Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stopploss mini

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stopploss mini

Jag har min stopploss inställd på 5 punkter. Ändå så blev det 7,54 punkter när proppen gick ur och "nödbromsen" slog i och försäljning gjordes. Hur kommer det sig?

Anders

Vilket papper rörde det sig om? Stoploss Mini har en elastisk karaktär där hänsyn tas till Money Flow och ett kort medelvärde för att isolera bort kursspikar och annat skräp som ibland kan få stoppar att lösa ut "falskt". Det går att ändra om man inte vill ha dessa funktioner. Du kan få stoppen att agera mycket snabbare om du vill.

Tex kan man ändra lite enligt följande:

stoppgräns1:=Abs(ScrPar(1))
    målantal:=ScrPar(2)
    lastbuy:=LastTrade(B,P)
    innehav:=Portfolio(v)
    mv1:=Mov(b,2,s)
    fastmfi:=Mov(LinReg(Mfi(3),4),6,e)
    mfiner:=Lt(LlvBars(fastmfi,2),1)
    i3(
    triggnivå=Sub(lastbuy,stoppgräns1)
    stoploss=And(Lt({mv1}b,triggnivå),Lt(b,triggnivå))
    start=if(ge(d,LastTrade(b,d)),b,0)
    maxhittills=Mov(hhv(start,5000),2,s)
    högstav=Sub(maxhittills,lastbuy)
    level1=Sub(maxhittills,stoppgräns1)
    flytstopp=And(Lt(b,level1),Lt({mv1}b,level1))
    Draw(If(Gt(innehav,0),level1,0),9,rqb)
    signal1=And(And({mfiner}1,flytstopp),Gt(innehav,målantal))
    signal2=And(signal1,Gt(c,Mult(Aref(l,1),0.98)))
    Mult(signal2,10)
    )

och för Stoploss Mini short:

målantal:=ScrPar(3)
    lastsell:=LastTrade(S,P)
    mv1:=Mov(s,2,s)
    mfiupp:=Lt(HhvBars(fastmfi,2),1)
    i3(
    triggnivå=Add(lastsell,stoppgräns1)
    stoploss=And(Gt({mv1}s,triggnivå),Gt(s,triggnivå))
    start=if(ge(d,LastTrade(s,d)),s,9999)
    minhittills=Mov(Llv(start,5000),2,s)
    högstav=Sub(lastsell,minhittills)
    level1=Add(minhittills,stoppgräns1)
    flytstopp=And(Gt(s,level1),Gt({mv1}s,level1))
    antalnu=Retval(Portfolio(v),3)
    Draw(If(Lt(innehav,0),level1),8,gqb)
    signal1=And({mfiupp}1,And(flytstopp,Lt(innehav,målantal)))
    signal2=And(signal1,Lt(c,Mult(Aref(h,1),1.02)))
    Mult(signal2,10)
    )

Det här kopplar bort avkänningen av MFI och kort medelvärde och stoppen reagerar blixtsnabbt på köp- och säljkurs. Tänk på att papper med dålig likviditet kan orsaka problem med desssa inställningar. Då kan det vara bättre att köra med originalkonfiggen. Det går ju också att göra en kopia av hela ordermodellen med dessa script så kan man enkelt välja vilken man ansluter sedan.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
      Vilket papper rörde det sig om? Stoploss Mini har en elastisk karaktär där hänsyn tas till Money Flow och ett kort medelvärde för att isolera bort kursspikar och annat skräp som ibland kan få stoppar att lösa ut "falskt". Det går att ändra om man inte vill ha dessa funktioner. Du kan få stoppen att agera mycket snabbare om du vill.

Tex kan man ändra lite enligt följande:

....

Det här kopplar bort avkänningen av MFI och kort medelvärde och stoppen reagerar blixtsnabbt på köp- och säljkurs. Tänk på att papper med dålig likviditet kan orsaka problem med desssa inställningar. Då kan det vara bättre att köra med originalkonfiggen. Det går ju också att göra en kopia av hela ordermodellen med dessa script så kan man enkelt välja vilken man ansluter sedan.

Bra tack, ska testa lite men kanske kör vidare på den elastiska varianten fast drar ner till 4 punkter istället. Den borde väl fungera som tänkt på en mini futures för där uppdateras köp och sälj priset ständigt utan att det sker några avslut?
      Last edited by Tradern; 2011-07-28, 23:56.

Comment

Det borde absolut fungera, jag tycker det låter klokt att sätta ner den någon punkt för att få ungefär den stoppnivå man önskar.

Comment

Konstigt beteende

Jag har stopploss mini inställd på 4 punkter.

Jag köper för 66,36 och blir utstoppad på 65,76 helt korrekt då det precis har gått ner fyra punkter.

Markaden vänder igen (skulle haft större antal punkter på stopplossen) så jag köper på 66,90. På 66,39 blir jag utstoppad igen utan fyra punkters rörelse? Varför?

ps. Ska man få en graf på stopploss mini så funkar inte det hos mig!

