Hej,
Jag har fått en hel del hjälp här på forumet, som tack för hjälpen tänkte jag dela med mig av en grej jag kommit på och jag hoppas att någon får nytta av det.
Jag ville handla med flera parallella script som är oberoende av varann och enklaste sättet att lösa det på har varit att skaffa flera depåer, men det blir ganska kapitalintensivt då varje depå måste ha tillräckligt med kapital för att hålla sin enskilda position så det var inte aktuellt.
Det slog mig då att om man låter de enskilda scripten "rapportera" till en global cell istället och sen har ett script som räknar ihop summan av dessa celler och kollar av att antalet i depån alltid stämmer överens så kommer man runt detta problem, då behövs bara en depå och kapitalet kan användas mer effektivt.
man kan dessutom skapa ett inställnings-script som man alltid kan ha framme på arbetsytan, så kan man lätt ändra sina inställningar om det behövs.
låt mig visa ett exempel:
g) Settings
{trend1}
medel1:=100
medel2:=300
{trend2}
medel3:=50
medel4:=150
{trend3}
medel3:=25
medel4:=75
SetGvarIf(medel1,101,1)
SetGvarIf(medel2,102,1)
SetGvarIf(medel3,103,1)
SetGvarIf(medel4,104,1)
SetGvarIf(medel5,105,1)
SetGvarIf(medel6,106,1)
SetGvarIf(add(add(GetGvar(201),GetGvar(202)),GetGvar(203)),200,1)
----------------
sl) trend1
medel1:=mov(c,GetGvar(101),s)
medel2:=mov(c,GetGvar(102),s)
antal:=if(gt(medel1,medel2),1,-1)
SetGvarIf(antal,201,1)
----------------
sl) trend2
medel1:=mov(c,GetGvar(103),s)
medel2:=mov(c,GetGvar(104),s)
SetGvarIf(antal,202,1)
----------------
sl) trend3
medel1:=mov(c,GetGvar(105),s)
medel2:=mov(c,GetGvar(106),s)
SetGvarIf(antal,203,1)
----------------
sl) köp
antal:=GetGvar(200)
i1(
köp=gt(antal,portfolio(v))
)
----------------
sl) sälj
i1(
köp=lt(antal,portfolio(v))
)
----------------
va) köp antal
köpantal:=GetGvar(200)
innehav:=portfolio(v)
i1(
övermål=Ge(innehav,köpantal)
slutantal1=If(övermål,0,sub(köpantal,innehav))
slutantal1
)
----------------
va) sälj antal
blankantal:=GetGvar(200)
i1(
undermål=Le(innehav,blankantal)
slutantal1=Abs(If(undermål,0,sub(blankantal,innehav)))
slutantal1
)
----------------
Detta var ett exempel på hur jag använder globala celler att handla flera oberoende strategier i samma depå, och jag rekommenderar ingen att köra skarpt med just dessa script.
Det kan tyckas lite rörigt med alla script och celler hit och dit, men om man klottrar ner på papper vilka celler som gör vad så är det inte så farligt.
Jag kör mina fyra olika strategier kopplade på själva index, sen har jag bara en ordermodell för köp och en för sälj kopplat till terminen.
Settings-scriptet har jag uppe i ett separat fönster hela tiden om jag vill ändra någon parameter.
Sen har varje strategi även en antal-parameter så att tex. en trend-strategi som jobbar på lite längre sikt kanske väger tyngre i depån än en kortsiktig scalp-strategi...
Hoppas att någon orkar läsa detta och blir inspirerad!
Mvh
nyrn2k
Jag har fått en hel del hjälp här på forumet, som tack för hjälpen tänkte jag dela med mig av en grej jag kommit på och jag hoppas att någon får nytta av det.
Jag ville handla med flera parallella script som är oberoende av varann och enklaste sättet att lösa det på har varit att skaffa flera depåer, men det blir ganska kapitalintensivt då varje depå måste ha tillräckligt med kapital för att hålla sin enskilda position så det var inte aktuellt.
Det slog mig då att om man låter de enskilda scripten "rapportera" till en global cell istället och sen har ett script som räknar ihop summan av dessa celler och kollar av att antalet i depån alltid stämmer överens så kommer man runt detta problem, då behövs bara en depå och kapitalet kan användas mer effektivt.
man kan dessutom skapa ett inställnings-script som man alltid kan ha framme på arbetsytan, så kan man lätt ändra sina inställningar om det behövs.
låt mig visa ett exempel:
g) Settings
{trend1}
medel1:=100
medel2:=300
{trend2}
medel3:=50
medel4:=150
{trend3}
medel3:=25
medel4:=75
SetGvarIf(medel1,101,1)
SetGvarIf(medel2,102,1)
SetGvarIf(medel3,103,1)
SetGvarIf(medel4,104,1)
SetGvarIf(medel5,105,1)
SetGvarIf(medel6,106,1)
SetGvarIf(add(add(GetGvar(201),GetGvar(202)),GetGvar(203)),200,1)
----------------
sl) trend1
medel1:=mov(c,GetGvar(101),s)
medel2:=mov(c,GetGvar(102),s)
SetGvarIf(antal,201,1)
----------------
sl) trend2
medel1:=mov(c,GetGvar(103),s)
medel2:=mov(c,GetGvar(104),s)
SetGvarIf(antal,202,1)
----------------
sl) trend3
medel1:=mov(c,GetGvar(105),s)
medel2:=mov(c,GetGvar(106),s)
SetGvarIf(antal,203,1)
----------------
sl) köp
i1(
köp=gt(antal,portfolio(v))
)
----------------
sl) sälj
i1(
köp=lt(antal,portfolio(v))
)
----------------
va) köp antal
köpantal:=GetGvar(200)
i1(
övermål=Ge(innehav,köpantal)
slutantal1=If(övermål,0,sub(köpantal,innehav))
slutantal1
)
----------------
va) sälj antal
blankantal:=GetGvar(200)
i1(
undermål=Le(innehav,blankantal)
slutantal1=Abs(If(undermål,0,sub(blankantal,innehav)))
slutantal1
)
----------------
Detta var ett exempel på hur jag använder globala celler att handla flera oberoende strategier i samma depå, och jag rekommenderar ingen att köra skarpt med just dessa script.
Det kan tyckas lite rörigt med alla script och celler hit och dit, men om man klottrar ner på papper vilka celler som gör vad så är det inte så farligt.
Jag kör mina fyra olika strategier kopplade på själva index, sen har jag bara en ordermodell för köp och en för sälj kopplat till terminen.
Settings-scriptet har jag uppe i ett separat fönster hela tiden om jag vill ändra någon parameter.
Sen har varje strategi även en antal-parameter så att tex. en trend-strategi som jobbar på lite längre sikt kanske väger tyngre i depån än en kortsiktig scalp-strategi...
Hoppas att någon orkar läsa detta och blir inspirerad!
Mvh
nyrn2k
Comment