Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avstånd från orderkurs till nuvarande kurs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Massa kraft? Jag kör på en högst modest laptop, 1,4 GHz, 512 MB och har samtidigt igång ATrt, AT, MetaTrader 4 plus att jag brukar jobba med den samtidigt. CPU står på ca 5-8% i snitt. Jag håller faktiskt inte med ett dugg om att det slukar speciellt mycket systemkraft. Det är nåt annat som spökar i så fall.

Bifogar bild från den datorn.
    Attached Files

Comment

Rikard...
      Det är mycket möjligt att det är något annat som spökar, det vet jag inte. Kan bara beskriva det jag ser. CPU har vi talat om förr. Om jag går in och tittar efter vilket program som drar det mesta så är det alltid fbinetrt.EXE detta ligger väldigt ofta nära 100. MarketServer.exe tar inte mer än 2-3.

Vad allt detta beror på vet jag ju inte. Jag har kanske en skitdator men prestandarden är jämförbar med din och jag kör endst ATrt med några få papper så visst är det lustigt.

En sak jag kommit att tänka på är att skärmen uppdateras väldigt ofta, ibland kontinuerligt. Aktuell period som skrivs står ofta och "blinkar" för så snart den är omskriven så skrivs den om på nytt. Under Preferenser -> Kursinsamling längst ner till vänster finns Klients uppdatering av skärmen. Här står i mitt fall 15 men det verkar ju inte gälla.
      Jag har tolkat allt detta som en baksida med realtidsuppdatering, men det är kanske fel. Skulle gärna vilja ställa in så att allt uppdaterades lite lugnare! Vet dock inte om det finns sådana möjligheter.

Comment

Något är uppenbarligen "tokfel"! Det är något väsentligt som skiljer din och min installation. Jag har aldrig sett att fönster står och blinkar, och aldrig heller att fbinetrt.exe slukar 100% CPU såvida man inte håller på med batch-körning eller liknande.

Det enda jag kan komma på sådär på rak arm är om scripten är satta att exekveras per tick. Då skulle allt ritas om för varje kursförändring, med en massa strul som följd troligen.

Lasse får rätta mig om det är fel men jag har kört med följande inställning i ini-filen:

[FB Realtime]
        Options=0xdd00
        FbcomRunAsyncScriptsInterval=55
        TradeOptions=0x81f9

Har för mig att detta styr hur script exekveras. I mitt fall 55 sekunders intervall. Går ju att ändra som man vill. Det viktiga är att man har tillgång till realtidskursen precis när order läggs.

Comment

AT och ATrt är ju alltid två processer.

Så det är viktigt att skilja på.

Klienten som är synliga biten påverkas ju väldigt mycket av hur mycket fönster, hur långa grafer och hur tunga script som är aktiva i graferna.

Det kan vara natt och dag beroende på de förutsättningarna.

Servern i ATrt går ungefär på 2.5% cpu, och marketserver på 2% på min Celeron 700Mhz laptop.

Comment

TradeOptions=0x81f9
            Denna rad har jag inte någonstans.
            De andra båda finns.

Under [Dataservice3] finns dock följande.
            TradeOptions=0x4379

Lasse, är detta rätt?

Gjorde just nu en kontroll av CPU-användningen med och utan att visa mina script på skärmen. Och visst, det var en enorm skildnad. Problemet är att mina script har växt så det knakar, på gott och tydligen också på ont. Får kanske se till att inte visa för mycket på skärmen, åtminstone vid orderläggning.

Comment

Sorry Åke! TradeOptions ligger under [Dataservice3]

Comment

Ja, men lydelsen stämmer ju inte med vad du har!

Comment

Nej, det är olika inställning på något. Och det är bara Lasse som vet vad.

Comment

c-värdet som visas i senaste perioden hoppar och far med endast någon/några sekunders mellanrum i takt med att nytt värde hela tiden kommer in. Script som är anslutna beräknas ju också varje gång nytt c-värde kommer. Det är ju själva poängen med allt ihop.

Börjar fundera på om det går att styra på något sätt hur ofta scripten skall beräknas. Som jag uppfattar nuläget sker detta i princip kontinuerligt i ATrt som har realtid. I AT sker det ju när ny data kommer in som är en gång i minuten eller något snabbare om man ställt det så. Detta är ju en enorm skildnad.

