Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

stega script

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• stega script

Ursäkta om jag är lite omfattande.

Har inte kunna lösa mitt problem med fyra separata modeller.
    Jag har fyra sekvenser lång, exit lång, kort och exit kort. Lång och kort fungerar lite olika och körs i olika upplösningar. Lång och exit lång körs i i15 och kort och exit kort i i1. Det kan innebära att jag i vissa lägen kan ligga lång och kort samtidigt, dvs ingen position. Teoretiskt kan detta ske samtidigt. Dessutom kan tex exit lång och kort signalera samtidigt. För att modellen inte ska köp o sälj samtidigt eller tex två köp samtidigt har jag tänkt att bygga script som alltid är falska men beräknar målantalet från de fyra sekvenserna(SetGvarIf). Sedan har jag tänkt att ha ett köp och ett sälj script som verkställer mot portfolio(v). För att detta ska fungera måste alltid scripteten som beräknar målantalet köras först vid varje insamling. Jag har tittat lite på synk och stega, men har inte hittat så mycket. Kan jag genom att lägga beräkningscripten på sekvens 1-4 och därefeter använda stega till, tex add(1,0), för alla andra. Om jag har förstått det rätt så körs scripten då alltid i sekvensorder och sedan läggs order vid första signal.

På något sätt måste du nog hitta ett villkor som separerar lång och kort åtminstone så att de aldrig kan signalera exakt samtidigt. Det är bättre än att försöka ställa om sekvenserna i ordermodellen.

Däremot ska vi ta upp st) och sy)-scripten, det kan vi göra i en egen tråd. Det finns ett par saker att tänka på när man använder dessa.

Antalscript som beräknar målantal och tar hänsyn till Portfolio(v) finns redan, och fungerar utmärkt. Sök på "målantal" så tror jag du får upp dessa på forumet.

Comment

Då är det stega och/eller synk som ska till

Skript som separerar lång och kort samt målantal kan jag lätt göra med SetGvarIf när jag kör live. Kan tex sätta värdet vid senaste insamling innan nuvarande insamling och om bägge signalerar kan jag spärra eller sätta värdet till icke signal. Däremot kvarstår frågan om hur jag ska lägga upp med beräkningscript( har tänkt ha sl-script som alltid är falskt) som alltid ska köras först vid varje insamling och sedan kan köp- eller säljscriptet trigga beroende på signalen från en GetGvarIf variabel. På detta sätt kan bara ett av köp- och säljscripten signalera samtidigt. Det viktiga är att beräkningscriptet körs först och att köp- och säljscripten sedan alltid är beredda att lägga order.

Ska du ta upp stega och synk i en anna tråd eller ska jag starta den.

Comment

Förästen, går det att om man lägger varje sekvens som en egen modell styra vilken modell som kör först vid varje insamling. Det skulle bli samma resultat utan att använda stega eller synk.

Comment

De körs i kronologisk ordning, men det sker med någon millisekunds mellanrum bara men det räcker ju för att uppdatera en cell med SetGVarIf(). Dvs, den som först triggar signal kan blockera de andra genom att sätta ett värde i cellen tex.

Jag kan starta tråden om synk-script.

Comment

Va bra. Vill bara bekräfta vad kronologisk ordning innebär. Är det i den ordningen som man ansluter modellerna. Om jag har rätt så behöver modellerna inte hamna på samma plats som den ordning man anlsluter dem(visuelt).

Comment

Håller på med samma problematik...

Så tråden om synka steg script är välkommen... Även om jag "tror" jag löst problemet...
              NiclasGBG

Comment

Vi kan lika gärna fortsätta i den här tråden, den heter ju ändå "Stega-script".

Stega-scriptet returnerar numret på den sekvens som man vill att modellen ska gå till. Exempel:

Sekvens 1 - Köp
                Stega-script returnerar "2"

Sekvens 2 - Exit
                Stega-script returnerar "3"

Sekvens 3 - Blank
                Stega-script returnerar "4"

Sekvens 4 - Exit blank
                Stega-script returnerar "1" så att modellen går tillbaka till början igen efter avslutad Exit blank

Det är viktigt att samtliga sekvenser i en modell innehåller stega-script. Man får göra några script som man kan välja i drop-menyn när man bygger ordermodellen:

st) Gå till sekvens 2

Add(0,2)

st) Gå till sekvens 3

Add(0,3)

st) Gå till sekvens 1

Add(0,1)

osv...

På det här viset behöver man inte inloggningen med Supervisor och loopning på "gamla viset".

Comment

Working...
                X