Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Intraday ordermodell

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Intraday ordermodell

Lars Fossum /Rikard:

Vi tänker inom kort erbjuda våra kunder en intraday-ordermodell
    i Friendly Börs.

Jag vet hur jag krypterar scripten, vi har redan gett ut hela vår trading-miljö gratis med 9 indikatorer att ladda ner på vår webbplats.

Tyvärr räcker ej detta då kunder kan fortsätta köra scripten i all evighet då det ej finns någon tidsparameter eller användarkontroll i scripten.

Hur lösar jag detta i Friendly Börs?

I Metatrader4 har jag kontroll av användarid och expire-date i koden innan jag kompilerar den till ea4-kod.

Jag vet att Rikard pratat om användarnycklar/licens-server i Friendly Börs, hur får mitt företag tillgång till detta?

Du kan enkelt lägga till expire-date i Friendly-koden på samma sätt som i MetaQuotes.

Och id-kod kan man enkelt hårdkoda in som en variabel som hämtas från en global minnescell med tex GetGVar()-kommandot. Ett annat litet script på en enda rad gör att kunden kan lägga in sin unika kod i raden och denna lagras i cellen.

Licenskryptering är inte aktuellt att släppa ut, det är en potentiell säkerhetsrisk för vår del. Det kräver dessutom att vi tar fram krypteringsnycklar för varje enskild kund.

Comment

Lasse får nog säga sitt här tror jag, vi äger inte programkoden utan endast försäljningsrätten.

Comment

Hmm,
        jag avvaktar Lasses svar.

Som jag ser det kan det komma fler företag på marknaden som säljer Friendly Börs ordermodeller. Det gäller för Lasse att hitta en smidig lösning att administrera det hela på.

Kan ni när ni bestämt er publicera koden här hur jag skall göra före att lösenorsskydda användarid/expire-date, tack.

Comment

Ta en titt under "Välj formel" på kommandon SetGVarIf och GetGVar. Ett script kan lagra ett värde i en cell som hämtas upp av ett krypterat script.

Det är inte svårt att hitta på nåt som gör att kunden matar in sin unika kod i ett okrypterat script, och det krypterade scriptet hämtar upp värdet från samma cell och jämför med det som hårdkodats in från början.

Du jobbade väl som systemutvecklare väl?

Systemet med management-nycklar på servernivå har vi delvis utvecklat själva, och det stannar hos oss.

Licenskryptering får Lasse avgöra om det ska göras offentligt.

Comment

Allmän publicering av licenskryptering vet jag inte om det skall bli allmän egendom. Den delen ligger väl bra i konceptet Autostock står för.

Vad kommande ägare av programkoden beslutar kan inte jag bestämma dock. Tror att allmän spridning av detta snarare sänker värdet på rättigheterna än höjer det.

Comment

Riakrd, du skriver:
              "Det är inte svårt att hitta på nåt som gör att kunden matar in sin unika kod i ett okrypterat script, och det krypterade scriptet hämtar upp värdet från samma cell och jämför med det som hårdkodats in från början."

Japp, jag jobbar som systemutvecklare/programmerare i alla möjliga utvecklingsmiljöer, visual studio, c++, visual basic, cobol, php, sql-server mm. Här finns det bra dokumentation och kod-exempel.

Friendly Börs är betydligt svårare än alla dessa. Varför? Jo, det saknas dokumentation hur man bygger script, ordermodeller på ett samlat ställe. Ska man lyckas måste man läsa tusentals sidor i detta forum, sida upp och ner.

Det är väl därför ni ska ha en kurs i fb-script snart för kunder?

Vad jag behöver ha är ett avancerat script, som bara du och Lasse kan. Lasse har tidigare ställt upp på att svara på script-frågor i detta forum, jag antar att det borde vara så i fortsättningen.

Du och jag är konkurrenter, samtidigt som Lasse äger Friendly Börs-koden och autostock sköter försäljningen.

Här kommer köp-scriptet:

sl) Buy Stop-Grafisk

limit:=1215.50
              draw(limit,2,GQB)
              test=Gt(c,limit)
              mult(test,20)

Att kryptera scriptet vet jag hur jag gör.
              Hur gör jag för att lägga till SetGVarIf och GetGVar och mata in licensnyckel för enskild kund?

Comment

Ärligt talat, att lägga till ett AND-villkor för att scriptet ska kunna exekveras bör inte vara så svårt för en systemutvecklare. I princip borde vi sluta ta fram dina produkter som du använder för att kasta skit på allt vi gör.