Anders

Comment

För att se stoppkurvan måste man ansluta scriptet till instrumentet. Vilket instrument är det du kör? Hur ser värdena ut i Indata script?

Comment

För att se stoppkurvan måste man ansluta scriptet till instrumentet. Vilket instrument är det du kör? Hur ser värdena ut i Indata script?

Jag körde minilong omx N.

Indataskript? Så här ser min stopploss mini ut som jag hade anslutit till ovanstående instrument:

målantal:=ScrPar(2)
              lastbuy:=LastTrade(B,P)
              mv1:=Mov(b,2,s)
              mfiner:=Lt(LlvBars(fastmfi,2),1)
              i3(
              triggnivå=Sub(lastbuy,stoppgräns1)
              stoploss=And(Lt(mv1,triggnivå),Lt(b,triggnivå))
              start=if(ge(d,LastTrade(b,d)),b,0)
              maxhittills=Mov(hhv(start,5000),2,s)
              högstav=Sub(maxhittills,lastbuy)
              level1=Sub(maxhittills,stoppgräns1)
              flytstopp=And(Lt(b,level1),Lt(mv1,level1))
              Draw(If(Gt(innehav,0),level1,0),9,rqb)
              signal1=And(And(mfiner,flytstopp),Gt(innehav,målantal))
              signal2=And(signal1,Gt(c,Mult(Aref(l,1),0.98)))
              Mult(signal2,10)
              )

Comment

Ok, du har glidande medelvärden och MFI inkopplat enligt original. Jag gissar att du inte angivit något värde för flytande nivå i Indata script (klicka ENTER på instrumentet i antingen diagram eller börslista). Då blir det noll punkter i flytnivå och stoppen löser så snart MFI vänder ner.

Comment

Ok, du har glidande medelvärden och MFI inkopplat enligt original. Jag gissar att du inte angivit något värde för flytande nivå i Indata script (klicka ENTER på instrumentet i antingen diagram eller börslista). Då blir det noll punkter i flytnivå och stoppen löser så snart MFI vänder ner.
                  Jo du hjälpte mig med det via fjärrstyrning. Först fem punkter men jag ändrade den till fyra. Glömde bort att det var det som var indata skript!

Finns det någon tidsspärr som gjorde att "den förra" stopploss nivån fortfarande låg kvar?

Comment

Nja, jag tror helt enkelt bara att det var MFI som pekade åt rätt håll en liten stund, men när den vände nedåt igen löste stoppen.

Comment

Nja, jag tror helt enkelt bara att det var MFI som pekade åt rätt håll en liten stund, men när den vände nedåt igen löste stoppen.
                      MFI?

Anders

Comment

Money Flow Index, som används i Stoploss Mini som en extra kontroll för att få den elastiska karaktären. Stoppen brukar inte lösa ut vid små, korta kursspikar tack vare det. Vi ska göra den ställbar så att man kan välja överst i scriptet om man vill ha det inkopplat eller ej.

Comment

Katastrof

Jag lämnade datorn för att äta lunch ett tag och när jag kom tillbaka såg jag att stoplossen hade utlösts vilken iof. inte var något konstigt. Jag har stoplossen inställd på 5 punkter men jag gick från kurs 69 till 30!

Jag gissar att kursen från RBS tillfälligt var borta när min stoploss utlöste och att det därför blev avslut från någon som hade en fiskeorder ute.

Katastrof Jag förlorade halva min kassa på detta. Jag som dessutom låt med dryga 10% plus innan :-(

Något måste man kunna göra för att förhindra liknande? Räkna ut skillnaden från senast kända kurs?

Anders

Comment

Ursprungligen postat av Tradern Visa inlägg
                            Jag lämnade datorn för att äta lunch ett tag och när jag kom tillbaka såg jag att stoplossen hade utlösts vilken iof. inte var något konstigt. Jag har stoplossen inställd på 5 punkter men jag gick från kurs 69 till 30!

Jag gissar att kursen från RBS tillfälligt var borta när min stoploss utlöste och att det därför blev avslut från någon som hade en fiskeorder ute.

Katastrof Jag förlorade halva min kassa på detta. Jag som dessutom låt med dryga 10% plus innan :-(

Något måste man kunna göra för att förhindra liknande? Räkna ut skillnaden från senast kända kurs?

Anders

Dessutom så gav försäljningen ett falaktigt klockslag i NN. På webben står det rätt klockslag.

Andes

Comment

Ursprungligen postat av Tradern Visa inlägg

Anders

RBS? Vilken lista? Måste nog kolla likviditeten i det pappret för att få en uppfattning. Man kan alltid lägga in ett villkor till som mäter köpkursen eller Close-kursen och jämför med ett kort medelvärde. Är det för långt avstånd kan man välja att tolka det som orimligt och blockera signal. Lite farligt, men å andra sidan är det ju lika onödigt att åka ut på en orimlig nivå.

Comment

Working...
                              X