Comment

Det är precis det jag menar. I min installation körs scripten var 55:e sekund. Det blir aldrig några problem med överbelastning.

Däremot har man ju tack vare realtiden tillgång till korrekta high och low även om scripten exekveras mer sällan. Det går säkert finfint att köra var 15:e sek eller så också. Men per tick, det blir väldigt krävande.

Comment

Som jag uppfattar min installation så körs det varje tick rätt eller fel.

Lasse, finns det något ställe i inifilen där man kan styra detta?
                        Om detta är möjligt och är som Rikard skriver då hade troligen mycket löst sig i ett enda slag.

Comment

ATrt kör varje minut vilket det kommer nya tick eller inte.

Förutsättningarna är ju lite annorlunda i realtidstick mot att sampla konsekvent varje tidsintervall.

Så funktionerna för utfyllnad av perioder vilket det kommer tickdata eller inte, och att köra script på fasta intervall är grunden i ATrt.

Då funkar även analys på papper som bara får några enstaka tick på en hel dag om så är.

Comment

Lasse...
                            Du talar om papper som får väldigt sparsamt med data och vad som händer då.

Jag talar om terminen som t.ex. i eftermiddag fått data med endast några sekunders mellanrum.
                            Du svarande inte på min tidigare fråga. Eller skall jag tolka ditt svar som att Rikard har fel när han påstår att hans script endast körs var 55 sek.

Vad betyder "FbcomRunAsyncScriptsInterval=55"?

Alla anslutna script måste alltså köras varje gång ny data kommer. I så fall får man stå ut med att åtminstone min dator inte hinner med.

Men visst finns det ett samband till realtiden. Jag har väldigt tunga script, jag vet det. Men samma och även fler script körs också på AT som samlar data två ggr i min tror jag det är. Denna dator har sämre kapacitet men går ändå mycket lugnare, och hinner med. Det är ju här min kritik mot realtiden börjar.

Comment

Åke, generellt när jag ger svar är det ofta med viss redundans för en enskild fråga, med tanke på att det är många som läser som kan få en inblick i hur saker funkar, lite utöver vad frågan gällde.

Nej, Rikard har rätt, men körning sker var 60-sek, dvs första 60s-intervall efter det satta värdet. Det är grundinställningen.

Det är helt odokumenterat de olika sakerna i ini-filen och det är inte tänkt att meckas med av användarna egentligen. Vissa saker kan lösas med att göra detta, som snabbtips från mig ibland, men jag vill inte ta tid och göra dokumentation till saker så att alla skall förstå allt som finns i konfigurationen.

Som jag sa om ATrt så körs inte script alls med tanke på om nya tick kommit eller inte. Det är strikt tidsintervall om 1 minut som gäller.

På AT mot Nordnet görs det dock på det maneret att varje kursinsamling kör script som bevakas eller i ordermodeller.

Comment

OK Lasse, jag tackar för svaret!

Jag vill inte heller in och mecka i iniflen den är väldigt opraktisk för oss användare.

”Nej, Rikard har rätt, men körning sker var 60-sek, dvs första 60s-intervall efter det satta värdet. Det är grundinställningen.”
                                Men mitt program jobbar häcken av sig för ingenting, det verkar åtminstone vara fakta. Varför? Ingen vet tydligen!

”Som jag sa om ATrt så körs inte script alls med tanke på om nya tick kommit eller inte. Det är strikt tidsintervall om 1 minut som gäller.”

Varför blinka då påkopplade flaggor, kurvor ändra läge VARJE gång ny data kommer? Detta märks väldigt tydligt på Dow Jones som brukar få väldigt snabba kursuppdateringar.
                                Hur kan en kurva ändra läge vid varje tick om inte dess script körts, helt otrolig tanke?
                                Är mitt ATrt helt fel och bör ominstalleras?
                                Är min dator helkass som inte klarar av allt detta?
                                Är det endast jag som har dessa problem, ingen annan säger något vilket är jättetrist?

Den slutgiltiga frågan måste förr eller senare få ett svar. Antingen fungerar ATrt tillfredställande eller inte! Domen kommer så småningom var så säker, men det kan dröja ganska länge, jag tänker göra ett noggrant arbete!

Du behöver inte svara på detta inlägget, det nytta ändå inget till tydligen.

Comment

Working...
                                X