Om du nu har så bra produkter för Friendly Börs borde det väl vara bra om du kan säga att du utvecklat dem själv?

lösen:=1234
                kund:=GetGvar(78) {cell där lösenord lagras}
                validate:=Eqv(lösen,kund)
                limit:=1215.50
                draw(limit,2,GQB)
                test=And(Gt(c,limit),validate)
                mult(test,20)

Det andra scriptet som kunden använder för att ange sitt lösen:

angelösen:=1234
                SetGVarIf(angelösen,78,1)

Comment

Rikard,
                  den kunskapen du nyss beskrev kan bara du och Lars Fossum i Sverige. För alla andra friendly börs-kunder är detta för svårt med minnseferenser.

Variabel-beskrivningen är för svår med tolkningar av koderna, ex ibland kan man ha getvar ibland inte osv.

Det finns flera olika sätt att uppnå samma resultat i Friendly Börs-kodning. Någon borde se över och dokumentera upp kodnings-systemet, kanske extern konsult.

Lasse är en bra tekniker, men hade han även varit en bra pedagog hade vi inte varit där vi är idag.

Grattis, du lyckades sitta i knät på Lasse under ett års tid och lära dig koda i Friendly Börs. Vi andra har inte haft den möjligheten. När du ställde dina 100-tals frågor till lasse i forumet fick du svar från honom snabbt under 2002.

Jag får testa koden och se om jag får till det, annars får jag återkomma.

Comment

Får väl säga som Tony Rickardsson: Ja ääh int´bitter ja int!

Comment

Avancerad?

Jag har använt friendly sedan januari och och fattade direkt utan Rickards explicita kod. Allvarligt talat är det svårt att tro att en systemutvecklare har svårt att förstå hur en enkel AND sats ska inkluderas. Den som efter flera års användning av AT fortfarande ställer rena nybörjarfrågorna kanske ska fundera på hur detta påverkar trovärdigheten inför de presumtiva "kunderna". Min (begränsade) erfarenhet säger mig i alla fall att det är bra mycket svårare att lista ut ett bra handelssystem än att lista ut hur man ska "dra linjer i AT" och "placera värden i diverse variabler" etc. Avslutningsvis, min uppfattning är att både Lars F och Autostock gör ett bra och trovärdigt arbete. Tack.
                      Haso

Comment

haso,
                        det är alltid lätt att se en annans kod i efterhand och kommentera att det hade man själv klarat bra. Försök att koda själv får du se hur enkelt det är.

Varför tror du lasse fått så otroligt många frågor i forumet för att folk ej förstår scriptspråket? Lasse fick ge folk färdiga script för all kunskap han har i huvudet finns ej dokumenterat i friendly börs, tyvärr.

Om du nu har så lätt för att förstå scriptspråket i friendly börs kan jag ju ställa frågorna till dig. Hur bygger du ordermodellen för att hantera start av köp eller sälj på intraday-order-modellen efter kl.09 och avslutar din position vid dagens slut?

Val du måste göra är hur många ordermodeller du ska ha, ska varje ordermodell ha köp/sälj och loopflagga på eller använda steg-synca script?. Vad händer om köp utförs först på börsdagen, i vilken sekvens ska den andra ordermodellen stegas fram till?

Det här är frågor som varje ny script-användare i fb måste ställa sig. Var hittar du denna dokumentationen i friendly börs, visa mig, tack..

Jag säljer ett trading-system där man ej behöver använda ordermodeller baserat på dagsstaplar utan bara stoploss/ köp/sälj-script.

Att koda intraday-modeller är en helt annan sak, men jag har antagit utmaningen och kommer snart börja sälja ordermodellen bara vi kan få ordning på det odumenterade licens-scriptet.

Tilläggas kan att den expert advsior jag säljer för metatrader 4-gbpusd har ett mycket enkelt programmeringsspråk med bra dokumentation i hjälp-fil.

Comment

odokumenterade licens-scriptet ska det vara...

Comment

Rikard,
                            hur hade du tänkt dig ordermodellen för scripten?

Ska ordermodellen starta med

*kunden skriver in lösenordet i script 1
                            *när script 2 startar läses minnescell 78, krypterat script

Vilka felmeddelanden fås om lösenordet ej stämmer överens,
                            popup-ruta, exekveras ej script 2?

Comment

Jag gjorde en ordermodell enl ovan.

Sevens 01 kördes, satte lösenordet
                              sedan kördes sekvens 02 vid nästa insamling några sekunder senare, ej samma lösenord som i sekvens 01, så det fungerade ej.

Borde inte sekvens 02 hoppats över när lösenordet ej stämde?

Comment

Working...
                              X