Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Friendly skickade ej sms

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Friendly skickade ej sms

Jag använder nu provisoriskt tjejens telefon eftersom sms.ac funkade på hennes. Idag när jag var hemma på lunch så hade jag just fått en säljsignal i diagrammet, men friendly hade inte ens försökt skicka det! Det stod inget "gsm larm sänt". När jag fick min tredje sälj stapel på raken (efter 30min) så skickades sms:et! Vad beror detta på!
    Mvh Emil

Två skilda delar om det skickas till telefonen, och om det larmar lokalt.

Men förutsättning #1 är att det larmar lokalt först.

Titta över de klassiska misstagen:

1. Intraday-prefix eller inte och tittar jag per intradaygraf när jag ser flaggor?

Om inget intraday-prefix på bevakat script skall det ha förkryssat "animera dagskurser" när man tittar intraday.

2. Felmeddelanden av något slag vid tillfället det borde larmat?

3. Gör en syntaxkontroll av scriptet ifråga och se att det inte överskrider några barriärer.

4. Kontrollera att du inte använt funktioner som CUM(), OBV() osv. Dessa ger inte samma resultat utanför en graf som i en graf.

Comment

Hej Lasse
      1. Jag har prefix i(30) i både köp och sälj scriptet.
      2. Inget felmeddelande vid den tidpunkten.
      3. Syntax kontroll OK
      4. Använder inte de funktionerna

Hade vid larmtillfället ikryssat "larma bara en gång per dag" för säljscriptet, men det var ju första larmet!
      Mvh Emil

Comment

Idag har jag haft 5 säljstaplar, inte ett enda sms är skickat!!!

Comment

Nu vid insamlingen 11:40 fattade den till sist. Vad beror detta på?
          Se bild.
          Last edited by Emil; 2016-01-13, 22:22.

Comment

Så fungerar bevakning av script

Roten till problemet att inget sms kommer är att inget larm bildas. Så det är där vi skall fokusera.

Du har massor med staplar hela vägen ser det ut som. Så här fungerar det.

1. Du aktiverar bevakning på ett script. Flagga nollas att det inte är larmat.
            2. Du får larm så småningom i meddelandefönstret när villkor i scriptet är uppfyllda.
            3. Om villkor i script är t.ex åter uppfyllda när nästa kursinsamling görs, men inget nytt larm kommer eftersom inte larmet släppt emellan. Så länge det fortsätter att ligga till så larmas ej på nytt. Man skulle ju snabbt förbruka fria sms osv.
            4. Kursinsamling kommer där scriptet ej är uppfyllt.
            5. Ny kursinsamling kommer där scriptet åter är uppfyllt. Nytt larm genereras.

osv

Med dessa kaskader av flaggor du har ligger problemet förmodligen där. Det räcker att det larmat och legat på hela tiden även under flera dagar för att nytt larm skall spärras.

Men flaggor visas hela tiden i grafen där det är uppfyllt. Men det larmar alltså¨på första förekomsten, och sedan måste villkoret släppa innan nytt larm kommer.

Comment

1. Betyder det att jag kan avaktivera bevakning och sedan aktivera igen för att nollställa inför t.ex en ny dag?
              3. Du menar ungefär att om senaste var ett sälj sms så varnar den inte om nästa också är sälj? Om det hade varit en köp senast före hade jag fått sälj sms då? Hur kommer det sig då att den till sist larmar, på fjärde säljstapeln för dagen?

Du tycker alltså att jag ska begränsa antalet flaggor. Hur då? Jag vill inte ändra egenskaperna för scriptet.

Mvh Emil

Comment

För övrigt så har inte sms:et kommit till min telefon ännu...

Comment

1. Ja, jag tror det räcker att tryck OK med det scriptet framme i dialogen för omaktivering. Möjligen tryck på SPARA. Men jag kan inte svära på det. Måste kolla det.

2. Nej, det finns ingen logik eller spärr huruvida köp- eller sälj-script. Det har programmet ingen aning om vad det skall vara. Det gäller samma script som ligger på på just det pappret. Så det är individuellt på varje pappers koppling för scriptet ifråga.

3. Du behöver inte begränsa antalet flaggor. Du måste bara vara medveten om hur larmen funkar. ----------------------
                  Datorer gör ju inte som man vill, utan vad man säger till dem.
                  ----------------------
                  4. Vi tar inget ansvar för vad respektive tjänst gör eller inte gör med inkomna SMS.

Comment

Det som ändå till sist är viktigt är ju att sms:et kommer fram när det växlar t.ex från köp till sälj. Om jag har förstått rätt så fungerar larmet vid den första förekomsten av köp/sälj? Då behöver jag alltså inte omaktivera scripten varje dag?

Ett litet förslag bara: Under larm, istället för att bara kunna kryssa i "max en gång per dag" så kanske man skulle kunna ha en rullist där man kunde välja mellan t.ex 1-10.

Mvh Emil

Comment

Om vi en gång för alla kunde skilja på problematiken som vi kan göra något åt, och det som vi inte kan göra något åt.

1. Att script-larmen löses ut i Friendly kan vi göra något åt.
                      2. Att Sms-biten aktiveras och skickas till vald leverantör kan vi göra något åt.
                      3. Om Sms som skickas till leverantör inte kommer till din telefon kan vi INTE göra något åt.

Punkt 2. Avklarad och inte vårt ansvar.
                      Punkt 2. Om du gör tester att larm skickas och det fungerar så finns grunden där för att det fungerar även då det måste fungera. Om det skulle bli internet-problem vid tillfället bör kunna avläsas av felmeddelanden.

Kvar är punkt 1:

Faller det under avdelning av scripten har sådana villkor att de ligger till under för långa tider?

Lösning:
                      Lägg till funktion i script som t.ex spärrar så script är FALSKT vid första insamlingen för dagen av kurserna. Det räcker för att det skall larma senare under dagen i fall så önskas.

Ett tillägg i script enligt följande gör t.ex detta:

istoday:=EQV(INT(REF(D,1)),INT(D))
                      script1:=övriga scriptet här
                      AND(istoday,script1)

Heltalsdelen i tidstämpel är en siffra i julianska kalendern. Om både nuvarande och förgående period har samma datum så är vi minst en period in på nya dagen. Då öppnar scriptet i AND()-funktionen på slutet så att övriga scriptet kan agera och ge larm. Det får effekten att det alltid blir FALSKT i början på ny dag.

Comment

Ditt scripttillägg gör alltså att scriptet inte ligger till, och larmar då t.ex på andra insamlingen för sälj även om det varit sälj sista perioderna dagen före?
                        Fast det är inte riktigt det här som är det viktiga. Ligger jag redan i en säljposition sedan dagen före så spelar det ingen större roll att jag får ett sälj sms till idag. Vad jag behöver försäkra mig om är att friendly skickar ett sms när det byts från sälj till köp t.ex. (förutsatt att det funkar med sms tjänsten) När jag ligger i en "kaskad" av sälj staplar så ligger väl inte köplarmet till, utan kan aktiveras direkt vid köpsignal?
                        Så detta scripttillägg behövs väl inte i mitt fall?
                        Mvh Emil

Comment

Working...
                        X