Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trend Exit MULTI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Trend Exit MULTI

Tycker manualen är lite skum vad gäller Trend entry/exit Multi.

Jag tänker använda OMXS30 för att trigga sälj av Öhmans OMX5 BULL/BEAR. Men jag är lite osäker på hur man sätter upp det, det finns long/short master script men BULL/BEAR går jag ju båda long på....

Antar att trend exit long master ska kopplas mot Bull och trend exit short master till Bear?

Undrar också vilket ID ska det vara på trendlinjen för bull respektive bear så den triggar rätt.

Jag köper nästan alltid manuellt, vill få bort det psykologiska att gå ur i tid.

Nån som vet?

//Richard

Om du vill använda OMXS30 för att trigga exitsignal för tex Bull/Bear måste scriptet sl) Trend Exit Long MASTER vara kopplat till index, och en Trend 4 behövs för att signalen ska triggas.

Ordermodellen Trend Exit Long MULTI ansluts till både Bull och Bear. (det är ju en "köpt" position även om man köpt en Bear - alltså är det Trend Exit Long som ska användas)

När index passerar trendlinjen säljs det innehav som finns, oavsett om det är en Bull eller Bear. Det gör att man måste tänka på hur man drar trendlinjen beroende på vilket innehav man köpt.

Tänk också på att inte ansluta scriptet sl) Trend Exit long MASTER till något annat papper eftersom det är en global cell som används för att skicka signalen till ordermodellerna som säljer. Det skulle kunna bli konflikt där en Trend 4 i ett annat instrument än index utlöser säljsignalen.

Comment

Ok, det klargör en del saker, tack så mycket!

//Richard

Comment

Förresten, vad skulle hända om man t.ex köper BULL, äger inga BEAR men har båda kopplade till MULTI scriptet och senare så triggar MASTER.
        Man vill sälja BULL köpet så det är ok, jag bara undrar vad som sker med BEAR, kommer den se att jag inte har några BEAR, innehavet är 0 eller.... ?

Eller ska jag koppla bort den som jag inte är intresserad av just nu?

Många frågor blir det :-)

//R

Comment

Om du inte har några Bear blir det ingen säljsignal på dessa, även om ordermodellen är ansluten. Det är vitsen, man kan alltså köpa antingen Bear eller Bull, och en enda trendlinje (4) kan användas för att sälja den man har innehav i, eller båda faktiskt om man skulle ha båda på kontot.

Comment

Tack för snabbt svar,som vanligt, shit vilken bra kundservice :-)

Comment

Ok, en sista dum fråga(hoppas jag):

En vanlig trendlinje som jag ritar, t.ex med id 1, den förlängs i grafen när jag går över till vanligt läge. Men det gör inte trendkurvan med id 4.
              Antar att den iallafall skulle trigga på en korsning även om trendkurvan och OMXS30 kurvan inte korsas rent grafiskt?

Försökt visa i bilden hur jag menar. Där stannar den med samma längd som den var när jag ritade den.

//R
              Attached Files

Comment

Den kommer trigga signal även om den slutar där du drog den. Du kan kryssa för "Flyt höger" i den lilla verktygsmenyn i trendlinjeläge, så fortsätter trendlinjen "in i framtiden". Syns dock först när du går tillbaka till standardläge med "husknappen".

Attached Files

Comment

Ah, ok, suveränt, man tackar igen!

Comment

Med anledning av dagens skräpdata i OMXS30-feeden har vi lagt till ett filter i Trend MULTI så att den inte reagerar på rörelser större än 10% inom de 20 senaste data-ticken. Dvs, tiden det tar vet man inte exakt eftersom scriptet körs i i0-upplösning.

Uppdatering av Trend MULTI kan göras via Hjälp > Uppdatera Trend MULTI.

Triggerscriptet ser numera ut så här:

{ Trend trigger 150330 }
                    tid_innan_stäng:=4 {minuter innan stängning}
                    max_rörelse:=1.1
                    i0(
                    high=hhv(c,20)
                    low=llv(c,20)
                    rörelse_ok=lt(div(high,mx(low,0.001)),max_rörelse)
                    stängning1=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(d))),tid_innan_stäng)
                    köp=trend(3)
                    sälj=trend(4)
                    stopp=trend(6)
                    samma_dag=eqv(int(d),int(date()))
                    kors_buy=hhv(and(rörelse_ok,cross(c,köp)),15)
                    kors_sell=hhv(and(rörelse_ok,cross(c,sälj)),15)
                    kors_stop=hhv(and(rörelse_ok,cross(c,stopp)),15)
                    signal=if(or(kors_stop,kors_sell),9,if(kors_buy,10,0))
                    draw(mult(signal,1),2,ksbf)
                    allt1=and(samma_dag,stängning1)
                    setgvarif(signal,scrpar(8),allt1)
                    Mult(0,0)
                    )

Comment

Om low=0? kanske då ska lägga in 0.000001.

Comment

Jag provade som det är nu och inga problem. Verkar skydda sig självt mot division med noll.

Comment

Jag trodde div med 0 ger 0 i AT. Vad returneras då? fel och skriptet körs inte eller något annat värde. Ska prova i simulatorn i morgon.

Edit: Kurserna vid nerspikarna idag är 1kr och därför fungerar det.
                          Last edited by Henric; 2015-03-30, 13:39.

Comment

Working...
                          X