Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ordersystem OMX teminer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Vad gjorde man utan Torstens inlägg?!
    Men det ser ut som om ni har tillgång till OMX-terminen. Har den skickats ut?
    Ulla-Britt Gråbacke

Comment

Jomen visst!

Du ska nu kunna köra på version 5.0.4.0 som är den senaste avseende Active Trader.

Kolla med Lasse om du möjligen fortfarande ligger kodad som enbart användare av Standard Internet eller har du missat att kryssa i OMX-termin rutan?

Handel med OMX-termin går ju som bekant enbart med Active Trader.
      Attached Files

Comment

Emil/Torsten/Lasse!

"Ur stugan tittar bonden med undran och med skräck(Z. Topelius)"

I datorn tittar pensionären med beundran och med skräck.

I beundran av vad som här ovan åstadkommits.
        I skräck: hur f-n skall jag få mindator att göra sammalunda.

Men ju enklare desto simplare sa salig Dummbom.
        Jag har torrkört mitt enkla script som jag lade ut för en tid sedan (med vissa justeringar) och torrkörde detta 25 dagar bakåt, och hör och häpna fick jag inte ihop ca 14.000:- på 3 köp och sälj. torsten sekvens skall jag kör i kväll, God willing weather permitting.

Lyckas jag raffinera enligt era tankegångar kan det nog bli riktigt bra. Jag återkommer med de 1001 frågorna.

Tack för insatsen

Hans
        HMS

Comment

Se föregående inlägg!

Med hjälp av Torstens som vanligt föredömligt pedagogiska bildspel har nu skräcken avtagit men beundran kvarstår.

Fråga 001:
          Hur införs ny text i Extra kontrollscript resp. Script för beräkningar?

002
          Jag förmodar att när sekv 10 avslutats börjar scriptet automatiskt om på ny kula?

003
          Om 2 punkter +- anges för att säkert komma in eller ur torde genomslittligt slippage bli ca 1 punkt och varje affären genererar 400 i stället för 500 i medel?

Hans

PS Var det Topelius eller Runeberg?
          HMS

Comment

001:
            Alla scripten ligger i samma databas. Så de finns där du vanligen arbetar med script. Det är ju bara signaturen typ 'xk)' som bestämmer vilka situationer i ordermodellerna de visas.

Sök på signaturen i vanliga script-hanteringen är nog det enklaste.

002:
            Nej, ordermodellen avaktiveras efter alla sekvenser är utförda. Ny manuell aktivering krävs.

003:
            Har inte satt mig in i detaljer så jag kan svara på detta.

Comment

Går det inte på nåt sätt lägga en tidsfördröjning (minuter) eller agera efter avslut på första sekvensen (om nu friendly får nån sån bekräftelse?) istället för att snabba upp första säljen? Risken är ju att man kommer ur för tidigt med den ena terminen. Sen är det ju väldigt svårt att veta hur mycket den måste snabbas upp för att vara på den säkra sidan!
              Mvh Emil

Comment

Emil,

allting är ju relativt.
                Det måste ju inte vara så vetenskapligt exact. Vad är det som säger att just de värden jag tog upp är de mest optimala? Det viktiga är att vi har en stig att vandra på, sen om medelvärdena varierar lite tycker inte jag är hela världen. Lika väl som att snabba upp den ena kan man ju låta den andra bli lite långsammare.

Det går också att via script göra en fördröjning mellan de olika sekvenserna i orderläggningen men då pratar vi verkligen om "överkurs".

Comment

Som du redan vet Torsten så är det ju inte scriptet med medelvärden som jag använder, men principen blir ju densamma att en sälj måste snabbas upp. Det jag menar är att det nästan är omöjligt att pröva sig fram till rätt "hastighetsskillnad" så att det aldrig skickas dubbla ordrar till nordnet. Och har man en så stor skillnad så blir man nog lidande av att lämnat en position för tidigt. Det blir ju inte samma script längre som sekvenserna jobbar mot.
                  Får Friendly någon bekräftelse att en order gått igenom?
                  Som jag ser det finns det tre alternativ:
                  1. Lasse fixar så det går att ta olika riktningar i sekvenserna beronde på olika utfall.
                  2. Nästa order sekvens aktiveras efter eventuell bekräftelse från nordnet.
                  3. Överkurs alternativet, som jag tyckte lät intressant!
                  Finns det nån möjlighet att något av detta inträffar?
                  Mvh Emil

Comment

Autohandel OMX Torstens/Emils script

Fråga 004

Jag lade in detta script i helgen och körde igång försiktigtvis med bekräfta.
                    Då jag kom lite sent in dvs efter det att 5 MV redan korsat 15 MV
                    aktiverade jag sekvensen manuellt via fönstret. Programmet köpte snyggt och prydligt 2 kontrakt på 702.5. Men nu händer inget längre. Borde ha sålt ett kontrakt i dag på ca 707.5. Jag ser hellre inga bevakade sekvenser i detta bevakadefönstret. Bör inte samtliga 10 sekvenser synas?

