Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nollorder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• nollorder

Lfm,
    imorse skickades en nollorder iväg via egna larm i fb.

Jag har för mig att du hade lagt på en fix i fb så att nollorder ej kunde skickas längre, har den försvunnit?

Då det infördes var syftet att inte order skulle sändas ända till Nordnet, och det skall inte ha ändrats vad jag vet.

Dock blir det transar lokalt och en meddelandetext om att nollorder filtrerad.

Det var före att det gick att ansluta mer än en ordermodell, och man nyttjade en speciell teknik för att få mer dynamik och välja riktning trots den begränsningen.

Comment

Det fungerar utmärkt fortfarande.

Comment

Jaha, men kursen var 0.0000 och köp-order skickades iväg ändå kl.09.01, vilket inte var meningen, jag ville ha en giltig kurs först.

Hur löser vi detta i framtiden?

Lfm, jag kan ej bifoga smileys längre, kan du kolla så jag får detta valet i min profil.

Comment

xk) Agera inte på dagens 1:a tick

tittabakåt:=1
          inpådagen:=eqv(int(ref(d,tittabakåt)),int(d))
          i5(mult(inpådagen,30))

Comment

Med nollorder syftas på noll i antal, inte kursen i sig själv.

Det går bra att göra diverse extra kontrollsaker i xk)-scripten om man vill försäkra sig om vissa saker.

xk) Spärra order vid nollkurs

not(eqv(c,0))

xk) Spärra order vid avvikelse 20%

lt(abs(roc(c,1,%)),20)

osv

Här är rätt korta enraders script, men det är ingen begräsning i hur stora kontrollscript kan vara. Det går bra att göra väldigt omfattande för att täcka in diverse saker.

Grundregel är sant i retur(dvs skiljt från noll) för att godkänna att det går iväg.

Comment

Lfm,
              kan du bygga in en global spärr i fb att order ej skickas om kursen är 0000.00:-.

Comment

De båda scripten som Lasse visade ovan täcker ju in det mesta, varför inte använda dessa???

Comment

Rikard,
                  helt enkelt för att jag inte vill att mina kunder ska råka ut för detta. Visst kan varje kund lägga in xk-scriptet, men det är enklare att det sköts centralt från friendly börs global ändring.

Comment

Det finns inga planer att lägga sådana restriktioner på orderläggningen.

Rätt plats är kontrollscript eller direkt i triggerscripten. Det finns så många olika saker man kan vilja kontrollera och detta är precis ett sådant.

Comment

Lfm,
                      idag hände det igen, order skickades kl.09.00 och kursen på omxs307f var 0.0000 står det i egna larm.

Jag har lagt in xk-scriptet i ordermodellen, men det fungerar inte.

xk) Spärra order vid nollkurs
                      not(eqv(c,0))

Jag kör på at 7.5.6.8

Comment

Jag skulle för att undvika att det finns något i de sista decimalerna som gör att skiljer sig från noll alltid ha ett annat villkor.

T.ex

Gt(c,0.1)

eller liknande.

Observera att det också är skillnad på EOD-databasens funktion och intraday. EOD-databasen får en record för dagen först när det varit ett avslut dvs värde skiljt från noll.

Så att bara lägga dit intradayprefix i xk-scriptet gör skillnad.

i1(not(eqv(c,0)))

Då görs testen i innevarande minut.

Kolla också att du återanslutigt modellen efter att du lade till ett xk)-script.

Comment

Working...
                        X