Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sekvenslogik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sekvenslogik

Jag har några undringar om "flödeslogiken" i ordermodeller. Låt oss säga att man har tre sekvenser i en ordermodell.

(a) Kan då en senare sekvens utlösas utan att den/de föregående gjort det, dvs kan sekvens 2 utlösas utan att sekvens 1 gjort det och kan sekvens 3 utlösas utan att sekvens 1 och 2 gjort det?

(b) Och kan i så fall en tidigare sekvens utlösas efter det att en senare gjort det - kan alltså sekvens 1 utlösas efter det att sekvens 2 gjort det?

(c) Och kan en tidigare sekvens utlösas efter det att den sista sekvensen i ordermodellen gjort det, eller vilar då hela ordermodellen? Alltså kan sekvens 1 eller 2 utlösas efter det att sekvens 3 gjort det?

1. Nej, det är en enkel sekvens som gäller. Hopp mellan sekvenser finns ej i nuvarande utgåva.

Kan inte utlova tidplan för när detta skulle byggas på.

2. I princip Nej. Men se svar på punkt 3 nedan.

3. Nej, inte som standard. Ordermodellen avaktiveras efter sista utförda sekvens.

Vi tillhandahåller info om den s k loopflaggan hur den skall aktiveras bara till de som vi vet har viss kunskapsnivå eftersom det är mycket större risk att en ordermodell aldrig slutar arbeta.

Du kan alltså sätta på loopfunktion så att sista sekvenser aktiverar om hela ordermodellen igen.

Comment

OK. Varför jag frågar är därför att jag vill åstadkomma följande som ett exempel:

Om kusen går under en viss nivå vill jag sälja mitt innehav. Om kursen sedan vänder upp och går över nivån igen vill jag köpa tillbaka, men om kursen fortsätter ned och t.ex. går under en lägre nivå vill jag dessutom blanka. (Det gäller terminer.)

Ett annat sätt att åstadkomma det kunde vara att ha två ordermodeller anslutna till ett papper, men det går väl inte heller för närvarande?

Comment

Det kommer nog inte att öppnas för två modeller längre fram. Om det svävar ut för långt så tror jag det blir stor osäkerhet vilken grad av automatik man har gående. Och det föder då nya funktioner för att övervaka vad som händer i olika situationer. Så graden av komplexitet ökar snabbt.

Men jag förstår precis vad du är ute efter.

Men den allra främsta tanken med AT är inte jättelånga komplexa handelssystem. Det är främst att ha sitt innehav under bevakning och att komma ur i tid. Det är absolut nr 1.

Sedan blev det sekvenser också för att både kunna göra köp och sälj.

Jag tror att plan A framöver innehåller utbyggnad av scriptspråket att hantera flera returvärden. Det skulle i sig då öppna för att returvärde #1 är för operation A och returvärde #2 är för operation B osv. Då kan det ena vara att hoppa till viss sekvens som kan vara en köp t.ex osv.

Så att det i praktiken blir en ordermodell men utbyggd med möjlighet att hoppa precis som i ett program till önskad rad osv.

Comment

Working...
        X