i fönstret står några rader, bl.a. en hänvisning till kassatransarna för 2001. Hur kommer man åt dem? De vore ju intressanta i deklarationstider.

5. I fönstret Lokala Ordertransaktioner står fyra rader med Eric B. I kolumnen Typ står för de senaste dagarna salj.x, kop.x, kop.x, och, för idag, Buy.

Den sista kan jag räkna ut betydelsen av, men de tre tidigare?

Är det någon av dessa fönster som omedelbart visar när min order först hamnat i kön på börsen, och sedan när ordern fått ett avslut?

/Torbjörn

Comment

Hej Torbjörn

Jag skrev nyss ett långt svar till dig men det gick tyvärr rakt ut i cyberrymden, suck.

...här kommer ett koncentrat.

Pkt 2. Har hänt mig också. I mitt fall var det 6 rader i en ordersekvens som jag smart nog skulle radera steg för steg. Problemet var bara att sekvenserna var av typ "helt automatiskt" så programmet hann hela tiden före mig och sände en order innan jag hann radera raden ifråga - sens moral - radera alltid ALLA sekvenser om du inte är helt säker på vad du håller på med.

Pkt 5. Raderna som är markerade med salj.x resp kop.x kommer FRÅN Friendly. När du fått ett avslut syns raden buy resp sell och är bekräftelsen FRÅN Nordnet att ordern gått igenom.

Comment

Tack, Torsten,

Ja, cyberrymden kan vara förrädisk ibland.

Tack för svaren, men det blev ändå några frågor obesvarade. Hoppas du eller någon annan kan ta sig an dem så småningom.

6. Finns det alltså inget fönster där jag kan se att min order gått iväg till Nordnet och sedan till börsen och ligger i kö (inget avslut ännu)? Är inte det en intressant sak att få veta?

Jag har så många fler frågor, och det dyker upp nya hela tiden, så jag tror att jag tar fram några till:

Torsten, du sade igår att mitt problem med bekräftade order kunde bero på att jag har för många kontrollscript. De kanske stoppar upp helt?

7. Det första xk-scriptet stoppar orderläggning om det varit avbrott i 30 minuter. Vad menas med avbrott? Om datorn och FBAT står på dygnet runt, är då tiden som börsen är stängd under natt och helger att betrakta som avbrott?

När avbrottet är slut borde det inte vara fritt fram omedelbart då?

8. Det andra xk-scriptet stoppar orderläggning under de fem första ticken. Under förutsättning av att programmet går hela natten, vilka händelser föranleder detta script att börja räkna till 5 innan order kan läggas? Är det alltid bara vid börsens morgonstart, eller efter vilka stopp som helst inkl. natt-stiltjen?

9. Det tredje xk-scriptet jämför väl en aktuell ordersituation med den närmast föregående och stoppar ordern om de är av samma slag?

En köp- eller säljsignal är ju sällan en enda signalpinne i diagrammet, utan är oftast en hel skur av signalpinnar. Riskerar man inte att få flera köp eller sälj i rad om man inte använder detta script, och förutsatt att det finns pengar resp. aktier att ta av?

10. Är det någon/några av dessa tre kontrollscript som är onödiga, eller rent av skadliga för funktionen?

/Torbjörn

Comment

6. Det är Aktiva Order-listan som har upplagda order som ännu inte fått alla avslut enligt villkor.

7. xk)-scripet du nämner ser ut så här

intradayperiod:=30
                              istoday:=not(sub(int(date()),int(d)))
                              lasttickdistance:=mult(sub(frac(d),frac(ref(d,1))),1440)
                              avståndok:=gt(lasttickdistance,add(intradayperiod,1))
                              i1(mult(if(istoday,not(and(avståndok,istoday)),1),30))

Kontrollera att intradayprefixet 'i1()' finns där hos dig och omsluter sista raden. Det saknades under en tid.

Det mäter enbart under innevarande dag. Om förgående period är annat datum så ger scriptet klartecken i kontrollen.

Med lite träning i scriptläsning så kan du se själv vad scriptet faktist gör.

8. Det är dagens 5 första tick som namnet anger.

tittabakåt:=5
                              inpådagen:=eqv(int(ref(d,tittabakåt)),int(d))
                              i5(mult(inpådagen,30))

Det kollar att det är samma datum på innevarande tick och ticket 5 perioder bakåt.

9. Det beror lite på sekvenserna man har i modellen. Du växlar ju alltid sekvens när en har löst ut fullt, dvs att det inte spärras av kontrollscripten.

Skulle du lägga flera sekvenser i rad som triggar på samma script, så får en skur pinnar den effekten du nämner. Men det är knappast en verklig situation, att man gör så.

10. Använd kontrollscript med förnuft. Det är inget tvingande att använda något alls.

Om det är en sälj-sekvens man såväl behöver för att komma ur i tid, så är det ju kontraproduktivt att ha så mycket kontroller att det aldrig går igenom.

Comment

Working...
                              X