Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att skapa sin egen ordermodell

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Att skapa sin egen ordermodell

Nu har jag testat ett antal av mina idéer och en av dem har visat sig ganska framgångsrik vid backtestning ett antal terminer tillbaka. Så nu funderar jag över nästa steg!

Jag skulle vilja börja testa lite hur den beter sig. Antar att det är bäst att börja med larm endast och inte automatisk handel. Vad behöver jag göra med mitt script för att få det att fungera? Vet ju att ni har massa spärrar och script som kollar både det ena och det andra. Är det något jag ska lägga till som jag bör ha med. Vad behöver jag mer göra för att köra strategin live men utan automatisk handel för att se om jag hittat en guldåder eller bara sand?

En annan fråga ang. detta med flera olika strategier oså. Jag vet ju sedan innan att man behöver en dator-AT-depå per strategi. Men hur är det om jag bara ska larma, kan jag göra det utan att det stör den strategi som körs på datorn med automatisk handel?
    "Nothing noble is done without risk." - André Gide

Låter fint! Verkligen kul att du kommit så långt att du har en fungerande strategi klar att provköra!

Det är ganska enkelt att testa det utan skarp handel. Det enklaste sättet är att helt enkelt ansluta scripten till terminen och kryssa för "Autobevakat" i Script-fliken. Då får du larm lokalt i Egna larm och även email om det är aktiverat. Inga störningar av andra strategier.

För att simulera orderläggning blir det lite mer som måste göras. Då behöver du bygga ihop själva ordermodellen och välja Larm + simulerad orderläggning etc. Här är det ju en fråga om hur du vill att modellen ska arbeta. Om det förekommer köpsignal - exit och köpsignal - exit igen eller om det alltid är köp-blanka-köp etc.

Själv tycker jag att 4 parallella ordermodeller är det bästa sättet. Det tillåter signal hur som helst. Det kan vara köp - blankning - exit - blankning osv.....

Det man måste tänka på är att antalscripten ska kunna räkna ut antal kontrakt för att gå direkt från kort till lång tex. Det finns färdiga script för det. Du kan tex titta i scripten till Raptor eller SEDT som använder samma logik. I princip skulle du kunna kopiera alla fyra ordermodellerna och sätta egna namn på dem, byta ut triggerscripten till dina egna, och kopiera antalscripten så att de blir unika och kan hantera ditt önskade antal kontrakt. De är loopade och klara dessutom.

Då får du dessutom med dig div xk-script som stoppar orderskurar och liknande.

Comment

Ok, vad skönt att det gick testa lite mer med min nuvarande konfiguration. Har inte lust att köpa en dator till och skaffa ytterligare en depå hos Nordnet förrän jag ser att jag inte är helt ute och cyklar. Jag börjar med larm så länge får vi se, återkommer sedan!

Modellen är tänkt att jobba med köp-exit och sedan köp-exit alt sälj-exit. Jag kommer alltså inte ta motsatt position efter en exit utan vänta på ny entry antingen på köp eller säljsidan.

Tacksam för att du ställer upp och hjälper till Rikard, särskilt generöst att vilja dela med dig av de guldklimpar som används i era kommersiella strategier!

Comment

Hmm. Idag hade jag kryssat i Autobevakat och lokalt bara för mina script. Visuellt i diagrammet ser jag en signal idag men jag ser inget larm? Vad har jag missat?

Comment

Kommer signalen i diagrammet verkligen från ett script som har Autobevakat förkryssat? Det borde helt klart funnits ett larm i Egna larm i så fall. Prova att simulera dagens data med scripten och se om du får larm i Analysbänken.

Du får gärna maila scripten så kan jag kolla dem här också.

Comment

Ok, vi får se om det kommer något larm idag. Autobevakat är ikryssat och affären kommer upp i analys bänken.

Comment

Hmm... Idag fick jag två larm. Men det kom fler larm av samma sort idag enligt diagrammet och analysbänken. Varför får jag inte larm som jag ska tro? Någon idé?

Comment

Ett script kan ju bli sant och falskt flera gånger i takt med kursförändringarna, och det syns i Analysbänken som "falska" signaler. Det går att filtrera bort dessa med ett kryssalternativ. Men menar du att du bara fick 2 signaler i egna larm?

Comment

Japp, fick faktiskt endast signal på exit scripten. Inget på köpscripten trots att det finns signaler på diagrammet och i resultat från analysbanken.

Comment

Hmm...har du lust att maila scripten så får jag kolla efter fel. Jag kan inte komma på hur det ska kunna bli så.

Comment

Problemet löst! Om man lägger till intraday-prefix kommer larmen i Egna larm. Jag stoppade in prefixet

i10(
                      här börjar minnesreferenserna
                      osv
                      osv
                      )

Slutparentesen ska ligga allra sist, nedanför Mult-satsen för köp/sälj-signlen.

Comment

Jaha, vad det det som var problemet. Ska testa själv i morgon...

Har aldrig haft intradayprefix så hjälp mig förstå. Varför behövs det och framför allt när behöver jag det.

Har jag fattat det rätt om oavsett min upplösning i diagrammet så kör scriptet med valda upplösning enligt prefixet?

Comment

Japp, oavsett diagramupplösning exekveras scriptet enligt upplösningen i prefixet. Jag vet inte varför det skulle påverka larmen, men det är helt klart att det var det som var felet. Jag brukar alltid ta för vana att köra med prefix eftersom det inte påverkar scripten när man ändrar upplösningen för att titta på något speciellt.

Comment

En annan sak jag blivit fundersam över när jag testat denna strategi är vissa resultat från analysbänken är konstiga. Kolla på dumpen och notera att både säljsignalen 090409 12:45 och köpsignalen 090414 09:30 ger ett resultat. Det "konstiga" är ju att detta är en innehav-kontant-innehavs körning som inte borde ge något plus eller minus vid köp. Varför blir det så här???
                            Attached Files

Comment

Hmm....använder du cell 0 och 1 för att rita grafer med? I så fall stör det troligen Analysbänken som använder samma celler för att definiera entry/exit.

Comment

Working...
                              X