Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ordersystem OMX teminer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ordersekvenser OMX- terminer

Jag tolkar situationen så här:

Efter första köp, sekvens 1, K2, övergår programmet till sekvens 2, S1, som ett OR-villkor.

Uppnås 5 pkts vinst triggas sekvens 2, S1, där och övergår till sekvens 3, S3, som triggas vid nästa korsning neråt.

Uppnås inte 5 pkts vinst triggas sekvens 2 vid nästa korsning neråt, S1, och programmet övergår till sekvens 3, S3, och programmet väntar till nästa korsning neråt dvs en botten måste ha passerats först.

Vem kan skingra dessa Lutzens dimmor?

Hans
    HMS

Comment

...nja, så är det väl inte riktigt tänkt.

Sekvens 2 säljer 1 kontrakt oavsett om det blir vinst eller om medelv. kurvorna skär varandra.

Sekvens 3 säljer 3 kontrakt då medelv. kurvorna korsar varandra.
      Detta händer då direkt vid nästkommande kursinsamlingstillfälle.

Comment

Simulering av ordermodell OMX- termin

Rent allmänt:

När en ordermodell med flera sekvenser anslutes som simulerad skall då ej programmet automatiskt stega fram till nästa sekvens när triggerscriptet " Analys sl) osv " visas i medelandefönstret?

Mitt OMX- program låg kvar i dag kl 10:47 trots att meddelande visades och att röd flagga kom upp i diagrammet.

HMS

Comment

Om ingenting spärrat i kontrollscriptetn skall det göra det.

Det är förresten ingen skillnad vilken typ av sekvens man använder. Det skall fungera likadant i alla fall.

Sedan vet jag inte om du har labbat med loopflaggor etc. Det kan spela in.

Comment

OMX medelvärden slingrar sig runt varandra som Midgårdsormen.

I dag 02-05-28 startades en ny ordersekvens simulerat.

Köp av 2 kontrakt kl 09:51 och vederbörligen sälj för sekvens 2, avsluta köp osv. kl 11:46. Därefter ställde sig orderkön i sekvens 3, sälj på korsande medelväde ner, och skulle då ha sålt på nästa tick enl lärofäderna ovan. Men se ingenting hände. Ordersekvensen stå fortfarande vid dagens stängningen på sekv 3.

Se diagram om jag lyckats kopiera in det.
            Use Link Only
            HMS

Comment

Hej Hans

Så det är inte bara jag som har "slingrande ormar"!

Jag har tittat på de köp o säljscript vi gjorde i början på detta ämne, sid1. Kanske det inte var så lyckat att arbeta med korsande medelvärden - i ditt fall ser det ju ut som sekvens tre missat på just funktionen "Korsande".

Ett sätt att komma förbi detta är att istället låta köpsignalen vara giltig så länge som det korta medelvärdet ligger över det långa. Jag la också på en liten test mot det övre bollingerbandet, som håller ifrån under tre perioder. Då slipper man i alla fall de riktiga "tokköpen".

Om ni vill kan ni ju byta ut ert gamla köpscript mot detta.

sl) Köp OMX korsande medelvärden

ag11:=BolBands(20,2.0,x)
              ejöverbolband:=not(HHv(ag11,3))
              kortmedv:=mov(C,5,s)
              långtmedv:=mov(C,15,s)
              över:=GE(kortmedv,långtmedv)
              uppåt:=GT(C,långtmedv)
              del1:=AND(över,uppåt)
              köp:=AND(del1,ejöverbolband)
              { }
              flagga:=mult(köp,9)
              i15(flagga)

...och när vi ändå håller på kan vi ju ta motsvarande säljscript på samma gång.

sl) Sälj OMX korsande medelvärden

kortmedv:=mov(C,5,s)
              långtmedv:=mov(C,15,s)
              under:=LE(kortmedv,långtmedv)
              nedåt:=LT(C,långtmedv)
              sälj:=AND(under,nedåt)
              { }
              flagga:=mult(sälj,5)
              i15(flagga)

OBS
              Om ni tycker att det blir många gröna och röda signalflaggor efter varandra så är det inget att oroa sig för. För det är ju så att så fort ordersekvensen träffar på den första flaggan så utförs orderläggningen och ordermodellen hoppar från köp- till säljläge.

Det vore intressant med lite feed-back från fler än Hans och Ulla-Britt som tycks ha provat de här tankegångarna.

Ha de bra
              Torsten

PS Jag bifogar den bild som jag tror Hans avsåg att skicka.
              Attached Files

Comment

Tack Torsten!

Det här verkar vettigt.
                Jag hade inte Bollinger på då diagrammet blir litet grötigt. Kanske jag då hade observerat samma som du, men förmodligen inte.

Jag provar nu med de modifierade scripten i simulera läge.

EN VARNING! När börsen ormar sig så här kan man förlora mycket pengar på att köra automatiskt. De tre sista simuleringarna har givit minus ca 4000:- inkl courtage per cykel.

Hälsningar

PS Hur bär man sig åt för att kopiera in diagram resp. skriva in egen text i diagrammet?
                HMS

Comment

Är väl inte riktigt kompis med din slutsats, Hans.

Om man kör automatik eller inte har väl knappast med saken att göra.

Datorn gör inte som man vill.
                  Datorn gör bara vad den är tillsagd att göra.

Villkoren man kör efter avgör alltså.

Sedan att det inte är lätt att veta vilka villkor man skall använda för att lyckas så bra som möjligt i alla börser, är en helt annan sak.

Comment

Hans,

Jag använder programmet Paint för att rita och lägga in texter.

Jag vet att jag under januari månad hade gjort en utförlig beskrivning av hur man skapar bilder från Friendly och lägger upp på detta forum men hur jag än söker hittar jag inte detta inlägg nu, bara texter från den 26 februari och framåt.

Comment

Lasse!

Helt klart: datorn är en snabbtänkt idiot!

Vad jag menade, men som vanligt inte uttryckte klart, var att om du kör i läge bekräfta kan du välja att avbryta om man ser att det går käpprätt åt h-e.

För att tjäna pengar måste volatiliteten var hyfsat stor. Courtaget över en komplett cykel är ca 1100:-.

I dag går jag ut i trädgården

Hans
                      HMS

Comment

Torsten!

Ditt inlägg ang. bilder mm hittas under Övr. supp. frågor 02-01-02 kl 01:47.

Skickligt va!?
                        HMS

Comment

...hur skulle man klara sig utan sina vänner?!

Tackar

Comment

Torsten, idag ligger min dator hemma i soffan och sover gott. Ska med glädje testa dina nya script i kväll. Synd bara att man själv inte kan bidra till dig som du bidrar till oss.
                            Ulla-Britt Gråbacke

Comment

Working...
                            X