Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sökning i Kalkylforskare/ ändra ordermodell

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sökning i Kalkylforskare/ ändra ordermodell

Hej,
    Standard inställningen för MACD är 26-12-9, men om jag finner setuper i ett instrument som passar bättre med andra inställningar, så undrar jag
    hur kan jag söka upp dessa instrument med andra inställningarna än bara standardinställningar för både glidande medelvärde och signalkurva i kalkylforskaren och även ändra om standard ordermodellen för både köp/sälj för MACD så att sökning och ordermodellen är inställd likadant?

I användarmanualen för NAT står det följande "Vilkoret för att generera signal är ar MACD växlade till köpläge igår, samt att kursen är ovanför det glidande medelvärdet"
    Spelar det någon roll om jag gör min sökning innan börsen öppnar eller när börsen har stängt för att få samma resultat?

Du kan ersätta macd(n) och macd(t) med:

p1:=12
    p2:=26
    p3:=9
    mv1:=mov(c,p1,e)
    mv2:=mov(c,p2,e)
    Macdn:=sub(mv1,mv2)
    Macdt:=mov(Macdn,p3,e)

Så om du har en formel i Kalkylforskaren eller något annat script går det att byta ut de vanliga MACD() mot ovanstående så att du kan ändra värdena.

Ett trix är att lägga ut scripteditorn i arbetsytan så har du alltid enkel tillgång till värdena. De ändras då på alla ställen du har det scriptet på.

En annan variant om man vill kunna styra värdena individuellt per instrument är att lägga egna fält i Indata script, så kan scripten läsa av dessa fält unikt per instrument.

Exempel:

Byt ut

p1:=12
    p2:=26
    p3:=9

mot

p1:=scrpar(28)
    p2:=scrpar(29)
    p3:=scrpar(30)

så läses värdena från fält 28,29 resp 30) in och används.

Vad gäller standardmodellerna så arbetar dessa i dagsupplösning och de flesta använder gårdagens värden, och då spelar det ingen roll om du gör sökning innan börsen öppnat eller under börstid - du ska få samma svar.

Comment

Du menar väl: "Macdt:=mov(Macdn,p3,e)" istället för "Macdt:=mov(MacdLine,p3,e)"

Comment

Såklart, tackar - rättat ovan.

Comment

Tack för svar!

För att få en helhets lösning på arbets momentet, från att man har sökt upp instrument i kalkylforskaren med nya signalværden för MACD och man vill synka MACD-ordermodellen med samma inställningar som sökningen i kalkylforskaren gjordes med, hur gör jag då? Och jag vill kunna styra värdena induviduellt i Indata script för var enskilt instrument.

Comment

Har du möjlighet att bifoga scripten i Kalkylforskaren här så kan vi modifiera dem så att de går att köra direkt i ordermodeller. Då är det enkelt att justera parametervärdena i ett "centralt" script på arbetsytan och både kalkylen och ordermodellerna kommer använda samma inställningar.

Comment

Working...
            X