Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ominstallation

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ominstallation

    Ja, så då är vi där igen.

    Jag måste göra en ominstallation av Friendly Börs AT.
    Tillströmningen av kunder till en av mina produkter tilltar och för varje kund behöver jag skapa 4 licenskrypterade script.

    Idag är det en omständlig procedur att skapa licenskrypterade script då momentet får göras flera ggr för varje kund beroende på att när det licenskryptreade scriptet är klart lägger friendly börs som bonus på originalkoden efter den krypterade koden. Resultatet blir ett ej licenskrypterat script.

    Min tanke är att göra en nyinstallation i virtual pc win xp för att se om det är samma problem där som i min nuvarande windows vista ultimate.

    Rikard, var hittade jag informationen om tillvägagångssätt för nyinstallation friendly börs at? Mailen försvinner efter ett tag, det kanske vore bra att ha en flik i forumet för nyinstallation. Jag har för mig att det var en fil som skulle kopieras med licensinformation, vad hette den?


  • #2
    Det verkar som inte inläggen syns i forumet......

    Comment


    • #3
      Jag har mailat dig info. Det är bra om den inte sprids via forumet.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
        Jag har mailat dig info. Det är bra om den inte sprids via forumet.

        Jag hittar inget email, använde du något av mina företags-email, ex info@ ?

        Comment


        • #5
          Japp, körde det till info-adressen.

          Comment


          • #6
            Två månader fungerade den nya ominstallationen...

            Vad som händer nu är att efter kl.11 kommer inget data in till friendly börs at nordnet, watch ****** startar om, efter omstart uppdateras ej kurserna, det enda som hjälper är omstart av pc:n då kommer kursdata in....

            Last edited by jorgeng; 2008-07-26, 20:21.

            Comment


            • #7
              Är det alltid datastopp just kl 11? En "longshot" skulle kunna vara nåt sånt här:

              Kl 11:00 får du ett larm via email från något script i programmet, och om texten i det larmet är för lång kan det hänga sig eftersom CPU-stacken skrivs över. Då stänger watchdogen ner en av processerna men missar att stänga Servern. Omstart misslyckas därför.


              För att fixa det måste först längden på texten kortas ner, typ scriptens namn etc.

              Nästa steg är att fixa watchdogen så att den verkligen släcker båda fbinet.exe-processerna. Det hjälper inte att starta om KlientServer om en av processerna ligger kvar i låst läge.


              Annars vet jag inte vad det skulle kunna vara. Vi har märkt att trådlösa routers och 3G-uppkopplingar ofta är så ostabila att de kan orsaka programlåsning.

              Och har man många "utililies" som ligger i bakgrunden och spökar blir även XP och Vista gärna ostabila. Fick ett klockrent exempel på det med senaste datorn som var installerad med Vista. Vid uppstart hackar tom Windows-trudelutten! Efter att ha rensat bort allsköns bråte som Windows Defender, Norton, Dell QuickSet, Vista´s vansinniga "säkerhetsfrågor" om precis allting, och nåt annat onödigt krafs så fungerar den mycket snabbare, utan hängningar.


              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                Är det alltid datastopp just kl 11? En "longshot" skulle kunna vara nåt sånt här:

                Kl 11:00 får du ett larm via email från något script i programmet, och om texten i det larmet är för lång kan det hänga sig eftersom CPU-stacken skrivs över. Då stänger watchdogen ner en av processerna men missar att stänga Servern. Omstart misslyckas därför.


                För att fixa det måste först längden på texten kortas ner, typ scriptens namn etc.

                Nästa steg är att fixa watchdogen så att den verkligen släcker båda fbinet.exe-processerna. Det hjälper inte att starta om KlientServer om en av processerna ligger kvar i låst läge.


                Annars vet jag inte vad det skulle kunna vara. Vi har märkt att trådlösa routers och 3G-uppkopplingar ofta är så ostabila att de kan orsaka programlåsning.

                Och har man många "utililies" som ligger i bakgrunden och spökar blir även XP och Vista gärna ostabila. Fick ett klockrent exempel på det med senaste datorn som var installerad med Vista. Vid uppstart hackar tom Windows-trudelutten! Efter att ha rensat bort allsköns bråte som Windows Defender, Norton, Dell QuickSet, Vista´s vansinniga "säkerhetsfrågor" om precis allting, och nåt annat onödigt krafs så fungerar den mycket snabbare, utan hängningar.


