Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skript/orderskola

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• skript/orderskola

Som nybörjare i Nordnet AutoTrader och dess skripthantering tycker jag att en liten "skola" för mig och andra nybörjare vore på sin plats.

Jag har via manualen och skriptreferensen lyckats ta fram följande skript som jag tycker ser hyffsad ut. Det går att putsa en hel del på den men hur kommer jag vidare för att få signaler från den?

Själva skriptet som jag har kallat g) Testskript:

I8(
    SAR2(0.01,0.20,100)
    )

Jag har förstått att jag behöver ett triggerskript som sedan tas om hand av ett orderskript med tillhörande antalskript och prisskript samt eventuellt extraskript.

Första steget måste vara att bygga ett triggerskript...
    Men hur gör jag för att "gömma" ovanstående grafskript i ett triggerskript?

Anders

Det du skrivit är ett grafiskt script med prefix g). För att handla automatiskt behöver du bygga en ordermodell, som innehåller följande:

Triggerscript som triggar signalen för köp eller sälj. Prefix sl)

Antalscript som anger hur många av något du vill köpa eller sälja. Prefix va)

Prisscript som anger på vilken prisnivå ordern ska skickas.

För att göra ett triggerscript av ditt grafiska script behöver man sätta upp villkor som blir sant eller falskt beroende på om en order ska skickas.

Tex:

sl) SAR2 köpscript

värde:=SAR2(0.01,0.20,100)
    kurs_över:=Gt(c,värde)
    inget_innehav:=Eqv(Portfolio(v),0)
    i8(
    köpläge=And(kurs_över,inget_innehav)
    Mult(köpläge,5)
    )

Om vi dissekerar scriptet ovan så jämförs senast betalt (Close) med värdet på SAR2. Om kursen är ovanför är det köpläge. Men, vi vill ju bara skicka en köporder om vi inte redan har något innehav. Nästa rad testar om innehavet i aktuellt intrument=0. Därefter kopplas de båda villkoren ihop med en AND-sats så att scriptet blir SANT endast om båda villkoren är sanna.

Mult()-satsen på sista raden gör att vi kan rita flaggor tex i kursområdet i diagrammet med 5% höjd om man kryssat i Visa graf som flagga och Skalning=0-100

Vill du gå vidare att bygga även antalscript?

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
      ... Om vi dissekerar scriptet ovan så jämförs senast betalt (Close) med värdet på SAR2. Om kursen är ovanför är det köpläge. Men, vi vill ju bara skicka en köporder om vi inte redan har något innehav. Nästa rad testar om innehavet i aktuellt intrument=0. Därefter kopplas de båda villkoren ihop med en AND-sats så att scriptet blir SANT endast om båda villkoren är sanna.

Mult()-satsen på sista raden gör att vi kan rita flaggor tex i kursområdet i diagrammet med 5% höjd om man kryssat i Visa graf som flagga och Skalning=0-100

Vill du gå vidare att bygga även antalscript?

Bra beskrivet. Sånt tycker vi om!

Det vore jättebra om du kunde gå igenom alla delar som behövs. Jag tror att jag har förstått (via manualen) men gör det om inte annat för kommande nybörjare :-)

Anders

Comment

Ok, det är såkert bra info för fler. Vi ska även bygga ut manualen på den punkten, ev stoppa in YouTube-klipp osv.

Triggerscriptet är klart enligt ovan, och då återstår antalscript och prisscript för att kunna få ihop en fungerande ordermodell.

Vi börjar med antalscriptet som ska beräkna hur många aktier eller kontrakt som ska köpas.

Man kan i princip bygga modellen utan antalscript, och välja fast antal i menyn Inställningar > Arbeta med ordermodeller, men vi brukar rekommendera att man använder ett lite smartare antalscript som tex räknar ut antal som ska köpas för att komma till ett visst målantal, eller varför inte ett antalscript som räknar ut antal som en insats i kronor dividerat med aktuell säljkurs vid ordertillfället. Vi kan utgå från scripten som Trend Entry använder,

va) Köpantal baserat på insats i kr

insats:=100000
        köpantal:=Int(Div(insats,s)) {dividerar insatsen med säljkursen och avrundar till heltal}
        innehav:=Portfolio(v)
        i1(
        övermål=Ge(innehav,köpantal) {testar om befintligt innehav redan är större än målantal}
        slutantal1=If(övermål,0,SUB(köpantal,innehav)) {om innehav mindre än målantal köp mellanskillnaden}
        slutantal1)

Scriptet ovan fungerar alltså så att om man tex har satt insatsen till 100 000 kr och tänker handla tex ABB-aktier medan sälkursen står på 131 kr så blir det alltså 100000/131=763,35 aktier vilket avrundas till 763 aktier. Om man redan har tex 400 ABB på depån känner scriptet det via Portfolio(v) och räknar på sista raden ut mellanskillnaden, och scriptets returvärde blir 763-400=363

Det sista scriptet som behövs i ordermodellen är ett prisscript för att ordermodellen ska kunna skicka ett pris till Nordnet. Det finns några färdiga vl)-script att välja på, tex

vl) Aktuell säljkurs +0,25

i1(Add(S,0.25)) {S står för Säljkurs, och scriptet adderar 0,25}

Om vi förutsätter att aktuellt säljpris för ABB är 131 kr blir returvärdet från scriptet alltså 131,25 kr. Det är ofta en bra ide att posta köporder på något över säljkursen för att få avslut snabbt. Man får ändå alltid bästa pris. Problem kan dock uppstå om man handlar papper med dålig likviditet där man riskerar att slå sönder orderdjupet och köpa på en onödigt dyr kurs. ABB har inga sådana problem, så vi kan nästan alltid tryggt posta en order på 131,25 utan risk att säljarna tar slut på 131 kr.

Comment

Working...
        X