005
                    Om man vill gå över från bevakade till automatiska kan man göra detta sedan sekvenserna aktiverats gemon att helt sonika ändra i ordermodellen?

Torsten, ring mej jag har sökt dej flera gånger per tel. No answer.
                    Är Du i Söderhavet redan?

Hans
                    HMS

Comment

...nja, inte söderhavet men bra nära, i vår sommarstuga uppe i Dalarna.

En helt otrolig vecka, vilket sommarväder och Ulla-Britt min lilla bärbara var med och kopplade upp var 10:de minut och köpte och sålde OMX-termin. Så nog har det fungerat för mig via uppringt.

Vilken känsla, vi satt nere på bryggan och åt middag och min lilla bärbara med Windows 95 var kvar uppe i stugan och skötte om finanserna! Nu är jag dock tillbaka i Stockholm och ska ta itu med telefonsamtalen.

Comment

Hej Torsten och andra!
                        Jag har pratat med Lasse idag angående att kunna fördröja en order innan den skickas. Om jag inte missuppfattat honom totalt så får Friendly en bekräftelse på när ordern går igenom, och att det inte ska vara så svårt att med script göra en tidsförskjutning heller.
                        Kom också på att jag läst nåt du skrivit tidigare och hittade det till sist: "I kontroll scripten kan man också lägga in ett villkor som gör att den andra säljaktiviteten inte sker förrän tidigast ex.vis 60 min efter den första säljaktiviteten."
                        Lasse var var väldigt upptagen och jag hoppas att du kan hjälpa mig på det förnämliga sätt du gjort tidigare! Att skicka nästa order efter bekräftelse är kanske det bästa men förmodligen krångligare!? Men det skulle nog gå bra att t.ex fördröja order nr 2 med ett par minuter, med limit ordern 5 punkter "bättre kurs" så bör den verkställas snabbt.
                        Om detta gick att ordna så skulle jag kunna köra igång med ordermodellen du hjälpt mig med och förmodligen öka vinsten!
                        Mvh Emil

Comment

...hörde jag - öka vinsten?

Så du menar att Active Traders ordermodeller fungerar, kul!

Som jag sa tidigare, det här med tidsfördröjningar är överkurs och därmed basta.

Om jag inte tar alldeles fel så kommer det en lösning på detta önskemål i nästkommande programversion 5.1, vilken blir tillgänglig för alla kunder som tecknar uppgraderingsavtal alternativt att man köpt inom de senaste sex månaderna.

Comment

Hmm ...även solen har sina fläckar

Kommer ni ihåg Emil´s o mitt inlägg från den 6 maj där vi pratar om tidsfördröjning mellan ordersekvenser?

2002-05-06 14:11
                            av Emil
                            Höjdarmedlem

Registrerad: Dec 2001
                            Bor i: Umeå

Förresten, en fråga. Om t.ex sekvens 2 utlöser med säljscriptet, inte 5 punkters vinst, så ska den ju "direkt" direkt gå till sekvens 3 och sälja ytterligare 3 terminer. Sker det direkt eller måste det till en ny insamling eller stapel?
                            Mvh Emil

2002-05-06 14:45
                            av Torsten
                            Juniormedlem

Registrerad: Dec 2001
                            Bor i: Stockholm

Just nu är det för "direkt".

Det sker vid samma kursinsamlingstillfälle, vilket medför att båda ordrarna kommer att skickas tätt inpå varandra. Ett fenomen som tydligen inte Nordnet hanterar. Jobbar just nu på att hitta en fördröjning på minst ett kursinsamlingstillfälle så att ordrarna verkligen skickas hela vägen.

Nu har jag labbat vidare och som vanligt har jag haft för många fingrar i syltburken!

Det här med tidsfördröjning mellan ordersekvenser är inget problem. Efter det att kursinsamlingen gjorts kan en orderradssekvens aktiveras men inte mer. Först efter det att ny kursinsamling skett kan ev nästa orderradssekvens aktiveras - vi slipper alltså att hålla på med tidsfördröjningar i minuter eller att göra vissa script känsligare än de behöver vara. Att just jag hade lyckats få problem berodde på att jag samlade in OMX-terminen enligt eget "hemkok" samtidigt som jag använde den funktion som nu släppts för att hämta in OMX-terminen. Så nu Emil kan du nog komma vidare med dina ordermodeller.

Comment

Ok, vad bra torsten!
                              Nu ska vi bara se att jag förstått dig 100% rätt. Jag lägger bara in mina script i den ordermodell du tidigare gjort. Sedan, om säljscriptet löser ut så säljs först 1 termin (den som bevakar 5 punkters vinst) sen vid nästa insamling om 10 minuter senare så säljs den andra, eller behövs det en ny stapel?
                              Mvh Emil

Comment

Det är rätt uppfattat EMIL, men det är ju inte säkert att nästa säljordersekvens slår till vid just nästkommande kursinsamlingstillfälle - det är ju beroende på vad själva scriptet säger.

Comment

Working...
                                X