Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Macd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Macd

    Hej Rikard
    Jag skulle om det är möjligt vilja att du ändrar i dessa så att de följer MACD när hel linje ligger över prick(förmodar medel)linje så går den lång och tvärt om när när hldragen ligger under prickad linje så byter det till kort.
    jag har kollat den MACD och ser att om man följer heldragen på rätt sida om prickat så borde det kunna ja om det nu finns något som kan över huvud taget men skam den som ger sig kunde vara intressant att pröva istf osc och moment.

    sl)Bertils köp med stäng 17.17

    ejstängning:=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),10)
    oscillator:=Osc(c,1,20,s)
    oscupp:=Lt(HhvBars(oscillator,2),1)
    momentum:=Mo(7)
    momupp:=Lt(HhvBars(momentum,2),1)
    ejlång:=Le(Portfolio(v),0)
    släpporder:=Eqv(GetGVar(501),1)

    {Minutfilter}
    tidnu:=Frac(DATE())
    totalt:=Mult(tidnu,1440)
    rest:=Int(Mod(totalt,30))
    tidsignal:=Gt(rest,28)
    i30(
    köp1=And(And(And(oscupp,momupp),ejlång),släpporder)
    köp2=And(köp1,ejstängning)
    draw(mult(köp2,20),2,gsbF)
    Mult(And(köp2,tidsignal),20)
    )

    sl) Bertils blank med stäng 17.17

    ejstängning:=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),10)
    oscillator:=Osc(c,1,20,s)
    oscner:=Lt(LlvBars(oscillator,2),1)
    momentum:=Mo(7)
    momner:=Lt(LlvBars(momentum,2),1)
    ejkort:=Ge(Portfolio(v),0)
    släpporder:=Eqv(GetGVar(500),0)

    {Minutfilter}
    tidnu:=Frac(DATE())
    totalt:=Mult(tidnu,1440)
    rest:=Int(Mod(totalt,30))
    tidsignal:=Gt(rest,28)
    i30(
    blank1=And(And(And(oscner,momner),ejkort),släpporder)
    blank2=And(blank1,ejstängning)
    draw(mult(blank2,20),3,rsbF)
    Mult(And(blank2,tidsignal),20)
    )

    Bugar och tackar
    Berra

  • #2
    Menar du byta bort alla andra villkor mot bara Macd() eller lägga till Macd() till det som redan finns?

    Comment


    • #3
      Om du lägger in det så här så kan du ändra värden på MACD från standard 12,26,9 till ngt annat, mtrig1 är prickade signallinjen o mcd1 heldragen. Var beredd på att det blir många signaler o åka ut för snabbt även om köpet träffar rätt. Prova att använda ihop med t.ex RSI

      m1:=mov(c,12,e)
      m2:=mov(c,26,e)
      mcd1:=sub(m1,m2)
      mtrig1:=mov(mcd1,9,e)
      köp:=Gt(mcd1,mtrig1)

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
        Menar du byta bort alla andra villkor mot bara Macd() eller lägga till Macd() till det som redan finns?

        Jag menade egentligen att byta ut men som Honkongola skriver så kanske det blir alldeles för många signaler. När man ser det på skärmen så har det ju ändrats så det är historia? Kan det vara idé att lägga till det som ytterligare ett villkor, prova med att plussa på med MACD. Så kan jag testa genom att sätta hakar på de jag vill utesluta.
        Berra

        Comment


        • #5
          Ser inte så tokigt ut, jag provade att ta bort minutfiltret och ersatte med Aref() istället. Nu kan du optimera värdena för MACD dessutom. Man slipper helt klart en hel del onödiga signaler.




          sl) Berras köp

          ejstängning:=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),10)
          oscillator:=Osc(c,1,20,s)
          oscupp:=Lt(HhvBars(oscillator,2),1)
          momentum:=Mo(7)
          momupp:=Lt(HhvBars(momentum,2),1)
          ejlång:=Le(Portfolio(v),0)
          släpporder:=Eqv(GetGVar(501),1)

          {MACD}
          m1:=mov(c,12,e)
          m2:=mov(c,26,e)
          mcd1:=sub(m1,m2)
          mtrig1:=mov(mcd1,9,e)
          mdok:=Gt(mcd1,mtrig1)

          i30(
          köp1=And(And(And(And(oscupp,momupp),ejlång),släpporder),mdok)
          draw(mult(köp1,20),2,gsbF)
          köp2=And(Aref(köp1,1),ejstängning)
          köp2
          )


          sl) Berras sälj

          ejstängning:=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),10)
          oscillator:=Osc(c,1,20,s)
          oscner:=Lt(LlvBars(oscillator,2),1)
          momentum:=Mo(7)
          momner:=Lt(LlvBars(momentum,2),1)
          ejkort:=Ge(Portfolio(v),0)
          släpporder:=Eqv(GetGVar(500),0)

          {MACD}
          m1:=mov(c,12,e)
          m2:=mov(c,26,e)
          mcd1:=sub(m1,m2)
          mtrig1:=mov(mcd1,9,e)
          mdok:=Lt(mcd1,mtrig1)

          i30(
          blank1=And(And(And(And(oscner,momner),ejkort),släpporder),mdok)
          draw(mult(blank1,20),3,rsbF)
          blank2=And(Aref(blank1,1),ejstängning)
          blank2
          )
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Tack Rikard, det verkar riktigt bra jag har stängt av Momentum och körde test med MACD och Oscill 10 dagar såhär:
            +55.95 7 plus aff och 5 minus aff = 12 aff =lågt courtage uttag
            Mitt gamla oscill + moment som gått hyfsat gav samma tid:
            +2.22 19 plus aff och 30 minus aff =49 aff blir massor med courtage
            Terminator oxå ok:
            +37.62 14 plus aff och 18 minus aff =32 aff mycket courtage hät oxå
            Berra

