Minilong omx J
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stopploss mini
Collapse
X
-
Kan man inte lägga in ett xk)-script som blockerar om kursen är under en viss gräns(long), dvs stoppen gäller bara i ett intervall. Är kursen under så har katastrof redan inträffat eller så är det en temporär flash i orderdjupet. Det går även att sätta ett minipris i vl)-scripet. Larmar det utan avslut får man agera manuellt.
Comment
-
Jag måste säga att stoploss mini verkar lite opålitlig. Igår blåste den igenom stoppnivån med runt 15-20 punkter innan det vände. Jag var minst sagt svettig då Mini futuren började närma sig knocknivån. Kursen gick sedan upp ett antal punkte och började sedan gå ner igen och då såldes inehavet. Som tur var så hade den gått upp såpass mycket då så att förlusten inte blev så stor.
Idag upprepades samma sak som hände för några dagar sedan att innehavet såldes nästan omedelbart. Efter bara 0,5 punkts nedgång så såldes innehavet tyvärr då det sedan gick upp igen!
Alltså Stoploss mini verkar vara en jättebra försäkring men som det är nu, ivarjefall för Minifutures, så fungerar det helt enkelt inte!
Anders
Comment
-
Har du någon skärmdump som visar köp- och säljkurvan samt Close för minifuturen idag? Det skulle vara intressant att se hur den ser ut. Vi har lagt till en valmöjlighet i Stoploss Mini-scripten där man kan stänga av avkänningen av medelvärden. Dessutom görs kontroll att både köp- och säljkursen befinner sig under stoppgränsen. På så vis kan man ställa in hur stoppen ska bete sig lite mer. Uppdatering av manualen med senaste scriptversion blir imorgon.
Comment
-
Comment
-
Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inläggProva de uppdaterade Stoploss Mini-scripten som ligger i manualen nu, Hjälp > Hjälpindex
Anders
Comment
-
Vi provar en uppdatering av Stoploss Mini som gör att en starttidpunkt skapas automatiskt för de papper man kanske har haft längre än NAT. Alltså, om positionen redan finns när NAT startas finns inget utgångsläge för stoppen och man måste posta köporder i marknaden osv för att den ska börja fungera. En alternativ lösning är följande:
{ Stoploss Mini Long }
{ 120209 }
elastisk:=0 { 1=JA 0=NEJ }
tid_innan_stäng:=6 {minuter innan stängning}
{ }
stängning1:=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),tid_innan_stäng)
stoppgräns1:=Abs(ScrPar(1))
målantal:=ScrPar(2)
lastbuy:=LastTrade(B,P)
innehav:=Portfolio(v)
mv1:=Mov(b,2,s)
mv2:=Mov(s,2,s)
fastmfi:=Mov(LinReg(Mfi(3),4),4,e)
mfiner:=Lt(LlvBars(fastmfi,2),1)
tidspärr1:=1
lt1:=LastTrade(B,D)
lt2:=Portfolio(D)
minSedanKöp:=Mult(Sub(Date(),lt1),1440)
minSedanTrans:=Mult(Sub(Date(),lt2),1440)
delay_ok:=gt(minSedanKöp,tidspärr1)
trans_ok:=gt(minSedanTrans,tidspärr1)
account_ok:=not(eqv(cash(d),0))
inpådagen:=gt(frac(date()),0.377)
i3(
köp_finns=gt(lasttrade(b,d),0)
tidpunkt=if(köp_finns,lasttrade(b,d),lasttrade(s,d))
skapa_trade=eqv(tidpunkt,0)
triggnivå=Sub(if(eqv(lastbuy,0),lasttrade(s,p),lastbuy),stoppgräns1)
start=if(ge(d,tidpunkt),mv1,0)
maxhittills=hhv(start,4000)
högstav=Sub(maxhittills,lastbuy)
level1=Sub(maxhittills,stoppgräns1)
flytstopp1=And(And(Lt(b,level1),Lt(mv1,level1)),And(Lt(s,level1),Lt(mv2,level1)))
flytstopp2=And(Lt(b,level1),Lt(s,level1))
flytstopp3=If(elastisk,flytstopp1,flytstopp2)
Draw(If(and(and(trans_ok,and(delay_ok,account_ok)),Gt(innehav,målantal)),level1,0),9,rqb)