                Nej, det är inte alltid kl.11 ibland håller det till kl.17, mest förargligt i förra veckan när vi hade bra vinst och positionerna ej stängdes innan börsstängningen...

                Angående cpu-stacken och längden på scripten fungerar samma script-namn-längd på den andra maskinen...

                ****** watch stänger båda fbinet-processerna i koden.

                En orsak kan vara den trådlösa anslutningen från datorn till routern, men båda maskinerna har trådlös anslutningen, så det låter kanske inte så troligt.

                På maskinen där kurserna slutar komma in kör jag inte så många program, däremot hänger sig vista med de få som finns.

                Jag ska pröva att lägga in fler kill av processen fbinet.exe och eventuellt boota om hela maskinen. Det konstiga är att fastän alla fbinet.exe ej finns aktiva i maskinen och friendly börs startas kommer kurserna ej in, det är något som stoppar.

                Fastän å andra sidan blir det väl snart dags för nyinstallation igen, när kommer autostock trader 8 till oss kunder?

                Comment


                • #9
                  Så du har en maskin med Vista som hänger sig och en med XP som inte hänger sig och alla andra förutsättningar är samma? Det talar sitt tydliga språk i så fall......Det kan vara skillnad i datorernas WLan-kort, jag har tex en router där HP-datorer funkar kanonfint men Acer funkar uselt dåligt. Acer funkar däremot helt utan problem med en annan WLAN-router.

                  Det kan nog vara marigt att hitta problemet, men om det är enkelt att prova med fast förbindelse istället för wireless skulle jag i alla fall börja där.

                  AT 8.0 testas ett par dagar till, jag mailar länken till dig så kan du prova en ny funktion för omritning av diagram. Om någon vecka är det dags för officiellt släpp.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                    Så du har en maskin med Vista som hänger sig och en med XP som inte hänger sig och alla andra förutsättningar är samma? Det talar sitt tydliga språk i så fall......Det kan vara skillnad i datorernas WLan-kort, jag har tex en router där HP-datorer funkar kanonfint men Acer funkar uselt dåligt. Acer funkar däremot helt utan problem med en annan WLAN-router.

                    Det kan nog vara marigt att hitta problemet, men om det är enkelt att prova med fast förbindelse istället för wireless skulle jag i alla fall börja där.

                    AT 8.0 testas ett par dagar till, jag mailar länken till dig så kan du prova en ny funktion för omritning av diagram. Om någon vecka är det dags för officiellt släpp.
                    Nästan rätt, jag har en stationär windows vista ultimate som fungerar och en bärbar windows vista business som hänger sig...

                    Att wlan-et ej fungerar så bra visas tydligt då logmein får dropouts flera ggr i timman vid remote-styrning och man får då ansluta igen....
                    Ändå kör jag drivermax som uppdaterar alla drivrutiner, se vårt forum..

                    Jag installerade AT 8.0, var det "Alltid omritning bakgrund i diagrammet du menade?
                    Andra noteringar är "Black is back"...., du verkar har förkärlek för svarta menyval mm..

                    Comment


                    • #11
                      Default-arbetsytorna är med svart bakgrund. Ganska vilsamt tycker jag, men det är ju en smaksak. Dessutom enkelt att ändra.

                      Comment


                      • #12
                        Ladda om installationerna från samma länk, där ligger en nyare exe-fil (fast med samma versionsnr). Det var tydligen nåt fel med omritningen. Det är bara att installera rakt ovanpå nuvarande och starta om. Kurser och annat ligger kvar.

                        Comment


                        • #13
                          Ladda gärna ner installationen igen, Lasse hade lagt en switch fel så att villkoret för omritning blev omkastat. Kryssar man för den stängs den av och tvärtom. Det är rättat i den installationen som ligger på servern nu.



                          PS. Vi är tacksamma om ni kan hitta fel i hjälpfilen så att vi kan rätta dessa.

                          Comment


                          • #14
                            Jag laddade ner från kundservice och får då meddelande "fbinet har slutat fungera"...

                            Comment


                            • #15
                              Huh? Jag provade precis och det fungerade som vanligt. Jag hämtade svenska index, USA-index och terminer, samt Sthlm Large.

                              Comment

                              Working...
                              X