            Comment


            • #7
              Fler dgr 25 st:
              MACD Oscill: +132.25 -50.75 15 +aff 12 -aff = 27 aff tot +81.50 pkt i pengar 1 kontr 8150:-
              gamla Berra: +151.81 -145,25 49 +aff 65 -aff = 114 aff tot +6.56 pkt i pengar 1 kontr 656:-
              Terminator: +115.90 -94.88 19 +aff 31 -aff = 50 aff tot +21.02 pkt i pengar 1 kontr 2102:-
              ...mmm något att testköra på riktigt!
              Berra

              Comment


              • #8
                Kul! Har du provat olika värden för filtret i Terminator? Mycket troligt att den går att vässa lite till.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                  Kul! Har du provat olika värden för filtret i Terminator? Mycket troligt att den går att vässa lite till.

                  Nej jag är lite osäker på vad som händer det står ju 4 men vad händer om jag ändrar tex till 3 eller 5 har inte kommit underfund med om det blir snabbare eller långsammare...
                  Men nu är jag sugen på den ändringen till MACD i Berra scripten, men skulle det gå att köra in MACD i Terminator, skulle det kunna förbättra som det gjorde i Berra? Terminator är ju en bättre utgångspunkt än vad Berra var men det är kanske två olika sätt att tolka börsen på.
                  Där emot när jag testen mot den 28/1 så vänder det inte ned 16.30 kring ca 1160 som det borde gjort varför vet jag inte? Den står på köpt 1163.75 kl 15.00 borde ha vänt 16.30 för det ritar rött för sälj där?
                  Berra

                  Comment


                  • #10
                    Jo, värdet 4 betyder att skillnaden mellan högsta och lägsta kurs de senaste 10 staplarna måste vara minst 4 punkter för att signaler ska släppas igenom. Det syns i linjen som ritas längst ner, om den går ner mot noll släpps inga signaler.

                    Det går helt klart att lägga till samma MACD i Terminator, jag har inte provat men det är möjligt att man kan få bättre resultat.

                    Vilka script menar du inte signalerar runt 1060 i fredags?

                    mvh Rikard

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                      Jo, värdet 4 betyder att skillnaden mellan högsta och lägsta kurs de senaste 10 staplarna måste vara minst 4 punkter för att signaler ska släppas igenom. Det syns i linjen som ritas längst ner, om den går ner mot noll släpps inga signaler.

                      Det går helt klart att lägga till samma MACD i Terminator, jag har inte provat men det är möjligt att man kan få bättre resultat.

                      Vilka script menar du inte signalerar runt 1060 i fredags?

                      mvh Rikard
                      Jag kör ju test på Berra med MACD och Oscill men Momentum Klammer-avstängt 30 min (i bänken) men jag har kört även i 15 minuter och då vänder det 16.30 till sälj 1161 så det är väl tiden som gör det men det visar rött streck (sälj) men det blir inte blank i bänken. Lite konstigt att det inte slår om till sälj?
                      En fråga scripten ska ju inte göra affär efter 17.17 när stäng scriptet har gjort sitt, det finns väl kvar i första raden(tror jag?). Det har i de andra scripten stängt visning av sälj/köp pinnar, men här finns de kvar även nu 19.15 vilket är bra optiskt.
                      Men faktum är att det i bänken gett ett otroligt bra resultat och i längden verkar det som 30 min är bäst bortsett till 28/1 som inte vände till sälj.
                      men ändå gott om pluspunkter.
                      Berra

                      Comment


                      • #12
                        Jo jag ändrade lite så att signalerna syns oavsett tid på dygnet. Det är Draw()-satsen längst ner som ritar signalerna. Men i skarp drift spärrar "ejstängning" signalerna efter 17:17.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                          Jo jag ändrade lite så att signalerna syns oavsett tid på dygnet. Det är Draw()-satsen längst ner som ritar signalerna. Men i skarp drift spärrar "ejstängning" signalerna efter 17:17.

                          Toppen jag provar att köra med Berra i morgon så får vi se har det under uppsikt/Berra
                          Berra

                          Comment


                          • #14
                            För kännedom 09.00.22 dunkade BerraMACD in sälj på 1148.50 och där står den ska bli spännande att se hur det slutar men det ser hel ok ut än.
                            Berra

                            Comment


                            • #15
                              Liten allmän TA fråga här, genom att kombinera MACD o en oscillator på C som Berra gör-Ger dessa inte alltid lika svar här då det är i princip samma uträkning bakom? Resultatet blir att när MACD har fel så har alltid OSC på C fel dvs man förstärker både de rätta OCH de felaktiga besluten som modellen ger.

                              Kanske kan få bättre resultat genom att söka en annan typ av indikator?

                              Detta är inte menat som en kritik utan jag skulle vilja se lite inlägg och åsikter om hur man bäst kombinerar ihop olika tekniska indikatorer.

                              Comment

                              Working...
                              X