Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antalsscript i ordermodeller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Antalsscript i ordermodeller

Berra, här är antalsscripten vi pratade om:

va) OMX köpantal

köpantal:=2
    snabbvändning:=0 {1=JA 0=NEJ}
    innehav:=Portfolio(v)
    nollställ:=And(Lt(innehav,0),Eqv(snabbvändning,0))
    i1(
    målantal=If(nollställ,0,köpantal)
    övermål=Ge(innehav,målantal)
    slutantal1=If(övermål,0,SUB(målantal,innehav))
    slutantal1)

va) MOMX blankantal

blankantal=-2 {OBS minustecken framför}
    snabbvändning:=0 {1=JA 0=NEJ}
    innehav:=Portfolio(v)
    nollställ:=And(Gt(innehav,0),Eqv(snabbvändning,0))
    i1(
    målantal=If(nollställ,0,blankantal)
    undermål=Le(innehav,målantal)
    slutantal1=Abs(If(undermål,0,Sub(målantal,innehav)))
    slutantal1)

Det fina med dessa är att de alltid räknar ut rätt antal som ska postas för att man ska hamna på sitt målantal. Om man tex har -2 kontrakt på depån och vill byta till +3 räknar scripten ut att 5 kontrakt måste köpas. Det gäller om "snabbvändning:=1". Om det står noll där töms först den aktuella positionen, nästa order köps ny position. Det kan vara bra om man kör med parallella ordermodeller.

Din modeller Berra tyckte jag såg rätt ut. Menar du att det var olika triggerscript i modellerna och anslutet till terminen? Bara att byta i så fall, och passa på att lägga in ovanstående script samtidigt. Spara och återanslut modellerna för att ändringarna ska slå igenom.

Rikard
    är det köp/blankantal som bestämmer hur många kontrakt som ska vara i depån 2 eller -2 blir det det antalet i depån. Eller är det slutantal1 som är slutmålet. om jag vill ha ett eller flera var ändrar jag?
    Berra

Comment

Det stämmer, "köpantal" och "blankantal" bestämmer målantalet i depån.

Så om du vill hamna på +3 kontrakt ska det stå "3" i målantal. Vice versa för blankantal, om du tex vill blanka så att du hamnar på -4 kontrakt så ska det stå "-4" i blankantal. Då beräknas rätt antal kontrakt oavsett vad som finns på depån sedan tidigare.

Snabbvändning ska vara 1.

Comment

Nu förstår jag inte riktigt, snabbvändning är det något som ska ändras det står noll (i scripten ovan) ska det vara 1?? som betyder?

Berra

Comment

Det föklarades i första inlägget, men kan behöva förtydligas:

Om snabbvändning:=1 räknar antalsscriptet ut det antal som behövs för att hamna på målantal i en enda order. Ex:

Du har -3 kontrakt på depån, och vill hamna på +2. Då ska alltså 5 kontrakt köpas. Det sker om "snabbvändning:=1"

Den andra varianten är om du först vill stänga positionen och hamna på noll, för att i nästa omgång hamna på målantal. Då ska "snabbvändning" vara noll. Men det förutsätter att ordermodellen gör flera försök, vilket blir fallet om det bara är 1 enda sekvens. Om man lägger in ett krav att köporder bara för triggas om innehavet är noll eller mindre så postas order tills innehavet är större än noll.

I ditt fall ska det vara "snabbvändning:=1" eftersom bara 1 försök görs.

Comment

Yes, nu förstår jag. En annan fråga stoplossen uppdateras den automatiskt eller är det något att ladda hem? i såfall var?
            Berra

Comment

Working...
            X