Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad hände?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad hände?

Idag testade jag den automatiska orderläggningen för OMX-terminer (OMX2E). Jag hade gjort och anslutit en ordermodell och gav den statusen larm+bekräfta. När säljsignalen kom väntade jag mig att det skulle dyka upp en ruta där jag skulle trycka på OK för att bekräfta ordern. Men inget hände till synes, och därför högerklickade jag på ordern, som syntes i fönstret Bevaka order, och därefter Skicka direkt. Ingenting hände först, men sedan dök det upp en ruta med frågan "Vänta på servern?". Jag klickade på Ja, rutan kom tillbaka, jag klickade på Ja igen osv tills jag klickade på Nej. Då hördes från Wintrade, som jag hade igång som backup samtidigt, "Nytt avslut". Det visade sig att säljordern hade lagts, och eftersom den låg 3 punkter under senaste avslut gick den till avslut direkt.

Är det här ett normalt händelseförlopp? Skulle jag fortsätt att klicka Ja på frågan "Vänta på servern?".

Utkö-listan för order hade du tydligen i att visa bevakade.

Om du växlat och haft den i läget visa aktiverade order så skulle den dyka upp där.

Lite beroende på typ av förbindelse du har kan det ta olika lång tid. Men det borde slutat med att den slutade vänta s a s. Du skulle sluppit fler påminnelser.

Men man avbryter ingenting om man sista gången svara Nej på påminnelsen, dvs man slutar att vänta.

Vet inte om det tappar orienteringen eftersom du skickar ordern från bevakaläget och inte från aktiv orderläget.

Du har på högerklick-menyn i börslista ett antal depårelaterade listor under Allmänna listor. Där finns bl.a lokala ordertransar, och egna avslut på börsen osv.

Comment

Tack för svaret! Jag måste säga att det här sättet att handla OMX-terminer verkar väldigt intressant och spännande, och frågetecknen kommer väl att rätas ut så småningom. Just nu undrar jag dock:

1) Finns det något annat sätt att bekräfta en order än att högerklicka på en bevakad order och sedan klicka på "Skicka order genast", så som jag gjorde?

2) Om man i stället gör ordern till autoorder, kommer det då upp någon ruta, t.ex. av typ "Vänta på servern?", som man måste klicka OK på? Då måste man ju finnas vid datorn, och en stor poäng med automatisk handel bortfaller - att datorn kan handla medan du är på jobbet, på semester osv.

Comment

1. Ja, man skall inte göra som du gjorde egentligen. Om man precis öppnat orderkölistan så visar den vilka order som väntar på bekräftelse(aktiverade order).

I den listan dyker det upp nya order när dessa löses ut. Det är så det är tänkt.

2. Nej, någon interaktivitet krävs då ej. Autoorder försöker programmet verkställa om det går. Skulle det vara problem på nätet just då så blir det som det blir.

Det finns alltid en rullande logg på alla order i filen DEBLOG.TXT i Friendly-katalogen. Detta som ett tillägg till Lokala ordertransar-listan jag nämnde tidigare.

Comment

Working...
        X