Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lasttrade

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • lasttrade

    Rikard,
    finns det möjlighet att kunna läsa ut vad ex rsi-värdet var vid ex lasttrade buy?

    Rsi rör på sig hela tiden och det skulle vara intressant att veta vad den stod i vid föregående köp.

    Det går ju att göra find och få reda på ex high, low på lasttrade buy-stapeln, men går det att få reda på rsi-värdet?

  • #2
    Enligt manualen söker find i en dataserie d1 och returnerar värdet ur en annan dataserie d2. Eftersom rsi() producerar en dataserie borde det bara vara att lägga in rsi() i find.

    Typ så här:
    (Returnerar rsi(14) vid senaste köp inom 300 perioder)

    i5(
    köpgräns=gt(lasttrade(b,d),aref(lasttrade(b,d),1))
    rsivärde=find(köpgräns,300,rsi(14),1)
    )

    Comment


    • #3
      Jag har prövat en egen variant och den koden du skrev in lillwicke, problemet är att rsi-värdet ändrar sig var 5:e minut och visar nuvarande rsi-värde och inte vad rsi-värdet var vid lasttrade.

      För att se värdet använder jag mig av setgvarif, getgvar.

      Kanske Rikard har en ide?

      Last edited by jorgeng; 2012-09-04, 16:14.

      Comment


      • #4
        Nu är jag inte riktigt med hur du resonerar.
        Värdet i alla dataserier ändrar sig ju kontinuerlig. Vitsen med find är ju att plocka ut värdet ur den andra serien exakt då värdet i den första serien är sann.

        När du experimenterat, är du säker på att du har skrivit en dataserie för d1 som är sann bara just då ett köp genomförs, och falsk annars?
        Om du får nuvarande rsi()-värde innebär det att din d1-serie också är sann vid samma tidpunkt.

        Comment


        • #5
          Find() plockar fram värdet ur en viss stapel och en viss dataserie. Men, om man tex vill ha värdet under en viss minut inne i en stapel blir det inte helt exakt med Find som returnerar slutvärdet från stapeln.

          Ett annat sätt är att spara undan värdet vid köp- eller säljtillfället med RetVal().


          Tex:

          rs1:=rsi(14)
          köpsignal:=blabla
          retval(rs1,3)
          mult(köpsignal,10)

          När ordern skickas sparas värdet av rs1 i cell 3 som sedan kan läsas ur med LastTrade(b,3)

          Det går även att se värdet som sparades via Starta > Loggade lokala ordertransaktioner.


          Comment


          • #6
            Jorgen, nu känns det lite som att jag kapar din tråd här
            (Hoppas du ursäktar mig)

            Men det Rikard skriver om retval() och lasttrade() måste redas ut.

            Postar därför följande fråga:

            Rikard, det du skriver om retval() och lasttrade(), har jag tänkt att använda mig av ett par gånger, men avstått för att jag varit rädd att scripten ska börja knasa.

            Anledningen till rädslan är, att om man tittar i mina "Loggade lokala ordertransaktioner" hittar man att det lite då och då skrivs i cellerna 3,4,5 trots att det så långt ögat når, inte finns en enda retval()-funktion i mina script.

            Det jag fruktar och misstänkter är att det finns andra funktioner som använder retval()-cellerna? Draw()-funktionerna kanske eller ev. några andra funktioner?

            Vad finns det annars för förklaringar på ovanstående fenomen?

            Comment


            • #7
              Alla funktioner som använder cellerna kan påverka. Enklaste sättet att få värdet man vill är att lägga RetVal()-satsen sist i scriptet, precis innan slutvillkoret. Då är RetVal() den sista funktionen som använder cellen och värdet i cellen sparas undan vid transaktion i de 5 cellerna som hör till LastTrade().

              Comment


              • #8
                Jag har tittat i dagens transaktioner och inget syns i cell 3 eller 4 som jag använder mig av i lokala ordertransaktioner, däremot finns data i cell 5.

                Borde inte data finnas i cell 3 o 4?

                Comment


                • #9
                  Det beror på om du sparat något värde i cell 3 eller 4?

                  Lägg till en retval(värde,3) i slutet av scriptet enligt exemplet ovan så ska du få ut det värdet i Loggade lokala ordertransaktioner. Det fungerar även med simulerad orderläggning.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                    Det beror på om du sparat något värde i cell 3 eller 4?

                    Lägg till en retval(värde,3) i slutet av scriptet enligt exemplet ovan så ska du få ut det värdet i Loggade lokala ordertransaktioner. Det fungerar även med simulerad orderläggning.
                    Jo, jag har värden i cell 4 just nu, skickar värden till cellen mha setgvarif till en global variabel och läser av den mha getgvar så det fungerar den vägen, men inget syns i cell 4 i lokala ordertransaktioner.

                    Comment


                    • #11
                      Det är en global cell om du använder SetGVarIf(). Det är RetVal() som ska användas för lokala ordertransaktioner.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                        Det är en global cell om du använder SetGVarIf(). Det är RetVal() som ska användas för lokala ordertransaktioner.

                        Jo, men för att se att det fungerar skickar jag värdet från retval till global cell och läser av den.

                        Hur kan det komma in värden i cell 5 (som ej används av mina script) efter vissa trades?

                        Comment


                        • #13
                          Ligger RetVal() i slutet av triggerscriptet?

                          Någon funktion som använder cell 5 måste finnas i något script. Draw() tex?

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                            Ligger RetVal() i slutet av triggerscriptet?

                            Någon funktion som använder cell 5 måste finnas i något script. Draw() tex?
                            Ja, retval ligger sist och det fungerar som tänkt men lokala ordertransaktioner visar inget värde.

                            Det enda stället jag använder retval är i entry-scripten och där finns ingen draw. Det kan vara som lillwicke skriver att värden skrivs till cellerna utan att man har någon kontroll över det.

                            Comment


                            • #15
                              Nja, det tror jag helt enkelt inte.

                              Vad är det för värde som skrivs? Det kanske går att härleda var det kommer ifrån.

                              Comment

                              Working...
                              X