signal1=And(And(or(mfiner,Not(elastisk)),flytstopp3),Gt(innehav,målantal))
signal2=And(And(And(signal1,Gt(stoppgräns1,0)),delay_ok),account_ok)
signal3=and(and(signal2,inpådagen),stängning1)
signal4=or(signal3,skapa_trade)
Mult(signal4,10)
)
va) Stoploss Mini säljantal
målantal:=ScrPar(2)
innehav:=Portfolio(v)
i1(
köp_finns=gt(lasttrade(b,d),0)
tidpunkt=if(köp_finns,lasttrade(b,d),lasttrade(s,d))
skapa_trade=eqv(tidpunkt,0)
övermål=Ge(målantal,innehav)
slutantal=Abs(If(övermål,0,Sub(innehav,målantal)))
if(skapa_trade,-1,slutantal)
)
Här skapas en säljtransaktion med -1 i antal om ingen köptidpunkt hittas. Därefter utgår man från tidpunkten för den fejkade säljtransaktionen istället. Stoppen nollställs alltså automatiskt. Vad tror ni? Något vi ska införa i standardinstallationerna?
Tänk på att uppdatera även antalscriptet så att -1 skickas som antal i de fall en transkation ska skapas.
Comment
-
En annan fråga: Ska vi ändra så att endast köpkursen behöver falla under stoppkurvan? Nu behöver både köp- och säljkursen hamna under, men vi skulle kunna ändra tillbaka köpkurs och införa en spreadkontroll som säkrar att det inte är mer än x antal % mellan köp- och säljkurserna.
Vad tycker panelen?
Comment
-
Hej Rikard,
Jag trodde att stoploss mini hanterade papper köpta utanför NAT. Så att få till en funktion som hanterar det låter viktigt, då man kanske handlar manuellt också men vill använda SL.
Vad gäller köp/sälj kurs. Jag skulle nog föredra om det var konfigurerbart, precis som "elastisk". För jag kan inte nu avgöra om det finns för- nackdelar, men om jag ser det senare så har jag ju möjligheten att själv välja.
Jag antar att om man vill ha en "vass" stopploss som säljer utan villkor, så stänger man då av "spreadcheck" och elastik. kanske kan vara trevligt i ett ras om man inte vet hur instrumentet beter sig och SL fastnar på ouppfyllt villkor (nu spekulerar jag)...
Jag skulle även föredra om koden kommenterades upp lite. :-)
Comment
-
Ursprungligen postat av jimmy Visa inläggHej Rikard,
Jag trodde att stoploss mini hanterade papper köpta utanför NAT. Så att få till en funktion som hanterar det låter viktigt, då man kanske handlar manuellt också men vill använda SL.
Vad gäller köp/sälj kurs. Jag skulle nog föredra om det var konfigurerbart, precis som "elastisk". För jag kan inte nu avgöra om det finns för- nackdelar, men om jag ser det senare så har jag ju möjligheten att själv välja.
Jag antar att om man vill ha en "vass" stopploss som säljer utan villkor, så stänger man då av "spreadcheck" och elastik. kanske kan vara trevligt i ett ras om man inte vet hur instrumentet beter sig och SL fastnar på ouppfyllt villkor (nu spekulerar jag)...
Jag skulle även föredra om koden kommenterades upp lite. :-)
Stoploss Mini kan absolut användas även om man gör köpet "utanför" NAT. Det är en viktig del av iden. Men det behöver finnas en tidpunkt för transaktion som den kan utgå ifrån. Det enda som inte fungerar nu är om man aldrig någonsin köpt pappret med NAT påslaget, då löser stoppen direkt vilket vi gärna vill åtgärda genom ovanstående.
Ursprungligen postat av mikola Visa inläggJag håller med Jimmy om att det vore bra att den är konfigurerbar (av/på), då kan man anpassa den bättre för olika typer av handel.
Självklart kan man bygga spreadcheck konfigurerbart så att var och en kan ställa den själv. Vi återkommer med ett förslag som ni gärna får testa.
Comment
Comment